![]() |
|||
| |||
|
|||||||
| Notiser |
| Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
(#1)
|
(#2)
|
(#3)
|
|
aka Dr. OlhonRhot
Reg.datum: Jul 2008
|
2008-07-14, 01:09
Kickan - du måste slappna av.
Klart grabben skall få lära sig köket men det finns inget mer hotfullt än en stressande morsa som oroligt skall kommentera, hojta å stoja över minsta lilla sak. DET leder oftare till olyckor! Och JA! Han kommer bränna sig, söla ned sig och så vidare - det hör till kökets handlag. Trial & Error eller Learn by Doing! Börja med att väcka nyfikenhet genom att ta fram spännande saker som tex nya örter eller så. Säg INTE åt honom att äta något som är nytt - ät själv och var tyst i övrigt så väcks intresset. Som en apa som studerar en annan apa . Se till att han kommer med ut i naturen emellanåt och lär sig vad man kan äta där. En och annan trip till saluhallar/marknader med tillhörande provsmakningar är given och gratis pedagogik. Får han lära sig smakkombinationer tidigt så blir det fort rutin att experimentera med kryddningar.Kökets viktigaste redskap är kniven. Se till att han bekantar sig med knivar från början. Låt honom inte använda s.k. barnvänliga knivar - de är slöa och därmed livsfarliga då de ger en falsk trygghet plus att man lätt slinter med slöa knivar. Dessutom kommer han bli vansinnig på dem när han inser att det inte går bra och därmed förlora intresset för hantverket. Som tillägg nämner jag att dåliga knivar är oftast anledningen till att så många hem inte tycker om att laga mat. Oftast vet de inte om att det är så utan tycker det är förträffligt att skära allt med brödkniven (hur många känner igen sig här?). Enkla rätter att greja med kan tex vara;
Kryddningen kommer naturligt med ökad experimentlust - så FÖRSÖK att inte hindra honom om han får för sig något i dina ögon underligt - som sagt trial & error.... ![]() |
|
|
|
(#4)
|
(#5)
|
(#6)
|
(#7)
|
(#8)
|
|
Glad satanist
|
2008-07-14, 20:00
Citat:
Har du lärt din son laga mat? ![]() |
|
|
|
|
(#9)
|
|
Test i bäst asbest
|
2008-07-14, 20:18
Citat:
![]() De kan väl typ koka pasta, steka omelett och fixa tacos men de har blivit mer intresserade på sistone.
|
|
|
|
|
(#10)
|
|
Analfabet
|
2008-07-14, 23:14
Eftersom jag själv är uppväxt i "storskogen" fick jag tidigt lära mig att göra upp eld, grilla korv och vakta en eld. Det måste ha varit redan när jag var sju år eller något sådant.
Kan inte grabben tända, hålla koll på grillen och grilla kött? Det kanske kännas lite ansvarsfullt och spännande för honom. Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det. |
|
|
|