Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

Reg.datum: Jul 2008
Effektiv matlagning? - 2008-07-14, 21:37

Funderingar kring fungerande matlagning i största allmänhet:

Har börjat sluta (kan man säga så?) att storhandla och att laga "storkok". Det har faktiskt varit en höjdare. Små tillagningskärl som är lättare att hantera. Och diska. Små lyxiga uppläggingskärl. Lagoma portionsstorlekar, allt går åt, färsk och nylagad mat.

Bara en tanke.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
elbastardo
aka Dr. OlhonRhot

elbastardos avatar

2008-07-15, 00:59

Effektiv matlagning är en sak
Där du gör tex stora anrättningar eller andra rätter som kan spara in tid eller 'besvär'.

Effektivt inköp av matvaror är en helt annan femma
Enligt mig så är det väldigt få tillfällen det lönar sig att storhandla. De kan vara tex inköp av torrvaror och andra konserver eller att man har extremt besvärligt att ta sig till en affär.
Storhandling har mer nackdelar i form av en övertro på sin konsumtion varvid man oftast handlar för mycket vilket resulterar i just överproduktion (stora 'kok') som också ofta då leder till överkonsumtion. Utöver det så slänger vi resten. Ibland kan det kännas som att man slänger mer än man äter.

Jag väljer, så långt det är möjligt, ekologiska/miljövänliga produkter. Jag får bättre produkter. Jag äter mindre. Jag äter sundare. Jag mår bättre både fysiskt och psykiskt.

Om jag tolkade dig rätt så gör du 'småkok' nuförtiden <- håller med, bättre idé.

Med motorsåg kommer man långt
elbastardo är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2008-07-16, 23:30

Ja precis så menade jag, man handlar för mycket, det blir bara jobbigt, man behöver inte så mycket.

En annan grej är, att åtminstone jag klarar av att laga godare/bättre/omsorgsfullare, om jag inte tyngs av att det hela tiden skall vara så mycket, och frysas in osv. Och stora satans tillagningskärl som är jobbiga både att lyfta och diska.

Den enda grej jag tycker är vits att göra mer av än som går åt direkt, är kokt potatis. De sparar jag i kylen, och använder till pyttipanna inom ett par dar.
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-07-16, 23:33

Jag tycker det är lite bekvämt om det blir en portion över till lunch dagen därpå. Annars storkokar jag aldrig, skulle vara helt meningslöst.

Glömmer alltid bort vad jag har i frysen.

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2008-07-16, 23:40

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Ja precis så menade jag, man handlar för mycket, det blir bara jobbigt, man behöver inte så mycket.

En annan grej är, att åtminstone jag klarar av att laga godare/bättre/omsorgsfullare, om jag inte tyngs av att det hela tiden skall vara så mycket, och frysas in osv. Och stora satans tillagningskärl som är jobbiga både att lyfta och diska.

Den enda grej jag tycker är vits att göra mer av än som går åt direkt, är kokt potatis. De sparar jag i kylen, och använder till pyttipanna inom ett par dar.
Av kokt potatis kan man göra en god bondomelett också.

Jag köper alltid mycket mat, dels för att jag har långt till affären och inte vill åka och handla så ofta men också för att det äts kopiöst här hemma, två tonårssöner och en matglad man. Jag och dottern är lite mindre i maten.
Att göra köttfärssås på mindre än 8 hg. är dömt att misslyckas, då blir de inte mätta och till t.ex. tacos krävs åtminstone 1 kg. för att alla ska bli nöjda, då brukar jag ändå ha mängder med sallad och grönsaker till.

Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat

sås på slipsens avatar

2008-07-16, 23:54

Ni kanske märkte att jag var borta en stund nu. Fem minuter.
Jag bakade. Ett dinkelbröd med hackade valnötter.
Vi kommer att vakna till doften av nybakat bröd kl. 0630 imorron bitti.

Bakmaskin rockar.

Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2008-07-16, 23:59

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg

Bakmaskin rockar.
Jag vill helst slippa vakna klockan 6.30 men det blir säkert gott bröd, jag hade en sån där när de kom ut på marknaden men tja, det var ju kul en stund, nu vet jag inte var den är antagligen på nån soptipp.

Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat

sås på slipsens avatar

2008-07-17, 00:01

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Jag vill helst slippa vakna klockan 6.30 men det blir säkert gott bröd, jag hade en sån där när de kom ut på marknaden men tja, det var ju kul en stund, nu vet jag inte var den är antagligen på nån soptipp.

Den går att ställa på halvtio också

Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2008-07-17, 00:22

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg

Bakmaskin rockar.
Undrade just var du var, ja.

Bakmaskin. Jo jag för upp det på listan av effektivitet, vid sidan av små inköp och småtillagningar.
Svara med citat
  (#10) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

2008-07-17, 07:38

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Undrade just var du var, ja.

Bakmaskin. Jo jag för upp det på listan av effektivitet, vid sidan av små inköp och småtillagningar.
Ikväll är det Dagge som står för matlagningen. Ur mitt perspektiv en mycket effektiv matlagning. Inte behöver man ta hand om någon disk heller.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av