![]() |
||||
| ||||
|
|||||||
| Notiser |
| Övrigt Jag hittade inget annat ställe att posta denna fundering. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
(#1)
|
(#2)
|
|
Analfanatiker
Reg.datum: Jul 2008
|
2009-02-05, 14:03
Lustigt, för jag nyss läste en tråd om "unga chefer" på FB, där trådskaparen för den tråden fick läsa en massa trams:
https://www.flashback.info/showthread.php?t=836302 Två egenskaper är jätte viktiga för mig, att kunna delegera, och att kunna motivera sina medarbetare. 1. Delegering: En ledare ska snabbt kunna delegera arbetsuppgifterna till rätta personer, utan att det börjar bli en arbetsbörda för honom/henne själv. Inga detaljuppgifter ska skötas av ledaren, det är hans/hennes personals jobb. De som är dåliga på det syns direkt; de är överallt, sitter ibland själva och gör det jobbet som du en annan borde göra, dvs. skriva en rapport, eller t om skriva kod (t ex i mitt yrke). 2. Motivation: Motivation ska inte blandas ihop med "ryggdunkning till höger å vänster". Rätt sorts arbetsuppgift ska till rätt person. Att känna sig behövd på en arbetsplats ger stor motivation, och en ledare ska, genom rätt delegering, involvera sina medarbetare så att de känner sig behövda, att deras kompetens är viktig. |
|
|
|
(#3)
|
(#4)
|
(#5)
|
(#6)
|
(#7)
|
(#8)
|
(#9)
|
(#10)
|
|
Smegmatiker
Reg.datum: Jul 2008
|
2009-02-06, 11:16
Det är åtminstone en bra början. Att som ny chefsperson dyka upp på en arbetsplats, peka med hela handen och samtidigt, som exempel, berätta att man kommer från en stenhård organisation och är van vid hårda puckar, det funkar inte alls. I min bok så tyder det istället på svagbegåvning och en inre längtan efter att i förlängningen få på käften. Men tiden då drillsergeanter i amerikanska filmer utgjorde normen vid rekrytering är förhoppningsvis förbi och gud nåde den som efter en sådan presentation försöker med tramserier som utvecklingssamtal och teambuilding.
|
|
|
|