Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur h@XX0r och teknik- och spelstofiler

Notiser

h@XX0r och teknik- och spelstofiler IT, datanööördar och spel.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Pomperipossa
Ugnsbakad trollpacka
 
Pomperipossas avatar
 
Inlägg: 307
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-11, 16:54

Citat:
Ursprungligen postat av Birger Visa inlägg
Visst är det väl Acer som gör datorer man får vara glad om den håller i två månader?
En vän till mig köpte en stationär Acer. Hon fick skicka tillbaka burken 2 ggr eftersom ljudkortet inte fungerade. Hon är inne på tredje datorn nu, får se hur länge det fungerar.
Pomperipossa är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Birger
Busets tvåtaktare
 
Birgers avatar
 
Inlägg: 166
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Illinois
2008-10-11, 20:58

Citat:
Ursprungligen postat av Pomperipossa Visa inlägg
En vän till mig köpte en stationär Acer. Hon fick skicka tillbaka burken 2 ggr eftersom ljudkortet inte fungerade. Hon är inne på tredje datorn nu, får se hur länge det fungerar.
Jag blev varnad för att köpa Acer till jobbet, men jag tänkte "pece som pece, spela stor roll" och jag köpte skiten. Den höll i fem veckor. Skitdator. Inte skickade de med operativet på en skiva heller, men det har jag förstått att man aldrig/sällan gör vid pc-köp. Vilket skämt.
Birger är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-10-11, 22:17

Citat:
Ursprungligen postat av Pomperipossa Visa inlägg
Acer har sämst batteritid av alla upptäckte jag för 1-2 år sedan när jag kikade runt lite. Vet inte hu det är med just den du tittar på, hittar inget om det.

Musplattan fick ganska mycket kritik i testet.
Batteritiden är klart viktigast då tanken med en liten dator är portabiliteten. De flesta väger runt eller under 1,5 kg, vilket gör de mycket lätta att bära runt utan större bekymmer.

De riktigt bärbara datorer har dock funnits ett tag, med bra batteritid. Alla bärbara datorer med 13,3 tums skärm väger runt 1,5 kg eller mindre, t ex Lenovos X61, som dessutom har mycket bra batteritid. Dock kostar de en bra bit över 4000 kr, dvs. från 7000 till 11 000 kr. Lenovos vägde t o m 1,2 kg, med 3-4 timmars batteritid.

En annan intressant dator är LGs x110, en 10,2 tummare:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=348713


Vad som är intressant i detta fall är att datorn har ett inbyggt 3G-modem, väger 1,12 kg, och kostar bara 5000 kr. Fördelen med inbyggt "allt", dvs. inbyggt bluetooth, 3G-modem, kamera, osv, är att man slipper en massa saker som sticker ut från sidorna.


Spritney Bears rockar f1!

Senast redigerad av CodeMAN den 2008-10-11 klockan 22:25.
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-19, 08:24

Läste en test där den kommande MSI Wind var helt överlägsen. Beställde en hos Webbhallen men måste tyvärr vänta ända till mitten av november för att få den.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-31, 06:28

Försvann visst några inlägg eller minns jag fel? Funderar på att installera XP pro på min Asus1000H men tydligen sitter det en SATA disk i den. Använder en extern DVD läsare men kommer XP att hitta hårddisken? (en typisk Codyfråga)
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-10-31, 08:22

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Försvann visst några inlägg eller minns jag fel? Funderar på att installera XP pro på min Asus1000H men tydligen sitter det en SATA disk i den. Använder en extern DVD läsare men kommer XP att hitta hårddisken? (en typisk Codyfråga)
Varför ska inläggen försvinna, postade du datorangrepp igen? (personangrepp/datorangrepp, get it? )


Det stämmer att XPs ursprungliga utgåva inte klarar av att komma åt SATA-diskar, den funktionen kom först med SP2.

Med andra ord så har du två alternativ:
- Använda en färdigpachad version av XP (kallas för "slipstreamed", mer om detta nedan).

- Bränna en separat skiva med SATA-drivrutiner för din hårddisk. Under installationen kan man trycka på F6 när man blir tillfrågad om man vill installera tredjeparts-drivrutiner, och på så sätt installera drivrutinen separat.


Hur man slipstreamar SPs:
http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp2_cd.htm

http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html

http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sp2_slipstream.asp


I en del exempel ovan använder man SP2, men det går alldeles utmärkt att slimstreama SP3 också, som är den senaste SPn.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
Östen
Bajs är livet
 
Östens avatar
 
Inlägg: 992
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-31, 11:30

Smidigt format jo, men tycker att skärmarna är för små. Jag är en aning skumögd, har kanske runkat för mycket.
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-10-31, 11:32

Citat:
Ursprungligen postat av Östen Visa inlägg
Smidigt format jo, men tycker att skärmarna är för små. Jag är en aning skumögd, har kanske runkat för mycket.
Jag kan nog hålla med om det, även om jag inte har testat själv.

Den minsta skärmen jag har använt var på 13,3 tums, och det klarade jag alldeles utmärkt. Men just 7 eller 10 tum låter aningens liten, man borde nog testa datorn på någon butik innan man köper den.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
Hårfällerskan
Dekandent bollbrud
 
Hårfällerskans avatar
 
Inlägg: 361
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Geebeegee
2008-10-31, 11:33

Jag vill bara meddela att jag sitter på en HP Mini-Note, som verkar vara en av de nya "ultraportabla".

Den första tjöt som en mygga så vi bytte den, denna tjuter som ett bi. Och så har den Vista Home Basic

Men tangentbordet är urfint och bra!


Freudianska fallosfixationer och homosexuell perversionssymbolik följer varje man in i döden.
Hårfällerskan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
Östen
Bajs är livet
 
Östens avatar
 
Inlägg: 992
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-31, 11:35

Min nuvarande laptop har en skärm på 14 tum och jag tycker att det är på gränsen. Annars verkar de ju vara rätt käcka. Hur är prestandan jämfört med ordinära laptopar?
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp