Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Visa resultat för omröstning: Om korv
Kokt 6 66.67%
Grillad 4 44.44%
Vegetarisk 0 0%
Senap 4 44.44%
Ketchup 3 33.33%
Både och 3 33.33%
Annat 2 22.22%
Flervalsomröstning. Antal röster: 9. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Varm korv - 2009-02-04, 14:14

Hur föredrar ni er korv? Kokt eller grillad? Någon speciell sort.

Tips om bra korvhak runt landet? Hur gör man en perfekt korvlag?
Vilka tillbehör skall det vara?

Här diskuteras det varmkorv.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2009-02-04, 14:22

Jag har alltid tidigare valt min grillad men har på senare tiden fått upp smaken för den klassiska kokta med bröd. Då skall det ju vara en klassisk wienerkorv,
med senap och ketchup.

Grillad går det ju bra med bratwurst och kabanoss eller dylikt, och då vill jag gärna ha rostad lök till. Inte till den kokta dock.

Själv gillar jag den fina "korv kiosk" vid mariaplan!

skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker

Sven Hedins avatar

2009-02-04, 14:31

Om det är bra korvkiosk med bra korv, alltså med riktigt eller åtminstone naturliknande skinn, så vill jag alltid ha den kokt. Kokt är helt enkelt godast, och grillad det tar jag bara ifall jag på förhand misstänker eller redan innan känner till att det serveras korvar av mer tveksam karaktär. Brödet, ifall det bara är tal om en korv med bröd, det får inte heller vara för dominerande utan det skall helst vara lite tillklämt eller hanterat så det inte tar "för mycket plats" i själva måltiden. Är det mos till korven så måste det vara minst två korvar och en hel del tillbehör. Här finns det egentligen ingen övre gräns för hur mycket eller hur många tillbehör som kan komma med, det är helt enkelt en fråga om utrymme och förmåga till att stapla, men någonting som aldrig kommer i närheten av mina korvar det är lingonsylt. Vissa tycker ju att det är gott till moset men jag tycker att slika korvbesudlingar tyder på djupgående psykisk sjukdom.

Senast redigerad av Sven Hedin den 2009-02-04 klockan 14:37.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2009-02-04, 15:56

Jag äter massa olika korvar. Skall fundera på saken, och om jag har bra tips på korvhak.

Gäller det hamburgare finns ett schysst hak vid Mariatorget. Ett av paradnumren är Bajenburgaren som väl är på massor med gram och innehåller delikatesser som beanaisesås.

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Östen
Bajs är livet

Östens avatar

2009-02-04, 16:17

Helst grillad och toppad med senap, ketchup och remouladsås

"korv kiosk" verkar vara ett trevligt ställe. Jag har faktiskt aldrig käkat där fast jag bor i de krokarna.
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker

CodeMANs avatar

2009-02-04, 16:53

Den ska vara kokt, med starksenap, och ketchup.

Har provat grillat, inte min grej.

Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker

Sven Hedins avatar

2009-02-04, 17:12

Jag har just besökt ett riktigt skabbställe där jag passade på att pröva korven. Det låg ut mot nordost till och var nog egentligen en kebab-bar eller en samlingsplats för avdankade eller lediga taxichaufförer. Kanske var det båda delarna? Hursomhelst så stod det Halv Special 29 spänn i fönstret, så jag svängde in där för att undersöka vad kiosken hade att erbjuda en sugen kille som mig.

Det var inget vidare... Det var ett sånt där ställe där jag egentligen per automatik hade bett om en grillad korv redan i dörren, men eftersom det ändå inte fanns någonting annat så behövde jag aldrig fundera på ifall det till äventyrs kanske fanns lagom varm wienerkorv i en sjudande kantin. Detta var helt enkelt inte att sådant ställe... Korven som förmodligen var färdig redan igår den hölls fast på stekbordet med hjälp av en, som jag upplevde det, femkilosvikt från en skivstång (!) och när den nu blivit ytterligare påvärmd så fick den en ynklig sträng med senap innan moset slutligen slafsades på. Med en sur min så räckte sedan stekbiträdet över papperstallriken till mig utan att ens snegla åt varken ketchup, senap eller några andra tillbehör. Hörru, sa jag, lite ketchup och senap vore gott på moset. Han sträckte sig då efter en röd flaska som det stod Eldorado på och spritsade lite lojt på en skvätt... Jag åt självklart eländet i bilen men på det hela taget så var det inget fel på varken moset eller budgetketchupen, men korven den var äcklig.

Senast redigerad av Sven Hedin den 2009-02-04 klockan 17:15.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv

Fortunes avatar

Reg.datum: Aug 2008
2009-02-04, 17:13

Kokt korv med senap, ketchup och räksallad.

Här i Gävle har vi en korvmoj på torget, så länge den nu får stå kvar. Men den är känd ända nere i Skåne för sina goda korvar. Och jag har aldrig någonsin fått så mycket räksallad hos någon annan korvförsäljare. (jag fick t.om ge duvorna lite eftersom det blev för mäktigt.)

Det värsta är att jag inte kommer ihåg vad den heter.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2009-02-04, 17:44

Har ni provat varmkorv med gurkmajonäs? Det är en riktig höjdare.

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker

CodeMANs avatar

2009-02-04, 18:47

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Hedin Visa inlägg
Jag har just besökt ett riktigt skabbställe...
Jag glömde skriva att gatumat ska vara skabbig. Snuskigare desto bättre. Det är ju mat från gatukiosk jue, det ska vara motsatsen till hemlagad mat, dvs. snuskigare, billigare, äckligare. Typ.

Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är