handdator

Visa fullständig version : Hälsokost.

Mröff
2008-09-12, 18:32
Tråden för abrakadabra-medicin.

Idag har jag inhandlat två hälsokostprodukter.

1) Omega-3. Det skall vara bra för hjärnan.
2) Gel av ren aloe vera mot några utslag (skall testa om det funkar).

Nu har jag två frågor:

1) Blir man fet av Omega-3?
Det är ju rent fett.

2) Använder ni ngn hälsokost?

Miriam
2008-09-12, 18:40
Nej jag tror inte du blir fet av Omega 3 men jag tror inte du blir smartare heller.
Mina barns far åt Omega 3 i 10 års tid och han var lika trög hela tiden.

Jag äter inga hälsokost preparat alls och mår lika bra i alla fall.

Sven Hedin
2008-09-12, 18:44

:lol:

Och nej, jag äter inte heller hälsokostpreparat.

pippi
2008-09-12, 18:47
Jag har hudproblem och aloevera hjälper inte ett skit förutom att det svalkar.

Mröff
2008-09-12, 19:51
Nej jag tror inte du blir fet av Omega 3 men jag tror inte du blir smartare heller.
.

:lol::lol:

Jag testar en burk, så får vi se om det ger något som helst resultat.

Jag har hudproblem och aloevera hjälper inte ett skit förutom att det svalkar.

Det brukar hjälpa mig om jag bränt mig av solen. Smorde på lite, och det svalkade skönt.
Nu får vi se om det råder på utslagen.

Ulvena
2008-09-12, 20:00
Min syster tror benhårt på aloe vera, hon tvingar på mig alla möjliga såna produkter. Hittills har inget blivit bättre förutom att det svalkar när man fått nåt eländigt bett.

Jag dricker ett glas Berocca varje morgon och tar en tablett arctic rot, nu har jag börjat så smått med extra kalcium också.
Grönt te brukar jag dricka och örtte på kvällarna.
Nej, jag mår inte bättre men jag tror att åtminstone Beroccan gör nytta för när alla andra snörvlade och var förkylda här hemma var jag pigg och frisk. :)

Mröff
2008-09-12, 20:03
Aloe vera är väl sådant man vet om det hjälper på lång sikt.
När du kommer på att du fyller 96 år...och inte vet hur det kunde komma sig.

Jag tror också stenhårt på aloe. Nu iaf...:unsure:

pippi
2008-09-12, 20:19
Jag köpte emu-olja med hopp om att den skulle göra underverk.
Det enda roliga med den är att den ser ut som sperma.

Mröff
2008-09-12, 20:27
Emu-olja...vad görs den av...:lol:
Inte hela emun hoppas jag.

pippi
2008-09-12, 20:31
Emu-olja...vad görs den av...:lol:
Inte hela emun hoppas jag.

http://www.emuprodukter.se/emuoil.asp

Emuolja är en ren naturprodukt, som utvinns ur underhudsfettet på emun, en strutsart som funnits i Australien i ca 80 miljoner år. Emuolja består till största delen av ett antal fettsyror, upp till 25 olika har identifierats. Ungefär hälften utgörs av oljesyra (enkelomättad omega 9), ca 20% av linolsyra och linolensyra (fleromättad omega 6 resp omega 3) och ca 20% av palmitinsyra. Resterande delar består av andra fettsyror, E-vitamin och ev en eller flera oidentifierade komponenter.
Sammansättningen liknar människans eget underhudsfett. Huden uppfattar därför inte oljan som ett främmande ämne, vilket gör att den tränger in i huden många gånger snabbare än de vegetabiliska oljor och mineraloljor, som återfinns i de flesta andra hudvårdsprodukter. Den goda penetrationsförmågan innebär också att oljan kan användas för att transportera andra nyttiga och verksamma ämnen genom huden in i muskulatur och leder. Denna egenskap utnyttjas i emuoljeprodukterna.
Först under de senaste tjugo åren har kunskapen om emuoljans speciella egenskaper spridits utanför aboriginernas värld. Särskilt unikt är det ju dock inte att medicinsk forskning bekräftar egenskaper hos naturmedel, som varit traditionellt kända under många år. Ursprunget till många av våra mest sålda läkemedel hittar vi i naturen.
En ständigt ökande samling vittnesmål och forskningsresultat dokumenterar oljans speciella egenskaper. I Australien är den registrerad som naturläkemedel och är en självklar produkt i husapoteket. Ett flertal patent, som utnyttjar emuoljans unika egenskaper, har registrerats i USA.
Några biverkningar/allergiska reaktioner av emuolja har inte rapporterats. Resultat från kliniska studier saknas dock för närvarande.

Kickan
2008-09-12, 20:33
Jag har inget att bidra till själva topic, men kan visa hur en emu ser ut:
http://www.jdmpics.com/animals/emu-2.jpg

Mröff
2008-09-14, 10:48
Jag har nöjet att meddela att aloe vera-krämen verkar fungera.
En behaglig känsla sprider sig på axlarna, och utslagen har faktiskt gått ner. Nu skall det bara undersökas om effekten håller i sig.

Gelen är kladdig (spermaaktig) när man kletar på den, men sjunker in i huden snabbt utan att lämna ngt fettigt lager eller andra otrevligheter.

Utslagen kom efter den massiva testo-doping jag genomgått i bodybuildande syfte. Psst...litet skämt trots en allvarlig fråga.

Aloekrämen är också testad på råttan Beppe, för att se om läkandet av hans "hål i kinden" påverkas. Ingen negativ påverkan hittills har upptäkts hittills.

Var däremot försiktig när ni inhandlar aloe-kräm. Den skall vara certifierad, så det inte är Kemikaliske Ali i fd Irakiska regeringen som mixtrat med krämen för att ev. kunna döda några tusental kurder.

Gullan
2008-09-14, 17:24
Ingenting om inte Becel, den dyra varianten med växtsteroler räknas. Kalcium borde jag börja med och vitamin D. Sånt ska gamla kärringar äta för att mildra osteoporos och förhindra handleds- och lårbensbrott.

Berocca kör jag med emellanåt och aloevera är kanonbra på brännsår och hudirritationer. Jag har tom en tandkräm med aloevera... men den smakar urgel. Rekommenderas alltså inte.

Gullan
2009-09-13, 17:54
*slumpbump*

Är uppenbarligen inte gammal kärring ännu... eller så har jag bara inte fått tummen ur och köpt kalcium och vitamin D. Tror dock att jag borde... Kör med en Berocca om dagen, hoppas att den gör att jag klarar ev grispest bättre, eller klarar mig helt.

Becel, den dyra varianten, har jag slutat med eftersom jag inte (såvitt jag vet) har höga blodfetter.

Funderar på om jag ska ge mig på Artrox, sak ju vara bra för, eller kanske snarare mot, artros som jag ju har lite överallt tydligen.

Svimfärdig
2009-09-20, 21:13
Kalcium + D = Bra skit.

Christer
2009-09-20, 21:15
Jag har inget att bidra till själva topic, men kan visa hur en emu ser ut:
http://www.jdmpics.com/animals/emu-2.jpg
Jag trodde det var en EMO. :whistle:

Gullan
2009-09-22, 19:29
Kalcium + D = Bra skit.

Jag fick tummen ur och shoppade loss. Nu tar jag en tablett om dagen, iaf så länge jag också tar Berocca. Sen ska jag ta två om dagen.

Bye bye lårbenshals- och handledsbrott. :cool:

sås på slipsen
2009-09-23, 00:17
Jag tycker ni ska dricka Blutsaft. Allihopa. Seså, gör det nu.

Kickan
2009-09-23, 17:52
Jag tror att ni skall satsa på strandvattenlinjekost. Dvs det marina gojs proppfullt med omega3 och troligen annat också, som vi fick i oss massor av när vi utvecklades till människor.

Gullan
2009-09-23, 20:44
Jag tror att ni skall satsa på strandvattenlinjekost. Dvs det marina gojs proppfullt med omega3 och troligen annat också, som vi fick i oss massor av när vi utvecklades till människor.

Strandvattenlinjekost? Ingår hummer och krabba i den? :unsure:

Christer
2009-09-23, 20:48
Idag åt jag en stabil pizza till lunch. Det kändes inte särskilt nyttigt, men var ack så gott. Det välbefinnandet är också viktigt för hälsan. :yes:

Gullan
2009-09-23, 20:50
Idag åt jag en stabil pizza till lunch. Det kändes inte särskilt nyttigt, men var ack så gott. Det välbefinnandet är också viktigt för hälsan. :yes:

Har för mig att i pizza ingår det mesta i riktig karl-kostcirkel. Gott, fett, salt och öl. Är väl bara en stor stark till pizzan så är måltiden helt komplett. Bra val.

Christer
2009-09-23, 20:55
Har för mig att i pizza ingår det mesta i riktig karl-kostcirkel. Gott, fett, salt och öl. Är väl bara en stor stark till pizzan så är måltiden helt komplett. Bra val.
Tack för det. En sund själ i en sund kropp, är mitt motto. :yes:

Kickan
2009-09-24, 06:43
Strandvattenlinjekost? Ingår hummer och krabba i den? :unsure:
Det utgår jag ifrån :proud:.

Alltså, vad jag vet finns det ingen kost som heter så. Men jag förutser att det kommer, för de som vill tjäna pengar på kostråd brukar förr eller senare haka på trender inom förhistoria där de kan referera till artiklar. Och just stransvattenhypotesen är på modet just nu. (den går ut på att vi tappade pälsen och anlade underhusfett eftersom vi tillbringade vårt födosök i halvöversvämmade områden där vi vadade omkring och letade snäckor och annan skit att äta)

sås på slipsen
2009-09-24, 07:29
Det utgår jag ifrån :proud:.

Alltså, vad jag vet finns det ingen kost som heter så. Men jag förutser att det kommer, för de som vill tjäna pengar på kostråd brukar förr eller senare haka på trender inom förhistoria där de kan referera till artiklar. Och just stransvattenhypotesen är på modet just nu. (den går ut på att vi tappade pälsen och anlade underhusfett eftersom vi tillbringade vårt födosök i halvöversvämmade områden där vi vadade omkring och letade snäckor och annan skit att äta)

Du glömde säga gomorron. :mad:

Kickan
2009-09-24, 12:10
Du glömde säga gomorron. :mad:
:skamsen:

:unsure:

:pippi:

Mröff
2009-09-24, 18:32
:beer:

Godmorfon.

CodeMAN
2009-09-24, 19:27
:beer:

Godmorfon.
Öh ba?

Mröff
2010-04-05, 19:07
Jag har börjat käka mörk choklad 90% för potensens skull.
Får man finnar av det?

Christer
2010-04-05, 19:30
Får man finnar av det?
Nää, åk med Cinderella så kommer du få hur mycket finnar du vill! :)

Östen
2010-04-10, 00:22
Får man finnar av det?

Har nog aldrig fått finnar av choklad, och jag har inte blivit mer potent av det heller. Men så har jag heller aldrig frossat i den varan :)

dr fotpall
2010-04-12, 21:37
potens är ett elände. därför äter jag av princip aldrig choklad.

en gång fick jag massa potens i kaffet. det var skitäckligt.

Har nog aldrig fått finnar av choklad, och jag har inte blivit mer potent av det heller. Men så har jag heller aldrig frossat i den varan :)