![]() |
|||
| |||
|
|||||||
| Notiser |
| h@XX0r och teknik- och spelstofiler IT, datanööördar och spel. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
(#11)
|
(#12)
|
(#13)
|
|
Analfanatiker
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
|
2008-10-11, 22:17
Citat:
De riktigt bärbara datorer har dock funnits ett tag, med bra batteritid. Alla bärbara datorer med 13,3 tums skärm väger runt 1,5 kg eller mindre, t ex Lenovos X61, som dessutom har mycket bra batteritid. Dock kostar de en bra bit över 4000 kr, dvs. från 7000 till 11 000 kr. Lenovos vägde t o m 1,2 kg, med 3-4 timmars batteritid. En annan intressant dator är LGs x110, en 10,2 tummare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=348713 Vad som är intressant i detta fall är att datorn har ett inbyggt 3G-modem, väger 1,12 kg, och kostar bara 5000 kr. Fördelen med inbyggt "allt", dvs. inbyggt bluetooth, 3G-modem, kamera, osv, är att man slipper en massa saker som sticker ut från sidorna. |
|
|
|
|
(#14)
|
(#15)
|
(#16)
|
|
Analfanatiker
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
|
2008-10-31, 08:22
Citat:
)Det stämmer att XPs ursprungliga utgåva inte klarar av att komma åt SATA-diskar, den funktionen kom först med SP2. Med andra ord så har du två alternativ: - Använda en färdigpachad version av XP (kallas för "slipstreamed", mer om detta nedan). - Bränna en separat skiva med SATA-drivrutiner för din hårddisk. Under installationen kan man trycka på F6 när man blir tillfrågad om man vill installera tredjeparts-drivrutiner, och på så sätt installera drivrutinen separat. Hur man slipstreamar SPs: http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp2_cd.htm http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sp2_slipstream.asp I en del exempel ovan använder man SP2, men det går alldeles utmärkt att slimstreama SP3 också, som är den senaste SPn. |
|
|
|
|
(#17)
|
(#18)
|
(#19)
|
|
Dekandent bollbrud
Inlägg: 361
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Geebeegee
|
2008-10-31, 11:33
Jag vill bara meddela att jag sitter på en HP Mini-Note, som verkar vara en av de nya "ultraportabla".
Den första tjöt som en mygga så vi bytte den, denna tjuter som ett bi. Och så har den Vista Home Basic ![]() Men tangentbordet är urfint och bra!
|
|
|
|
(#20)
|