Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Sverige och Utrikes

Notiser

Sverige och Utrikes Samhälle, politik och debatt.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

Reg.datum: Jul 2008
Var fan är Sverige på väg... - 2008-08-02, 11:29

I medelklassens skyddade vagga, insnärjd i jobb, huslån och barn, med gott välstånd har jag märkt att det är många som tappar perspektivet på samhället.

När jag blev sjukskriven, har jag sett lite baksidor av kakan, jag även innan också. De man träffar på hundpromenader här i storstaden på dagarna är "de utslagna" inklusive mig själv. Stressade personer i min egen ålder har inte ens tid att hälsa.

Var är Svedala på väg?

- Sjuk/socialförsäkringen urholkas. Från att vara existensminimum lever nu många på under existensminimum. Det tar ca ett år att rasa från hyfsad hyfsad lön till minisjukpeng och arbetslös. Beskattningen sänks inte för de som måste leva på bidrag.

- Utanförskap av invandrare och fattiga. Gängrelaterad kriminalitet ökar och suger in ungar. För de vill också ha stålar i ett konsumtionsfixerat samhälle.

Tja...ni kanske har egna exempel. Eller kanske är Sverige bäst i världen fortfarande?

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren

LillaLasses avatar

2008-08-02, 11:54

Det var länge sedan Sverige var ett land att vara stolt över.
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Torsten
med borsten

Torstens avatar

2008-08-02, 12:21

Inte ser framtiden ljus ut direkt. En väntad åldringsbom när alla 40 talister kommer att belasta sjuk och åldringsvården framöver måste betalas på något sätt. Och alla sk pensionsräddare som väller in lär inte bättra på ekonomin nämnvärt tvärtom. Vore jag ung hade jag lämnat det sjunkande skeppet för länge sedan.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-08-02, 12:28

Torsten...hur ser du på de sk. pensionsräddarna?

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Torsten
med borsten

Torstens avatar

2008-08-02, 12:30

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Torsten...hur ser du på de sk. pensionsräddarna?
Alla har rätt till en åsikt men min behåller jag nog för mig själv.
Svara med citat
  (#6) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-08-02, 12:31

App app app....har man sagt Ä får man säga Ö...

Personligen är jag av den åsikten att vi skall ta hand om folk som måste fly eller får arbete i Svedala. Sedan tar vi in på tok för många flyktingar utan att ha förmågan att hantera det i samhället. Det skapar motsättningar som kan bli mycket farliga.

Sverige är också ett lite lamt land, då en mängd kriminella från olika länder söker sig hit. De som förbrukat sina skyldigheter, genom att komma till ett land med dess system och sedan begå grova brott, skall inte få vara kvar.

I källor har jag dessutom läst att kriminella från Balkan som organiserat sig tom sökt sig till Sverige, för att vi har så schyssta fängelser om man åker in, vilket ingår i en kriminell livsstil. En gåta för mig, är hur man överhuvudtaget kunde ta in en sådana filurer som Arkan och Jokso, och låta dem härja i Sverige.

Sedan anser vi oss så toleranta och välkomnande i Sverige, trots att diskriminering mot folk från andra länder (som inte är som vi) sker varje dag. Inte undrar på att invandrare har så många Pizzerior, de får ju för sjutton inte lån på banken till annan verksamhet.

Senast redigerad av Mröff den 2008-08-02 klockan 12:42.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Torsten
med borsten

Torstens avatar

2008-08-02, 12:37

Citat:
App app app....har man sagt Ä får man säga Ö...
Ö...
Svara med citat
  (#8) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-08-02, 12:41

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Ö...
Jag har sagt vad jag tycker...fegis...

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Torsten
med borsten

Torstens avatar

2008-08-02, 12:47

Citat:
Jag har sagt vad jag tycker...fegis...
Min åsikt är oviktig men det där med utanförskap köper jag inte. Ta bara den senaste debatten om att flickor opererar sig i underlivet annars svävar dom i ren livsfara pg av den utbredda hederskulturen. Vill man inte anpassa sig till våra normer och värderingar så väljer man själv sitt utanförskap.
Svara med citat
  (#10) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-08-02, 13:04

Citat:
I medelklassens skyddade vagga, insnärjd i jobb, huslån och barn, med gott välstånd har jag märkt att det är många som tappar perspektivet på samhället.

När jag blev sjukskriven, har jag sett lite baksidor av kakan, jag även innan också. De man träffar på hundpromenader här i storstaden på dagarna är "de utslagna" inklusive mig själv. Stressade personer i min egen ålder har inte ens tid att hälsa.

Var är Svedala på väg?

- Sjuk/socialförsäkringen urholkas. Från att vara existensminimum lever nu många på under existensminimum. Det tar ca ett år att rasa från hyfsad hyfsad lön till minisjukpeng och arbetslös. Beskattningen sänks inte för de som måste leva på bidrag.

- Utanförskap av invandrare och fattiga. Gängrelaterad kriminalitet ökar och suger in ungar. För de vill också ha stålar i ett konsumtionsfixerat samhälle.

Tja...ni kanske har egna exempel. Eller kanske är Sverige bäst i världen fortfarande?

Alla har sett baksidor av kakan. Jag tycker faktiskt att det är hög tid att du tar dig ur den där offerrollen. Det var det här samhället socialdemokratin byggde, nu är det dags för skörd.

Du är en fullt fungerande individ, sluta att förvänta dig att bli omhändertagen. Eller flytta till Albanien.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av