Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Hårfällerskan
Dekandent bollbrud

Hårfällerskans avatar

Reg.datum: Aug 2008
LCHF-vågen: Low Carb High Fat - 2009-07-21, 23:12

Har ni hört talas om denna nya alternativa kosthållning? Den utmanar all konventionell kunskap och kommersiell propaganda om näring och sjukdom. Bland annat säger den att kolesterol är ofarligt/oväsentligt, att mättat fett är nyttigt och att kolhydrater är den stora boven eftersom de är det näringsämne som triggar insulinet mest (och insulin är vårt enda fettinlagrande hormon). Man anmärker på att fetma-epidemin startade i samband med nyckelhålsmärkningen 1989, att kostråden verkar vara utformade endast för att stryka matindustrin medhårs, och att sedan vi ansträngt oss för att äta mer och mer enligt rekommendationerna så har vi fått mer diabetes och mer hjärt-kärlsjukdomar.

Sveriges största hälsoblogg, Kostdoktorn, med en introduktion till metoden:
http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

En grymt imponerande bok som plogat igenom all vetenskaplig litteratur på ämnet med en öppet sinne och dragit skarpa slutsatser - "Good Calories, Bad Calories" av Gary Taubes, sammanfattas här av Adlibris:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1400040787

YouTube - utdrag ur filmen "Fat Head", läkare pratar om socker och stärkelse:
http://www.youtube.com/watch?v=iCVo8...layer_embedded

Bloggen till filmen som fungerar som follow-up, mycket intressant och ofta humoristisk läsning:
http://www.fathead-movie.com/

Och till slut, en artikel av en brittisk läkare om kolesterolmyten:
http://www.spiked-online.com/Articles/0000000CAE78.htm

Freudianska fallosfixationer och homosexuell perversionssymbolik följer varje man in i döden.
Hårfällerskan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Hårfällerskan
Dekandent bollbrud

Hårfällerskans avatar

2009-07-21, 23:16

Ett intressant inlägg om hur näringsfattiga frukter egentligen är, klicka på diagram längre ner i inlägget:
http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring

Jag blev rent ut sagt förbluffad när jag såg äggens vitamin- och mineralvärden, och undrar varför de inte skriver sånt på paketen.

Freudianska fallosfixationer och homosexuell perversionssymbolik följer varje man in i döden.
Svara med citat
  (#3) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker

CodeMANs avatar

Reg.datum: Jul 2008
2009-07-22, 01:50

Är inte det lite som "GI"?

Gullan körde ju ett GI-rejs för ett tag sen, jag undrar hur det gick?

http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=737

Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

2009-07-22, 08:06

Det gick rätt bra men jag var inte uthållig nog. Jag gick ner ett kilo/vecka. Man passa sig för att köra för länge. Går bra i 4 veckors intervall med vila i 4 veckor. Det säger iaf de läkare med näringsinriktning jag pratat med.

I längden är det faktiskt rätt trist att äta så.

Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Hårfällerskan
Dekandent bollbrud

Hårfällerskans avatar

2009-07-22, 08:39

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Det gick rätt bra men jag var inte uthållig nog. Jag gick ner ett kilo/vecka. Man passa sig för att köra för länge. Går bra i 4 veckors intervall med vila i 4 veckor. Det säger iaf de läkare med näringsinriktning jag pratat med.

I längden är det faktiskt rätt trist att äta så.
Varför är det ohälsosamt i längden?

Kan i och för sig tänka mig att det blir väl näringsfattigt och torrt när man äter bara protein, bulgur och sallad typ. Fet mat innehåller mycket mineraler och energi som kroppen varsamt tar hand om utan att mecka med blodsockret.

CodeMAN
: Jo men njae, LCHF är som om du skulle köra med GI-noll. Man äter helt enkelt inte saker som påverkar blodsockret; oavsett om det är "snabba" eller "komplexa" kolhydrater så blir allt till socker i längden.

Hade ni hört talas om det innan? Jag tycker det verkar som att en rörelse är på väg att startas, många hänger på och intresserar sig mer för sin hälsa, samt vågar ifrågasätta konventionell "visdom".

Svara med citat
  (#6) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

2009-07-22, 09:50

Citat:
Ursprungligen postat av Hårfällerskan Visa inlägg

Kan i och för sig tänka mig att det blir väl näringsfattigt och torrt när man äter bara protein, bulgur och sallad typ. Fet mat innehåller mycket mineraler och energi som kroppen varsamt tar hand om utan att mecka med blodsockret.

CodeMAN
: Jo men njae, LCHF är som om du skulle köra med GI-noll. Man äter helt enkelt inte saker som påverkar blodsockret; oavsett om det är "snabba" eller "komplexa" kolhydrater så blir allt till socker i längden.

Hade ni hört talas om det innan? Jag tycker det verkar som att en rörelse är på väg att startas, många hänger på och intresserar sig mer för sin hälsa, samt vågar ifrågasätta konventionell "visdom".
Du som har sportat vet att kroppen behöver kolhydrater. Energin alltså. Dessutom riskerar de som har anlag för det att expolodera i blodfettnivå.

Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2009-07-22, 10:18

Här får du ett trist svar, men jag anser inte att det finns "bra" eller "dåliga" kalorier. Tror inte man kan hålla sig smal på energi från vissa födoämnen om man äter mer än man förbränner. (och det är väl hela vitsen med att peka ut vissa födoämnen och bannlysa andra).

Dessutom är min personliga erfarenhet, att det enda sättet för mig att gå ner i vikt är att äta en kost baserat på just kolhydrater.

Kom ihåg att Atkins själv vägde 120 kg när hans dog pga att hans hjärta pajade på en gata i New York.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2009-07-22, 10:21

Citat:
Ursprungligen postat av Hårfällerskan Visa inlägg
En annan grej jag noterat med "bannlys kolhydrater"-frälsta (och jag har många såna arbetskamrater) är att deras viktminskning planar ut och sen går de upp igen, de har vidrig andedräkt och dåligt hår och dålig hy. Men de kämpar på år efter år, och skyller misslyckandet på att det troligen slinker ner nån ond kolhydrat då och då.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Hårfällerskan
Dekandent bollbrud

Hårfällerskans avatar

2009-07-22, 12:30

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Du som har sportat vet att kroppen behöver kolhydrater. Energin alltså. Dessutom riskerar de som har anlag för det att expolodera i blodfettnivå.
Intressant, jag gjorde för ett tag sedan ett experiment på mig själv där jag åt LCHF och tränade mycket. Den första och andra veckan var det svårt och segt (teorin säger att det är för att kroppen "ställer om sig från att huvudsakligen bränna kolhydrater som energi till att bränna fett från energi"), men sedan fick jag ett sånt uppsving så det var helt otroligt, mycket piggare och friskare i kroppen. Och så kunde man hålla på mycket längre eftersom man inte blev hungrig då kroppen hade blivit grym på att använda fett, och då även sina egna fettreserver som bränsle. Och man fick heller inga blodsockerdalar eftersom man inte hade haft högt blodsocker till att börja med...

Jag har även läst på om detta och det lutar starkt åt att allt det här med "kolhydratsladdning" är endast lobbying från märken som Wasa, Kexchoklad osv. Varför ska man proppa kroppen full med kolhydrater (som den ändå försöker få bort från blodet och in i fettreserverna så fort som möjligt eftersom det är farligt) när man kan lära kroppen att bränna sitt eget fett som energi?

Det gjordes ett officiellt experiment om detta också; man lät människor på "normal kost" springa så länge de orkade på ett löpband; snittet blev 168 min. Sedan bytte man dem till LCHF. En vecka senare orkade de springa 130 min, men efter sex veckor, när man ställde dem på löpbanden igen (utan extra träning) orkade de hela 249 min.

Men eftersom idrottare från alla håll bombarderas med denna kolhydratsmani och att man ska äta enorma tallrikar med pasta hela tiden så är det knappt någon förutom svenske Jonas Colting som reagerat och kör kolhydratsbegränsat, med fantastiska resultat... En artikel av honom finns på http://www.kostdoktorn.se/jonas-colt...hydratsbluffen .

Jag läser även nu en bok av professor Uffe Ravnskov som heter "The Cholesterol Myths - Exposing the Fallacy that Saturated Fat and Cholesterol Cause Heart Disease", och det i kombination med flera andra självtänkande källor gör att jag börjar bli mer och mer övertygad om att kolesterolfobin är idioti.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Hårfällerskan
Dekandent bollbrud

Hårfällerskans avatar

2009-07-22, 12:38

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
En annan grej jag noterat med "bannlys kolhydrater"-frälsta (och jag har många såna arbetskamrater) är att deras viktminskning planar ut och sen går de upp igen, de har vidrig andedräkt och dåligt hår och dålig hy. Men de kämpar på år efter år, och skyller misslyckandet på att det troligen slinker ner nån ond kolhydrat då och då.
Det är inte lätt att äta LCHF när det moderna samhället är byggt på kolhydrater. Fika, müsli, macka, pasta, potatis, tårta, fettfritt... Industrin har gjort ett bra jobb i att få alla att glömma vad riktig, näringsrik mat är. Dessutom ser alldeles för många på LCHF som en vanlig "diet", eller gör det fel, för att de inte förstår den elementära vetenskapen bakom som visar på att det är en hälsosam livsstil.

Jag kan säga att min hy aldrig har varit bättre och håret inte är ett dugg sämre än vanligt, och jag livnär mig på ägg, smör, kött, ost, grädde och grönsaker nuförtiden:
Spoiler:

Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av