![]() |
|||
| |||
|
|||||||
| Notiser |
| h@XX0r och teknik- och spelstofiler IT, datanööördar och spel. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
(#1)
|
(#2)
|
(#3)
|
(#4)
|
(#5)
|
|
Analfanatiker
Reg.datum: Jul 2008
|
2008-08-03, 23:51
Jag delade tråden, eftersom jag finner diskussionen väldigt intressant.
Enligt en artikel på www.idg.se så finner de flesta svenskar nedladdningen moraliskt försvarbar, eftersom "nästan alla gör det". Ingen verkar bry sig om att det fortfarande är olagligt att ladda ner filer. |
|
|
|
(#6)
|
(#7)
|
(#8)
|
|
Återanpassningsbar?
|
2008-08-04, 05:57
Jag är Piratpartist. Har even en t-shirt.
![]() Finner inget oetiskt eller omoraliskt med att tanka musik, spel eller film. Program likaså. Vad gäller musik så kan jag gott tänka mig att köpa CD's igen när priset för en skiva är skäligt och när mainstreamarna får mindre utrymme i CD-brännarfabriken och man kan få fatt i bredare musik och fler okända får fram sitt material. (På DC t.ex kan man hitta mycket hemmagjort eller polares polare som vill få ut sitt material.) Film och spel nyttjar jag inte mycket så ingen losar nåt på mig direkt. Ljudböcker drar jag ner ibland med. Men jag köper såpass mycket böcker så jag FÅR det... Och all PORR vill jag inte betala för. Det är ju bara för att komma lite raskt man tittar på det. Sen kastar man och drar ner nytt..."Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
|
|
|
|
(#9)
|
|
Elev
|
2008-08-04, 13:05
Jag tycker nog att det är ett problem med nedladdningen och anser faktiskt att upphovsrättsinnehavarna har rätt till ersättning, att påstå att det inte är olagligt eller påverkar musikbranschen att så många numer bara väljer att ladda ned sin musik är bara dubbelmoral.
Men, visst, jag laddar ned av bara fan. Jag laddar nästan hellre ned en låt snabbt på datorn även om jag har skivan liggande någonstans. Jag ser bara en lösning och det är att inkludera ett "nedladdningsbelopp" på 50-100 kr i bredbandsavgiften som sedan kan fördelas tillbaka till musik- och filmindustrin på något bra sätt. Idag är det ändå snorbilligt att ha uppkoppling så 50-100 spänn skulle inte påverka någon fattigs plånbok i högre utsträckning. |
|
|
|
(#10)
|
|
Analfanatiker
|
2008-08-04, 13:27
Citat:
På scen kan man dock inte fejka, och jag anser att det är på scenen en artist ska tjäna sina "verkliga" pengar, cd:n ska agera som någonslags reklampryl att ge bort. Man kan tycka att det är överdrivet att kräva att alla måste kunna uppträda på scen. Då ska man kanske fundera på om man trivs med att pröjsa 150-180 spänn för en artist som egentligen inte klarar av att sjunga en komplett rad. |
|
|
|
|