![]() |
|||
| |||
|
|||||||
| Notiser |
| Filosofiska forumet Tråden för abstrakt tänkande kring tillvaron. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
(#1)
|
(#2)
|
(#3)
|
(#4)
|
(#5)
|
(#6)
|
(#7)
|
|
Test i bäst asbest
Reg.datum: Jul 2008
|
2008-11-01, 20:45
Citat:
Sen handlar det om hur relationen sett ut under levnadstiden också
|
|
|
|
|
(#8)
|
|
Analfanatiker
|
2008-11-01, 21:07
Citat:
Jag försökte berätta vilka enkla varelser människan egentligen är, trots att allt komplexitet runt omkring. Döda eller levande, så saknar vi det som är resultatet av elektriska impulser. Det som gör att vi saknar dem är också elektriska impulser... Vad jag funderar över är om man ska förenkla alla problem, misär, och andra tråkigheter genom att tolka dem ingenting annat banala impulser, eller om man ska njuta av möjligheten att vara en komplex maskin som kan uppleva saker bortom enkla impulser som i sin tur leder till reaktioner. För allt detta komplexitet är inte roligt alla gånger. |
|
|
|
|
(#9)
|
|
Kristdemokrat
|
2008-11-02, 10:42
Jag har tänkt lite i samma banor på sista tiden.
På själen, och om vi är i grunden goda eller onda. Man kan ju säga om någon som gått bort, att han eller hon varit en god människa - och naturligtvis redan när han eller hon är i livet också förstås. Det är ju lätt och naturligt att kategorisera en människa som snäll. En vänlig själ helt enkelt. Men är det verkligen så? Efter att ha följt några speciella människoöden börjar jag att tvivla. Om en människa kan förändras till den grad att det faktiskt är en helt annan person enbart av kemikalier - eller en sjukdom som ändrar den kemiska balansen - så undrar man ju hur det står till med det som kallas själ. Baserat på de observationerna skulle jag vilja påstå att det som är jaget endast är en puttrande kemisk process. När döden inträffar avstannar den, och då är det bara.....borta. En smula nihilistiskt, medges, men vad ska man tro? |
|
|
|
(#10)
|
|
med borsten
|
2008-11-02, 11:29
Orka vara djup så här tidigt på morgonen. Men vad är egentligen ondska? Människan är väl den enda arten som kan tolka in begreppet och göra sk onda saker. I djurvärlden finns ingen ondska bara en kamp för att överleva dvs rovdjur dödar inte av elakhet utan bara för att dom är tvungna till det. Människor däremot kan vara ondskefulla i den benämningen att handling och resultat inte har någon logik. Och som det skrevs är den utlösande faktorn bara en elekrisk impuls i underverket människohjärnan. Men varför blir vissa onda och andra inte? Beror det på det sociala arvet eller ligger det latent i våra gener?
![]() |
|
|
|