Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Övrigt

Notiser

Övrigt Jag hittade inget annat ställe att posta denna fundering.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

Reg.datum: Jul 2008
Ledaregenskaper - 2009-02-05, 13:37

Jag undrar vilka egenskaper ni tycker skall utmärka en ledare?
Gärna i rangordning.

(med ledare menar jag alltså en person som får befogenheter att leda andra människor, och som därför bör ha egenskaper som gör att de faktiskt tillerkänner honom/henne detta mandat)
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker

CodeMANs avatar

2009-02-05, 14:03

Lustigt, för jag nyss läste en tråd om "unga chefer" på FB, där trådskaparen för den tråden fick läsa en massa trams:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=836302

Två egenskaper är jätte viktiga för mig, att kunna delegera, och att kunna motivera sina medarbetare.

1. Delegering:
En ledare ska snabbt kunna delegera arbetsuppgifterna till rätta personer, utan att det börjar bli en arbetsbörda för honom/henne själv. Inga detaljuppgifter ska skötas av ledaren, det är hans/hennes personals jobb.

De som är dåliga på det syns direkt; de är överallt, sitter ibland själva och gör det jobbet som du en annan borde göra, dvs. skriva en rapport, eller t om skriva kod (t ex i mitt yrke).

2. Motivation: Motivation ska inte blandas ihop med "ryggdunkning till höger å vänster". Rätt sorts arbetsuppgift ska till rätt person. Att känna sig behövd på en arbetsplats ger stor motivation, och en ledare ska, genom rätt delegering, involvera sina medarbetare så att de känner sig behövda, att deras kompetens är viktig.

Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2009-02-05, 14:27

Det finns ledare på många plan och jag har svårt att komma på några generella egenskaper. Talar vi om chefer i arbetslivet eller naturliga ledare som av olika skäl människor ser upp till och i viss mån följer?

En idrottsledare t.ex är nog en eldsjäl som har erkänt mycket förvärvad kunskap och erfarenhet inom det gebit han verkar, samt även en förmåga att förmedla denna kunskap. Oftast en före detta idrottsman. En skrivbordsnisse är nog inte så framgångsrik i denna kultur.

Senast redigerad av skumrask den 2009-02-05 klockan 14:30.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker

Sven Hedins avatar

2009-02-05, 19:53

Jag har funderat hela eftermiddagen och jag har kommit fram till att den viktigaste egenskapen är att kunna leda och chefa utan att jag märker av det. Folk som inte kan dölja att de egentligen leder och fördelar arbetet klarar jag bara inte av. Jag har förresten erkända problem med auktoriteter och har nog egentligen inte i den här tråden att göra...
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Christer
Anal-ytiker

Christers avatar

2009-02-05, 19:56

Oj, omöjligt att rangordna. De flesta egenskaper som bör utmärka en chef är nödvändiga i sig; man kan liksom inte säga att t ex empati är viktigare än lyhördhet.

Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2009-02-05, 20:24

Att ta sitt chefansvar och inte fegdelegera ner onödigt ansvar på "underhuggarna" som då får mer ansvar än vad de har betalt för. Det skapar stress, känslor av osäkerhet/otillräcklighet bla bla...

Ta bataljerna med ledningen för de anställda, och samtidigt leda anställda. Nu snackar jag mellanchefer i min idealvärld. Kan nog vara lättare för personal om man måste varsla etc om de vet att chefen iaf "kämpat för allt vad det var värt".

Hålla koll på anställda, och ge kontunuerlig feedback. Att de anställda syns samt tidigt ta tag i konflikter etc på arbetet.

Sedan är det en massa saker jag tycker...men orkar inte skriva...

Jo...ordna många och trevliga fester samt schysst fika...

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Senast redigerad av Mröff den 2009-02-05 klockan 20:31.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2009-02-06, 09:21

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Hedin Visa inlägg
Jag har förresten erkända problem med auktoriteter och har nog egentligen inte i den här tråden att göra...
Du stannar och därmed basta.
Svara med citat
  (#8) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2009-02-06, 09:22

Kan det vara så, att en ledare/chef respekteras om man känner att chefsskapet i sig inte betyder något för personen?
Svara med citat
  (#9) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker

CodeMANs avatar

2009-02-06, 10:57

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Kan det vara så, att en ledare/chef respekteras om man känner att chefsskapet i sig inte betyder något för personen?
Både ja och nej. Chefen ska ställa upp som slagpåse när saker å ting går åt skogen, han ska ta smällarna för vad hans grupp har jobbat med...

Den värsta typen av chefer är de som pekar mot en enskild medarbetare, och som säger att "allting var Xs fel". I såna situationer ska en chef aldrig glömma att det är h*n som är chef, det var h*n som kunde styra situationen från början.

Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker

Sven Hedins avatar

2009-02-06, 11:16

Det är åtminstone en bra början. Att som ny chefsperson dyka upp på en arbetsplats, peka med hela handen och samtidigt, som exempel, berätta att man kommer från en stenhård organisation och är van vid hårda puckar, det funkar inte alls. I min bok så tyder det istället på svagbegåvning och en inre längtan efter att i förlängningen få på käften. Men tiden då drillsergeanter i amerikanska filmer utgjorde normen vid rekrytering är förhoppningsvis förbi och gud nåde den som efter en sådan presentation försöker med tramserier som utvecklingssamtal och teambuilding.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är