Visa fullständig version : Idag äter/åt jag...
skumrask
2008-12-02, 21:36
Jag blev så hungrig så jag åt en gång till, fisk panerad i ströbröd och sesamfrön, kall youghurtsås med gräslök och pressad potatis. Det var skitgott.
Ärtsoppa (köpt) med smörgåsar.
Helt okej.
Svimfärdig
2008-12-03, 00:26
Herrejee vad ni äter! Blir helt mätt!
sås på slipsen
2008-12-03, 00:44
Jag blir lite hungrig jag
Svimfärdig
2008-12-03, 00:46
Jag blir lite hungrig jag
Bite me.
sås på slipsen
2008-12-03, 00:49
Bite me.
Funderar på det. :evilgrin39:
Svimfärdig
2008-12-03, 00:52
Funderar på det. :evilgrin39:
:shakeass:Lite rumpstek kanske? *doh* :p
sås på slipsen
2008-12-03, 00:55
:shakeass:Lite rumpstek kanske? *doh* :p
Tror jag håller mig till bringan...:drool:
Svimfärdig
2008-12-03, 00:56
Tror jag håller mig till bringan...:drool:
Åååh men åååååh...jag som hade... :(
sås på slipsen
2008-12-03, 00:58
Åååh men åååååh...jag som hade... :(
...hade? :unsure:
Svimfärdig
2008-12-03, 00:59
...hade? :unsure:
...mörat...och så...
Svimmis har inte heller byxorna på...:tihihi:
Svimfärdig
2008-12-03, 01:03
Svimmis har inte heller byxorna på...:tihihi:
Nää. :proud:
sås på slipsen
2008-12-03, 01:04
Vem fan har brallorna på vid den här tiden? :kaffe:
skumrask
2008-12-03, 10:09
Personligen har jag stora problem med att freda brallorna vid den tiden.
Jag gjorde lasagne med kycklingfärs, lite rotsaker och grönsaker i, det gick åt som ingenting trots att det var 1,2 kg. färs i.
Herregud vad tonåringar äter. :o
Fast det var väl bara för att det var så himla gott. :rolleyes:
Sven Hedin
2008-12-04, 21:13
Jag stoppade just i mig ett kilo lasagne och en kall hamburgare.
Jag stoppade just i mig ett kilo lasagne och en kall hamburgare.
Ett kilo!!!!
Du är värre än Ulven och en hög tonårspojkar. :D
Sven Hedin
2008-12-04, 21:17
Jag är grym! :)
Ingen efterrätt? :unsure:
Sven Hedin
2008-12-04, 21:26
Du tror mig inte ifall jag säger att jag åt en flottyrmunk va? :unsure:
Jag tror dig :(.
:)
Idag gjorde jag misstaget att servera Findus ärtsoppa, inköpt på Hemköp. Brukar alltid ta Coops annars. Jag och ungarna pinade i oss ärtsoppan, till slut sa lillan att vi borde köpa den vanliga sorten. Den här var fyäcklig. Varning.
Noterat. Skall inte gå i Findusfällan utan fortsätta med coop.
Plättar med sylt och glass eller pannkakor menade jag plättar säger ju bara vi häruppe.
Sven Hedin
2008-12-04, 21:46
Hur var det med plättarna då? Kallades dom för småpannkakor eller hur var det med dom?
Plättar med sylt och glass eller pannkakor menade jag plättar säger ju bara vi häruppe.
Vi säger plättar, såna man steker i en speciell lagg, små runda, får plats med hmm... sju stycken?!
Pannkaka gör man i ugnen Plättar i stekpannan Småplättar i Plättlaggen.
Sven Hedin
2008-12-04, 21:49
Aha!
Gabriel Knight
2008-12-05, 15:53
Idag lekte jag julafton och åt risgrynsgröt och skinkmackor :)
Jag gör fiskgratäng med kokt potatis, sallad, remoladsås och citron.
Att laga mat åt ett mindre fotbollslag, varav en inte äter kött är en utmaning men efter ikväll är det över.
Risotto med räkor (jag), och torrfoder och några räkor som blev över (Diesel). :)
Allt utom 2 potatisar blev uppätet och då var det ändå 4 (!!!) fiskblock a´ 400 gram samt 25 potatisar.
Fatta hur mycket tonåringar äter.
JESUS....:o
Det blev nuggets till middag här.
JESUS....:o
Det blev nuggets till middag här.
Det är faktiskt fascinerande att se, de bara öser in.
För ett par år sen (eller 4-5 dåra) kunde jag göra köttfärssås på 500 gram köttfärs och det räckte gott och väl, idag krävs 1 kilo.
Jag gjorde ju lasagne på kycklingfärs (1,2 kg) utspätt med massor av grönsaker och rotfrukter, det sa bara slurp så var det slut.:unsure: Till åtta personer då men ändå.
Alla tonårsföräldrar borde få extra matpengar från staten, de äter mig ur huset. :unsure:
Alla tonårsföräldrar borde få extra matpengar från staten, de äter mig ur huset. :unsure:
Tonårsbidrag? :D
Någrå år sedan försökte jag med "papaledighet" för att skaffa en valp. En stor grupp av befolkningen ignoreras tydligen av staten, bl a tonårsföräldrar och hundälskare...
Tonårsbidrag? :D
Någrå år sedan försökte jag med "papaledighet" för att skaffa en valp. En stor grupp av befolkningen ignoreras tydligen av staten, bl a tonårsföräldrar och hundälskare...
Man får ju pengar från CSN till tonåringar som går på gymnasiet men fatta hur mycket de äter. :o
Sen kommer tre extra ungar, herregud min matbudget är nästan nere på 0 för att hålla dem mätta, tom den 17-åriga flickan äter rejält.
Fatta hur dyra tonåringar är, ni som inte har barn ännu bör lägga undan för den tiden.:D
Fatta hur dyra tonåringar är, ni som inte har barn ännu bör lägga undan för den tiden.:D
Jo, jag fick minnas hur mycket jag själv åt som tonåring. Jag vägde aldrig mer än 70-72 kg, trots att jag åt hur mycket som helst (jag är 179 cm). Då menar jag flera omgångar per måltid. Först när jag blev 25-26 började gå upp i vikt.
Min syster är 38, och hon fortfarande kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Folk tror att hon är 22. :\
Jag var precis på affären för att handla cig. Hittade en dryck som hette "farfars svagdricka". Den smakar... hmmm. annorlunda. Julmust/julöl/något annat skumt. :D
Jag var precis på affären för att handla cig. Hittade en dryck som hette "farfars svagdricka". Den smakar... hmmm. annorlunda. Julmust/julöl/något annat skumt. :D
Farfars svagdricka smakar urkig. Någon som vill ha en öppen flaska? Har bara druckit ett glas ur den. :)
Jo, jag fick minnas hur mycket jag själv åt som tonåring. Jag vägde aldrig mer än 70-72 kg, trots att jag åt hur mycket som helst (jag är 179 cm). Då menar jag flera omgångar per måltid. Först när jag blev 25-26 började gå upp i vikt.
Min syster är 38, och hon fortfarande kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Folk tror att hon är 22. :\
Det är fascinerande, dessa smala eller muskulösa tonåringar bara vräker i sig mat, fattar inte hur de kan äta såna kopiösa mängder och ändå vara trådsmala.
Så minns jag inte att det var när jag var tonåring.:(
Det är ingen som tror att jag är 22 fast jag är ju inte 38 heller utom i klädstorlek . :D
Pomperipossa
2008-12-06, 22:41
Jag gör fiskgratäng med kokt potatis, sallad, remoladsås och citron.
När du ändå håller på, kan du duka åt en till? ;)
Sven Hedin
2008-12-06, 22:44
Räkor, mogna räkor, som har legat i frysen sen vi hade kräftskiva i höstas. När dom tinade så kändes en liten amoniakdoft men smaken var fin och nu är dom slut.
Tacos massor med tacos blev det i dag och det var himla gott eftersom det var ganska länge sen vi åt det.
Sven Hedin
2008-12-06, 23:18
Du hade alltså låtit köttfärsen och det där ligga till sig?
Självklart köpte köttfärsen i torsdags stekte upp den i går och lät den gotta till sig i gjutjärnsgrytan över natten.
Sen hade jag tur och hittade avocados som var så där gosigt övermogna.
skumrask
2008-12-07, 15:32
Svart stenbitsrom med gräddfil, rödlök och citron. På en bit mörkt bröd. Det är svennigt men det är jävligt gott.
Forell med citron potatis och grönsaker. Men ugnskiten krånglade förståss igen.:(
Rotsakslåda med champinjonstuvning. Jag lär stinka ordentligt, fem vitlöksklyftor... det räcker till matlåda i morgon. :feedme:
Vi ska äta Chili con carne. Jag slipper laga maten idag för sånt gillar Ulven att pyssla med.
skumrask
2008-12-07, 18:58
Rotsakslåda med champinjonstuvning, kan väl aldrig vara gott!? Låter som något som en dietist inom äldreomsorgen hittat på.
Jag skall steka lövbiff med persiljesmör, hemgjorda pommes frites till. Det är mat för en karl!
Pannbiff, mos och gräddsås :tunga:
Min rotsakslåda var suverängod och förmodligen alldeles för smakrik för äldrevården. :)
Sven Hedin
2008-12-10, 14:17
Jag tänker faktiskt äta det här:
http://i34.tinypic.com/w1bvpy.jpg
Det är precis tillagat och det doftar underbart.
skumrask
2008-12-10, 14:33
Igår åt jag ägg och bacon, vaknade upp vid backa kyrkoplan med stora cravings för just denna gourmeträtt. Gick ut och handlade det på Willys, lagade till det mig och två stycken förundrade 23-åringar med dreadlocks, tror inte ens de fattade att det var djur de åt.
Jag fick ett sms från den ene mu, uppenbarligen har jag ringt mitt i natten och hon undrar vad jag hade på hjärtat? Är det en skenmanöver?
Försöker hon lura mig i säng? (Jag har inte ringt henne vad jag kan minnas)
Känner mig otrygg, objektifierad.
Jag tänker göra spagetti och köttfärssås i dag.
Så rolig är jag.
skumrask
2008-12-10, 15:38
Okej jag har bestämt mig, det blir dillkött med potatis och sås. Har ett kilo högrev och något sånt får det bli.
Pomperipossa
2008-12-10, 20:19
Jag tänker göra spagetti och köttfärssås i dag.
Så rolig är jag.
Men gott är det! Vad har du i din? Alla gör så olika, kul att höra andras recept.
Själv ska jag spisa en vårrulle och wokgrönsaker strax.
Vi åt köttfärslimpa med tomater, lök och ost på samt potatismos (hemgjort).
Det var gott. :yes:
ungsstekt falukorv och potatismos
skumrask
2008-12-10, 22:43
Men gott är det! Vad har du i din? Alla gör så olika, kul att höra andras recept.
Vitt vin, kycklinglever, riven blekselleri och inte för mycket tomat är grejen! Och koka LÄNGE! Och inte nötfärs, blandfärs är bättre.
Pomperipossa
2008-12-10, 23:11
Fy fan vad äckligt det låter. :(
köttfärs lök buljong soltorkade tomater basilika och champinjoner är grunden sen stoppar jag i lite utav det som finns hemma tex rivna morötter.
skumrask
2008-12-11, 00:57
Fy fan vad äckligt det låter. :(
Dumheter, det är så man gör äkta ragu bolognese! Antar att du inte gillar lever, men jag lovar dig, det ger exakt rätt rondör till såsen. Sedan har jag i tärnad bacon eller parmaskinka också, det glömde jag skriva.
Sedan tycker jag att många kryddar sönder den, med cayennepeppar curry oregano och fan och hans moster. Jag nöjer mig med salt och peppar, lite krossad nejlika och rosmarin.
Sedan som sagt, det får inte vara för mycket tomatsmak, den blir för skarp då och tränger undan de naturliga aromerna. En halv burk hela skalade tomater och tomatpuré, då tar det inte över. Och vitt vin, ett glas ungefär. Tro mig.
Julmust och tunna chokladpinnar med mint nuti.
Intogs medan jag såg på Nobelfesten.
I dag gjorde jag en ugnspannkaka med bacon lite tråkigt men det fick duga.
Sven Hedin
2008-12-11, 21:46
Jag har ont i magen igen... :(
Idag åt jag "kärringfika" till lunch: kompis och räksmörgås och te. Och pianomusik.... :D:D
Det var jättegott.
Idag åt jag "kärringfika" till lunch: kompis och räksmörgås och te. Och pianomusik.... :D:D
Det var jättegott.
Sånt saknar jag, hade en kompis i Warszawa som älskade att åka till IKEA och äta räkmacka och gå runt, vi gjorde det till en rutin att åka dit men så flyttade hon. :(
Om du vill ha upp det som ställer till det, så tänk "bomber och granater"....
Men...det verkar som din mage behöver en rejäl magmassage. Utvärtes.
Annars kan jag rekommendera A-fil.
Själv blev jag ikväll bjuden på en mirakulös toast med kyckling och parmesan, och till det en läskande öl.
skumrask
2008-12-12, 05:32
Ärtsoppa med fläsk. Pannkakor sylt och grädde. Punsch till det. Flaggan i topp. Något ställe i stan.
Gick förundrad upp med kungsgatan sen och konfunderas över att det var så många nya butiker, va finns det åhlens vid domkyrkan?:unsure:
Har nog hängt för mycket i linné ett tag att jag inte ens varit i centrala stan på två månader.
Caesarsallad och grillade revbenspjäll.
Efter det några after eight. Har ont i magen av all mat...blurp.
Hamburgare, de jag åt var gjorda av halalslaktade lamm.
Man vill ju vara PK och inte såra någon. :proud:
(Jag åt dem för att jag föredrar lamm framför nöt och hur de är slaktade skiter jag faktiskt i). :D
"Halal" betyder bara att de är tappade på blod medans hjärtat slår. Så går det till i alla slakterier även våra egna. Det som skiljer är "kosher" vilket innebär att djuret inte får vara bedövat när slaktmasken sätts, för då blir det ett märke på djurkroppen, vilket inte är OK för de heliga som förmodas äta köttet.
"Halal" betyder bara att de är tappade på blod medans hjärtat slår. Så går det till i alla slakterier även våra egna. Det som skiljer är "kosher" vilket innebär att djuret inte får vara bedövat när slaktmasken sätts, för då blir det ett märke på djurkroppen, vilket inte är OK för de heliga som förmodas äta köttet.
Jaja, ville ju bara flörta lite med muslimerna. :D
Jag åt det ju bara för att det var lamm, som jag sa skrev så bryr jag mig inte så mycket, äter man kött så är det ju slaktat.
Sven Hedin
2008-12-12, 23:06
Det är gott med lamm du. Jag gillar det, och finns det på matsedeln så brukar jag ta det. :)
Det är gott med lamm du. Jag gillar det, och finns det på matsedeln så brukar jag ta det. :)
Lamm är det godaste köttet, mört och bra smak,vi äter ofta lammkött här hemma.
Ska man se det miljömässigt så är lamm bra mat, så jag verkar miljövänlig fast jag egentligen äter det jag tycker är gott.:D
Sven Hedin
2008-12-12, 23:28
Mmmmm... Och sen så får det gärna vara lite blodigt.
Christer
2008-12-13, 00:15
Till middag blev det en pizza Tropicana. Ja, jag vet att det finns folk som tycker att det är perverst med banan på pizza, men det skiter jag i. :tunga:
skumrask
2008-12-13, 17:19
Pizza so far. Med oxfilé och gorgonzola
Idag har jag sänkt ett julbord modell större, på en av stans bättre restauranger.
Maten var säkert suverän, men kötiden, och fetthalten, och mitt vankelmodiga hjärta, gjorde att jag var proppmätt redan efter två turer. Något säger mig att restaurangerna tjänar grymt på julborden.
Jag bakade pizza, med prosciotto, egengjord tomatsås, gorgonzola, västerbottenost och vanlig pizzaost på.
Micket gott! :yes:
Sven Hedin
2008-12-14, 20:43
Jag har ätit pyttipanna med stekta ägg och rödbetor. Djupfryst och jättegod från Lidl.
Måndag:
Spagetti och köttfärssås. :D
(Vi sket i vanorna igår och hoppade över söndagssteken, i stället bakade jag pizza). :busigsmiley:
Sven Hedin
2008-12-15, 22:33
Jag har ätit buffé. Kinesisk buffé... i otroliga mängder. Fan så mycket jag fick i mig! Jag slocknade på stolen när jag kom tilbaks till jobbet och vaknade med ett ryck. Då gick jag istället in på en toalett och sov i tjugo minuter.
Jag har ätit buffé. Kinesisk buffé... i otroliga mängder. Fan så mycket jag fick i mig! Jag slocknade på stolen när jag kom tilbaks till jobbet och vaknade med ett ryck. Då gick jag istället in på en toalett och sov i tjugo minuter.
Det där lät mysigt värre.
Jag har ingen aptit alls det känns som livet förlorat sin mening.
Jag har tex en halv grillad kyckling i kylen lite skagenröra och en halv burk vitlöksost.
Det gör mig inte ens lite sugen.
Det finns även mogna ostbågar i en skål i skafferiet det lockar inte alls.
Sven Hedin
2008-12-15, 22:51
Det där låter fan allvarligt... Men du, tänk så goa dom där grejorna blir när dom har fått mogna till sig. Göm förpackningarna för dina barn.
Sven Hedin
2008-12-15, 23:01
Jo, jag måste nog beskriva den omfattande lunchbuffén lite närmare va?
Det bestod av som föjer:
Friterade räkor i sötsur sås.
Biff med bambuskott.
Grillspett som verkade lite thailändska.
En oerhört krämig historia som definitivt verkade thailändsk.
Röd sås med kyckling och några svarta grejor i som mest smakade bruna bönor.
En tunnare historia som påminde om dillkött men smakade helt annorlunda.
Ja herrejävlar... Jag kände mig som Mr Creosote när det var dags för efterrätt. :)
Åh fortsätt jag känner nästan ett litet aptit pirr i magtrakten men bara nästan.
Sven Hedin
2008-12-15, 23:17
Räkorna var väldigt frasiga...
Kan du på ett ungefär ange hur många kilo mat du fick ner?
Idag blev det biff szechuan för mig. Det stod att den var stark, men den var mest halvstark, trots det väldigt mumsig.
Christer
2008-12-16, 00:53
Jag har precis tryckt i mig en liten god pizzaslice. :)
Idag skall min dotter få risgrynsgröt till frukost.
Kanhända att jag tar det själv också.
Sven Hedin
2008-12-16, 09:08
Kan du på ett ungefär ange hur många kilo mat du fick ner?
Idag blev det biff szechuan för mig. Det stod att den var stark, men den var mest halvstark, trots det väldigt mumsig.
Jag gissar på ungefär ett och ett halvt kilo, kanske lite mer.
Hur kom du över din goda biff szechuan? Var det på ett matställe eller var det i hemmet?
Sven Hedin
2008-12-21, 10:32
Idag så skall jag iväg och äta julbord... igen. Det blir ingen sprit den här gången utan jag skall ägna mig åt seriöst frosseri. Om jag inte behöver ta tag i några julförberedelser när jag kommer hem så skall jag rapportera om ifall det fanns uppdukat någonting som var utöver det vanliga . Jag hoppas på lite kräftor och vilt. Renskav och några olika röror hade suttit fint.
skumrask
2008-12-21, 13:49
Bacon med äggröra, so far. Det var gott.
Makaronipudding åt jag nyss det var gott.
Senare i kväll ska jag fara i väg och äta Smörgåstårta.
skumrask
2008-12-21, 20:21
Det verkar inte som det blir någon mer mat för jag orkar inte laga något.
Fast jag är jättehungrig!:(
Sven Hedin
2008-12-21, 21:20
Herregud vad jag har ätit mat. Eftersom jag visste hur kul och intressant det skulle komma att bli när jag presenterade obestridliga bevis för att jag bannemej har fått valuta för mina pengar så passade jag på att väga mig precis innan jag for iväg. När jag kom hem så tog jag av mig alla kläderna, så att jag hade samma utgångsläge, och så klev jag upp på vågen... 1,7 kilo tyngre!!!! Jag har räknat efter och kommit fram till att min kopp med kaffe och julmusten inte kan ha vägt mer än 530 gram så jag hade alltså ätit ett drygt kilo julmat.
Eftersom det förutom traditionell julmat inte bjöds på så där värst mycket exotiska läckerheter, utan det inskränkte sig till räkor, musslor och lite älg, så är jag ganska nöjd med resultatet.
Däremot så inbjöd lokaliteterna med sitt läge till fantasieggande funderingar kring hur det skulle vara att under ett ordentligt åskväder eller höststorm tillsammans med lämpligt sällskap olovandes ta sig in där och tillbringa natten framför en redig art deco-kakelugn... Det var alltså ett jävla ställe, i positiv romantik/horror-mening, och jag skall se ifall jag kan suggerera mig fram till någon bra och detaljerad dröm på temat.
Jag ser fram emot att du väger det som kommer ut också, från andra hål i kroppen, så vi kan analysera hur stor vikt som stannar kvar i kroppen efter en riktig brakmiddag...:detektiv:
Sven Hedin
2008-12-22, 00:28
Jag ser fram emot att du väger det som kommer ut också, från andra hål i kroppen, så vi kan analysera hur stor vikt som stannar kvar i kroppen efter en riktig brakmiddag...
För att stilla din och alla andras nyfikenhet så har jag tagit fram ett rostfritt kärl och nollat vågen med detta anbringat i centrum av det speciella instrumentet för konstatering av exkrementers massa. Jag har även rotat reda på en millimetergraderad linjal och en krönt litermått för fastställning av de kommande längderna respektive volymerna.
Nu väntar vi och ser. :)
Jag utgår från att du har en gammaldags tysk toalett Sven Hedin!
Däri blir extrementerna prydligt och torrt uppsamlade på en rejäl porslinshylla, för vidare examination. :blä:
Sven Hedin
2008-12-22, 00:48
Självklart har jag en sådan. Faktum är att det dessutom är en specialimporterad pjäs som jag ropat in på eBay. Den är i äkta böhmiskt porslin från Krautzberger & Mayer och på insidan av cisternlocket så kan man ännu skåda der Reichsadler tillsammans med företagets ordinarie stämplar.
skumrask
2008-12-22, 10:39
Vad äckligt..
Jag funderar på att gå och ringa på hos hundkvinnan och fråga om hon vill äta middag, har inte hennes telefonnummer. Men jag vet inte vad hon äter.
Så vad skall jag göra, skall jag bara låtsas gå förbi sådär med en matkasse och si sådär råka komma åt porttelefonen med axeln eller skall jag säga som det är, med risk för att framstå som en stalker?
Äh, hon är säkert inte ens hemma..
En macka med köttbullar och en med julskinka till detta drack jag en öl.
Jag gjorde en pastagratäng, där jag blandade i fintärnat lammkött (från igår) lök, vitlök och tomater. Sen tog jag 4 ägg och blandade med lite (eller ärligt talat rätt mycket :D) grädde och hällde över och slutligen riven ost och sen fick den stå i ugnen i 30 minuter.
Sallad till.
Det blev okej som min ena son brukar säga när maten är god.
Vad äckligt..
Jag funderar på att gå och ringa på hos hundkvinnan och fråga om hon vill äta middag, har inte hennes telefonnummer. Men jag vet inte vad hon äter.
Så vad skall jag göra, skall jag bara låtsas gå förbi sådär med en matkasse och si sådär råka komma åt porttelefonen med axeln eller skall jag säga som det är, med risk för att framstå som en stalker?
Äh, hon är säkert inte ens hemma..
Köp ett korvbröd, dra ner brallorna och ring på...:tihihi:
Man lever bara en gång.
Sven Hedin
2008-12-22, 22:12
Jag har ätit av mina goda köttbullar och provsmakat den kolossalt goda skagenröran som äntligen har anlänt till mitt kylskåp. Köttbullarna åt jag tillsammans med rödbetssallad och skagenröran var på rostat bröd.
Här har det slaskats tunnbröds-blöta.
Häll ner spadet från den ugnsgrillade skinkan i en kastrull och späd ut med vatten. Sänk ner tunnbröd (helst från Råneåbagaren) i spadet med en hålslev till det ser ut som en mycket blöt lovikka-vante.
Upp med det på en tallrik, klicka på smör och till det julskinka.
Mums filibaba.
Sven Hedin
2008-12-22, 22:23
Ungefär som det sörländska dopp i grytan?
Ungefär som det sörländska dopp i grytan?
Ja, fast inte lika fjolligt....:cool:
Här har det slaskats tunnbröds-blöta.
Häll ner spadet från den ugnsgrillade skinkan i en kastrull och späd ut med vatten. Sänk ner tunnbröd (helst från Råneåbagaren) i spadet med en hålslev till det ser ut som en mycket blöt lovikka-vante.
Upp med det på en tallrik, klicka på smör och till det julskinka.
Mums filibaba.
Själv föredrar jag Härnö tunnbröd till min blöta faktiskt.
Sen är jag så barnslig så jag tycker mjölk blöta är skitgott.
Sven Hedin
2008-12-22, 22:30
Ungefär som råa fattiga riddare?
Man kokar upp mjölk doppar tunnbrödet i det en stund äter med salt smör till det kan man ha rå korv skinka eller rökt fisk eller nåt annat man gillar.
Väldans gott i bland.
Om man tar kall mjölk bryter ner tunnbrödet i mjölken och äter med sylt kallas det smollaneddi.
Det är också ganska gott i bland.
Sven Hedin
2008-12-22, 22:46
Det låter ju skitgott. Hade jag inte varit så äckligt mätt så hade jag nog bett dig berätta mera.
Ni norrlänningar gillar konstig mat, jag har ju sen ett par år tillbaka lärt mig gilla palt men där går nog gränsen.:unsure:
Att som urstockholmare vara gift med en lapplänning är spännande på flera sätt men matvanorna är nog det som skiljer mest faktiskt.:D
Schmooola är jag inte så förtjust i..:D
Sven Hedin
2008-12-23, 00:33
Vad är det? Jag har sett det i Codys signatur men aldrig förstått att det går att äta. Gör det det?
Nu tänker jag lägga mig i doppigrytan-diskussionen. Dopp i grytan är inte att jämföra med den sydligare vörtbrödsdopp-varianten. Den senare är fullständigt grotesk. :blä:
Dopp i grytan är ett absolut måste på julbordet, till skinkan. Tyvärr går det inte att få tag på det hårdsega tunnbrödet som finns i Härnösandstrakten här, så det får duga med Mjälloms. Skinkspad ska det vara.
Blöt lovikkavante har jag aldrig hört tidigare men det är en klart passande beskrivning. :D
Köp ett korvbröd, dra ner brallorna och ring på...:tihihi:
Man lever bara en gång.
:lol:
Det svaret var en humörhöjare som heter duga!
Nu är jag hungrig. I nästa reklampaus ska jag värma på lite Jansson och bre en knäckemacka med cheddarost. Julmust att dricka. :feedme:
Nu är jag hungrig. I nästa reklampaus ska jag värma på lite Jansson och bre en knäckemacka med cheddarost. Julmust att dricka. :feedme:
Jag är också hungrig men jag kan ju inte äta ordentligt. :(
Vi åt stekt ris med julskinka, lamm och grönsaker, det kunde man ta i små portioner och ösa in.
Sven Hedin
2008-12-25, 20:52
Jag har min vana trogen ätit en massa kalla köttbullar idag. Det blev en skinkmacka eller två i morse, men sen så har det bara varit kalla köttbullar direkt ur kylskåpet. Om ett tag så lär jag få sätta mig och äta lite mera, och då skall det fram lite olika röror och ägg.
Jag har min vana trogen ätit en massa kalla köttbullar idag. Det blev en skinkmacka eller två i morse, men sen så har det bara varit kalla köttbullar direkt ur kylskåpet. Om ett tag så lär jag få sätta mig och äta lite mera, och då skall det fram lite olika röror och ägg.
Juldagen är mysig för att man kan bara slappa och trycka i sig rester från julaftonen.
Sven Hedin
2008-12-25, 21:12
Så sant! Det är så skönt när uppläggningsfaten har ställts in med lite plast över så att det bara är till att lyfta ut dom och fortsätta där man slutade. :)
Idag har jag lagat lammrostbiff och potatisgratäng. Allt slank ner, trots att två av oss inväntar kräksjukan, och två håller på att återhämta sig.
Jag har kommit fram till att man kräks bekvämast om man har rejält med grejer att få upp :).
Sven Hedin
2008-12-26, 00:37
Men man måste ha tuggat ordentligt för annars gör det ont. Ungefär som att vara väldigt hård i magen fast tvärt om. Tror jag.
Idag har jag lagat lammrostbiff och potatisgratäng. Allt slank ner, trots att två av oss inväntar kräksjukan, och två håller på att återhämta sig.
Jag har kommit fram till att man kräks bekvämast om man har rejält med grejer att få upp :).
Nja, har ni inte startat ännu så är det nog högst troligt att du slipper. Inkubationstiden 12-48 timmar, den tiden har väl passerat?
Eller ska jag beklaga? :unsure:
Nja, har ni inte startat ännu så är det nog högst troligt att du slipper. Inkubationstiden 12-48 timmar, den tiden har väl passerat?
Eller ska jag beklaga? :unsure:
Trodde det var typ 3 dygn. Ibland har det tagit så lång tid.
Ja vi verkar slippa, lillan och jag :puh:
skumrask
2008-12-26, 14:34
Jag lagade till en ostsås på rester av dessertostarna igår och blandade ut med en mascarpone och grönpeppar. Den blev jättegod att hälla på färsk pasta och jag vill äta den idag också. Tyvärr glömde jag kastrullen på spisen och gick ut och krökade. Men inte fan borde den väl ta så stor skada? Borde väl kunna äta den nu också? Den lagades till vid 21 igår.
Gabriel Knight
2008-12-27, 14:54
Idag åt jag fiskpinnar med potatis och spenat för att lugna ner mig från all julmat. :skamsen:
Jag träffade en bekant idag också som skulle göra pannkaka och ville inte ens se åt vare sig skinka, julkorv eller någon annan julmat tills nyårsafton sa han :D
Sven Hedin
2008-12-27, 16:18
Vad är det för folk du umgås med? Ingen julmat förrän till nyår...
Själv så har jag just ätit ett lass kalla hemgjorda köttbullar med kräft- och rödbetssalladsallad. :)
Vi åt ugnsgrillade revbensspjäll med klyftpotatis och coleslaw.
Det var gott även om jag tycker de svenska revbenspjällen är för stora.
De ska var små och mjälla, vi fick koka dem länge och de blev ändå inte så där möra och goda som jag vill ha dem.
Nästan 3 kg. spjäll på 6 personer (vi har en extra unge här idag) allt gick åt.
Svimfärdig
2008-12-28, 23:36
Åt varma mackor. Champ. och mozzarella på ickegott Lidl-bröd. Det där amerikanska skiten. Fuck! Men det slank ner. Efter att jag var iväg och dumpade skallen klev jag in på Willys och köpte chips och en liten cola som tröst. FETT! Kommer må bajs i magen i morgon men hey...smällar man får ta. :p
Idag blev det en 120 gr hamburgare från något som kunde vara sibylla, och den var fantastisk.
Jag gjorde lammfärsbollar i tomatsås med potatismos och sallad, det var väldigt gott. :yes:
Christer
2009-01-03, 20:08
Korv och makaroner, en stabil lördagsmiddag! :)
Korv och makaroner, en stabil lördagsmiddag! :)
Sånt kan jag inte äta en lördag, möjligen till lunch men inte till middag, ja, jag är lite matsnobbig, jag vet. :skamsen:
Christer
2009-01-03, 20:14
Sånt kan jag inte äta en lördag, möjligen till lunch men inte till middag, ja, jag är lite matsnobbig, jag vet. :skamsen:
Jag avrundande dessutom med COOPs irr-Magnumglass. Mycket gott. :)
Jag avrundande dessutom med COOPs irr-Magnumglass. Mycket gott. :)
Det är helt okej i min bok.
Jag har bara lite svårt för vardagsmat på helgerna, då vill jag att de ska vara lite extra men det är jag det.
Min middag tog en dryg timme att få till som jag ville ha den men den blev väldigt uppskattad.
Lammfärsen måste kryddas rätt och tomatsåsen kräver en del omsorg, potatismoset var det enklaste (ja, det var naturligvis hemgjort och ingen påsvariant).
skumrask
2009-01-03, 21:27
Har svårt att få ihop det med potatismos samt lammfärsbullar i tomatsås.
Blir det inte väldigt geggigt? Speciellt efter det att ungarna byggt kratrar och kanaler i moset.
Mina barn leker inte med maten till att börja med.
Tomatsåsen var väldigt tjock och hade kokat ihop länge, det var inga små bullar (som köttbullar) det var bollar, rätt stora mao.
Det var väldigt gott som en blandning av grekiskt och italienskt, potatismoset var perfekt till.
skumrask
2009-01-03, 22:03
Tja, jag hade nog kört något annat till, typ potatiskaka, rostade rotfrukter eller tom polenta.
Tja, jag hade nog kört något annat till, typ potatiskaka, rostade rotfrukter eller tom polenta.
Jaha.
skumrask
2009-01-03, 22:14
Be my guest.
Be my guest.
Helst inte faktiskt.
skumrask
2009-01-03, 22:43
Din förlust.
Slappna av tanten.
http://i37.tinypic.com/2nuk2ld.gif
:) Idag har jag ätit tre smörgåsar, och en stor bit chokladmoussetårta. Det är alles.
I dag har jag ätit på kina i Luleå närmare bestämt på Waldorf.
Nu i kväll har jag ätit en macka med köttbullar och smörgåsgurka och en macka med kokt ägg tomat och majonäs.
Jag har druckit två koppar kaffe och käkat massor med mackor.
Är det skönt att vara hemma då?
Jag tycker du ska fira med att äta något gott.
Ja, det är riktigt skönt att vara hemma. Nu är jag iofs för trött för att göra speciellt mycket.
Får ta och duscha och mysa ikväll...
Din förlust.
Eller din, du verkar för stelbent i din matlagning tycker jag.
skumrask
2009-01-04, 03:17
Eller din, du verkar för stelbent i din matlagning tycker jag.
Okej.
Jag föreslår en rösti på en bas av polenta. Blir perfekt.
Jag har aldrig varit med om att någon bräckt mig i köket, åtminstone inte en kvinna.
Jag har aldrig varit med om att en man bräckt mig i köket. Däremot kvinnor.
On topic: Nu dricker jag svart hett kaffe.
Sven Hedin
2009-01-04, 09:10
Mitt kaffe är lite ljummet och så har jag mjölk i det. Jag skönjer ett samband.
Jag skall minsann ut och köpa kaffe....:p:
En av mina avlagda gubbar var en jävel just på laxtartar. Sådant är män bra på. Saker som kräver noggranhet värdig en aspergers.
skumrask
2009-01-04, 16:12
Forellknyten lindad i körvel och rökt sidfläsk, stuvad potatis till det.
Jag fick just en bra idé:
jag skall nalla med mig restaurangmatsedlarna på de ställen jag äter, och så skall jag skriva här att jag lagat de rätterna.
Borde låta lagom pretto :proud:
skumrask
2009-01-04, 16:26
jag skall nalla med mig restaurangmatsedlarna på de ställen jag äter, och så skall jag skriva här att jag lagat de rätterna.
Fläskfilé med bearnaisesås?
Christer
2009-01-04, 16:34
Big Mac & Co? :unsure:
Okej.
Jag föreslår en rösti på en bas av polenta. Blir perfekt.
Jag har aldrig varit med om att någon bräckt mig i köket, åtminstone inte en kvinna.
Om du dessutom tycker att det är roligt att laga mat måste dina vänner vara riktigt bortskämda.
Jag tror att jag är ganska bra på att laga mat men jag blir så fruktansvärt less på att bara äta det jag själv lagat.
Jag skulle tycka att det vore jättetrevligt om någon kom hit med ingredienser och lagade mig en riktigt god middag.
Big Mac & Co?
Fläskfilé med bearnaisesås?
Nä tänkte väl mer på själva språket, på finkrogar.
Det slungas, smörfräses och reduceras och görs kompotter och timbaler så det står härliga till. I menyerna alltså.
Typ: körvelinlidad bajsfilé med smörslungade fjärtar och en sås på reducerat bôs.
skumrask
2009-01-04, 17:36
Om du dessutom tycker att det är roligt att laga mat måste dina vänner vara riktigt bortskämda.
Jag tror att jag är ganska bra på att laga mat men jag blir så fruktansvärt less på att bara äta det jag själv lagat.
Jag skulle tycka att det vore jättetrevligt om någon kom hit med ingredienser och lagade mig en riktigt god middag.
Jag tycker att det är roligt att laga mat ja men det betyder inte att jag fnyser åt ärtsoppskorvar heller. Det är roligt att laga mat när andra är med, inte så kul att stå vid spisen alltid när man är ensam.
Det där med att ingen bräckt mig var mest lite retsamt. Det är ingen tävling.
Nä tänkte väl mer på själva språket, på finkrogar.
Det slungas, smörfräses och reduceras och görs kompotter och timbaler så det står härliga till. I menyerna alltså.
Typ: körvelinlidad bajsfilé med smörslungade fjärtar och en sås på reducerat bôs.
Hahaha. :D
Jag bakar pizza idag eller ett stort tunt bröd beklätt med tomater, prosciutto, blåmusslor som sedan får ett rikligt täcke av riven ost, det hela ställs i ugnen 10-15 minuter.
Voila!
"beklätt", "rikligt täcke av"...
det är rätta takterna!
I dag blev det tunna Crêpes serverade med en mousse gjord på bär plockade på den Norrbottniska landsbygden.
Alltså pannkakor med hjortronsylt.
Christer
2009-01-04, 18:16
Jag funderar starkt på att gå iväg till den lokala pizzerian, för införskaffande av en pizza. :unsure:
:lol:
Fan det DÄR var roligt.
Sven Hedin
2009-01-04, 22:40
Alldeles nyss så festade jag till det med en bit Cuisiniere a pain tillsammans med en liten klick beurre cullinaire.
Alldeles nyss så festade jag till det med en bit Cuisiniere a pain tillsammans med en liten klick beurre cullinaire.
Man måste avslöja vad det var för något så vi vanliga svenssons förstår.
En bit bröd med smör på? :unsure:
Ris, kycklingfile från Euroshopper, tikka masalasås från Coop och ett par glas navajas, och så Burken på TV:n som sällskap. En mycket trivsam middag vill jag lova :)
skumrask
2009-01-05, 12:33
Em bit libabröd med ost, so far. Nedsköljd med Yoggi skogsbär. En mandarin.
I dag gjorde jag Lasagne det blev himla gott.
Jag köpte också en färdig påse med Cesarsallad den är dyr men god.
Det blev tidig middag i dag för vi var hungriga och det var för sent för lunch.
skumrask
2009-01-05, 17:16
Jag orkade inte gå ut och handla så det blev quiche med blandsvamp från frysen, lite konjak och rosmarin satte fart på anrättningen. Nu tittar jag på Gordon Ramsay på 8:an
Jag ska göra lasagne i kväll. Det känns konstigt att bara laga mat till 3 personer. I stället för ungefär 1 kg. köttfärs lär det räcka med 3-400 gram i dag.
Skulle riva parmesan över min mat. Tyvärr upptäckte jag att jag slängt parmesanen, den såg precis ut som en överbliven klump pepparkaksdeg (som alltså ligger kvar).
Kan ju inte riva pepparkaksdeg över de varma grönsakerna :crybaby:
Skulle riva parmesan över min mat. Tyvärr upptäckte jag att jag slängt parmesanen, den såg precis ut som en överbliven klump pepparkaksdeg (som alltså ligger kvar).
Kan ju inte riva pepparkaksdeg över de varma grönsakerna :crybaby:
Säg inte det, det kan ju bli en ny kulinarisk upplevelse som de kan använda sig av på lyxkrogarna. :yes:
:D
I dag är jag bortbjuden på renköttsoppa och det ska bli riktigt gott efter alla helger med stabbig mat.
Sven Hedin
2009-01-06, 18:02
Jag har varit förbi ett lite simplare Lidl, ett som ligger i Bergsjön och är sämre sorterat än de andra som jag normalt sett brukar besöka. Men jag kom inte ut helt tomhänt, utan jag hade med mig vansinnigt god sötsur sås på burk, kycklingfiléer och en del annat götta. Det har jag ätit idag. Inte allt götta men väl kycklingen och den goda färdig-såsen. *klappar mig på magen*
skumrask
2009-01-11, 13:45
Jag blev väckt och ivägsläpad på frunch på gothia hotell, det var en jävla buffé måste jag säga. Ätit fett så det förslår, nu vill jag bara bli klappad på ryggen och somna om, väck mig lagom till londonderbyt kl 17.
Har just ätit en rätt blöt snorkråka, den var för blöt för att smätta iväg så jag stod i valet mellan att sätta den under kontorsstolen eller att äta upp den. Det blev det senare och den smakade helt ok.
Östen, det är lite äckligt att käka snor.
Två laxpajer blev över från igår, undrar varför, var de inget goda tro? :unsure:
Bortskämda människor. :mad:
Jaja, de värms nu upp i ugnen så det blir middag idag med sallad och lite vin.
Två laxpajer blev över från igår, undrar varför, var de inget goda tro? :unsure:
Bortskämda människor. :mad:
Jaja, de värms nu upp i ugnen så det blir middag idag med sallad och lite vin.
Men vad fasen. Du hade ju så mycket pajer att folk förmodligen var kräkfärdiga när de gick hem. :D
Jag har ätit pasta och kyckling i ingefärsmojs. Gott. Nu äter jag frukt. Har till slut hittat sharonfrukt. Mycket gott. :yes:
Men vad fasen. Du hade ju så mycket pajer att folk förmodligen var kräkfärdiga när de gick hem. :D
Jag har ätit pasta och kyckling i ingefärsmojs. Gott. Nu äter jag frukt. Har till slut hittat sharonfrukt. Mycket gott. :yes:
Laxpajerna var himla goda kan jag meddela.
Och, ja, alla gick hem mätta. :proud:
pasta och pesto....ja...fullkornspasta.
Festade till det med parmesanost och paprika.
omväxling förnöjer till fil och müsli.
Sven Hedin
2009-01-18, 21:46
Jag lagade till en ganska smaskig thaigryta med kyckling och nästan en hel liter kokosmjölk. Nu mår jag lite illa.
Låter som du satte i dig grytan på egen hand Sven Hedin.
Idag har jag lagat bacon/äggröra till frukost. Till lunch en semla modell jättestor, på ett av stadens muséer. Till middag färdigköpt lasagne från en pizzeria.:skamsen:
Sven Hedin
2009-01-19, 00:33
Ja, jag satte väl i mig en hel del själv. Det står en liten burk i kylskåpet nu men det är inte så mycket i den.
Det lät exotiskt med thaigryta. Trodde du mest vurmade för svensk, amerikansk och tysk husmanskost.
Sven Hedin
2009-01-19, 09:05
Jag gillar engelska frukostar också. Och kebab... Jag är väldigt internationell i mitt frosseri. :)
Svimfärdig
2009-01-19, 21:00
Åh åh jag ska skriva i tråden! Woooow!
Jo, jag gjorde en macka med rustikbaguette, (så jääävla gott) Dallas-sallad, salladsblad och isärplockad helstekt rostbiff. Den var så mör att den sa "hey peta på mig och jag faller isär". Sjuuuukt mumma! Jag älskar ju supermackor men äter det sällan.
Hade jag gjort mackan till Svenne här ovanför så hade jag kletat ihop köttet, riven ost och majjo. Kanske lite purjo med. Det hade nog varit pricken över. :) Hade han inte gillat den hade jag lätt ätit upp den själv. Idag sparade jag dock lite fett till chips istället.
Jag åt färdigmarinerade kycklingben som var köpta på extrapris på Lidl med grekisk sallad, barnen fick rösti också.
Det var riktigt gott faktiskt, annars brukar jag hata sånt som är färdigmarinerat men det här var prisvärt och smakade bra. :)
Ugnspannkaka med hjortronsylt och bacon.
Nu äter jag lite torkat renkött bara för att jag är saltsugen.
Torkat renkött, det som är så gott. :avundsjukflino:
Sven Hedin
2009-01-19, 21:12
Jag har just ätit en otroligt krämig köttfärssås med spagetti. Allt tog slut, allt förutom en slatt med bara "sås" som jag har hällt i en burk och ställt i kylen. Förmodligen så steker jag upp lite köttfärs i morgon också och så rör jag ihop den med det i burken.
Svimfärdig
2009-01-19, 21:13
:(
Med glass.
:(
Sååå gott!!!
VILL HA!
skumrask
2009-01-22, 06:25
Idag åt jag rostbiff av fransyska, grillad på franskt vis med rosa i mitten, till det fransk potatissallad som serverades ljummen. Sedan fick jag fransk Crème Brûlée och efter det ett franskt samlag. Tror jag, jag minns inte. Hon vart nominerad till någon guldspade så festligheterna kom av sig. Eller det kanske var väninnan som blev nominerad, men nu sitter jag hursomhelt här helt själv med en flaska bananlikör som jag fick med mig och tre säsonger av entourage på datorn. Och inte fan fick jag gå på p3 guld heller.
skumrask
2009-01-22, 08:09
Nu har jag ätit glass, sådan där trefärgad som de nästan kastar efter dig, så billigt är det. Men häller man kallt kaffe på det så blir det så gott så gott, fan så mycket godare än bananlikör i alla fall.
skumrask
2009-01-22, 08:10
Och entourage var en festlig serie, ifall ni undrar.
Vänlige Viktor
2009-01-22, 09:23
En dag som denna borde tråden låsas för alla äter väl ärtor och fläsk en torsdag.
Med pannkakor därtill.
Sven Hedin
2009-01-22, 11:02
Två mogna mackor från igår. Den ena var en baguett med rostbiff och potatissallad, den andra en mera vanlig en med ost och skinka.
Två skivor lingongrova med eldoradokaviar till frukost idag.
skumrask
2009-01-22, 19:18
Mycket riktigt åt jag ärtsoppa till lunch, i sisjöns industriområde. Små plättar med jordgubbssylt till.
Nu skall jag snart äta hemlagade köttbullar med stuvade makaroner:)
Har just i detta nu en bunke med potatismos och falukorv på värmning i micron...
I dag blev det Lasagne och den blev väldigt god.
Sven Hedin
2009-01-22, 19:56
Jag kommer att äta samma goda sötsura gryta som igår.
Pyttipanna från Eldorado, var ju tvungen att ta nåt som gick snabbt eftersom det var strul för sonen att ta sig hem.
Den var inget god. :(
Välling och banan.
Groteskt! :tunga:
Jag kokade blomkål och gjorde en ost- och skinksås till. Mums! Det räcker till en matlåda i morgon också.
Jag kokade blomkål och gjorde en ost- och skinksås till. Mums! Det räcker till en matlåda i morgon också.
Kom ihåg att tugga denna mat väl. Annars blir det fisa av, i det Gullska hushållet. :)
Kom ihåg att tugga denna mat väl. Annars blir det fisa av, i det Gullska hushållet. :)
För sent. :cool:
Sven Hedin
2009-01-22, 21:07
Pyttipanna från Eldorado, var ju tvungen att ta nåt som gick snabbt eftersom det var strul för sonen att ta sig hem.
Den var inget god. :(
Nej det är bara potatis i den och den är riktigt äcklig.
Nej det är bara potatis i den och den är riktigt äcklig.
Ja, det var några rödfärgade tärningar i men det var väl potatis färgad av rödbetor typ.
Smakade ingenting och man blev inte ens mätt, äckligt!
De stekta äggen var ganska goda men de stekte vi ju själva.:D
Får göra nåt gott i morgon, ska väl inte välta nån slambil då hoppas jag.
Står det Eldorado på grejerna är de äckliga. Per definition. :yes:
Vi stannade till på Willys för att köpa lite mjölk och mannagryn och jag övervägde att köpa lite blomjord, Eldorado, men konstaterade att inte ens mina blommor ska få något så EPA-aktigt som Eldorado.
Sven Hedin
2009-01-22, 22:08
Det finns en vitlöksdressing i en vit plastfalska som är helt osannolikt god. Men det är nog det enda som inte är åtminstone halvtaskigt.
Sven Hedin
2009-01-22, 22:27
Ja, det var några rödfärgade tärningar i men det var väl potatis färgad av rödbetor typ.
Smakade ingenting och man blev inte ens mätt, äckligt!
De stekta äggen var ganska goda men de stekte vi ju själva.:D
Får göra nåt gott i morgon, ska väl inte välta nån slambil då hoppas jag.
Precis! Dom färgar in den så man skall tro att den är gott inflottad och så är det vara färgämnen. Jag känner igen det där med att man inte blir mätt, det är som när man dricker vatten. Det går inte att bli mätt på det trots att det kan vara flera liter.
Edit: Jag var och käkade pyttipanna-buffé en gång. Sicken pytt! Dessutom så fick man precis hur många råa äggulor som helst.
Det finns en vitlöksdressing i en vit plastfalska som är helt osannolikt god. Men det är nog det enda som inte är åtminstone halvtaskigt.
En svala gör ingen sommar. :no:
Vi ska äta kyckling, som jag INTE har tillagat.
Får väl se hur den smakar. :snörpermedmunnenflino:
:D
Sven Hedin
2009-01-23, 18:48
Vi ska äta kyckling, som jag INTE har tillagat.
Får väl se hur den smakar. :snörpermedmunnenflino:
Du vet att det anses ganska så farligt att äta rå broiler va? :unsure:
Du vet att det anses ganska så farligt att äta rå broiler va? :unsure:
Jag har naturligtvis smygkontrollerat så att det går rätt till, den har varit i ugnen med digitaltermometer (naturligtvis, när en kille lagar mat).
Sven Hedin
2009-01-23, 18:57
Ahhhhhh.... du menar sååååå...
Kycklingen var okej, åts med grekisk sallad.
Jag fick köttfärsjox med ris. Köpt på ett ställe som heter Goda Samvetet. Man kan köpa färdigmat där, djupfrusen. Den här lådan blev jag mätt av men den var inte särskilt god. :( Men billig. 25:- för en stor portion.
Potatismos, panerad fisk och remouladsås till det facila priset av 65 kronor på en restaurang i Marieholms industriområde idag. Mumsigt värre :)
Jag var inne på kokt potatis först men kocken rekommenderade mos och remouladsås så jag tog det och det gick bra...
Frukost: Kaffe och cigg
Förmiddags fika: Kaffe och en banan
Lunch: Grillad karrékotlett, potatissallad, ett par tomater och krusbärs MER
Middag: Korvstroganoff
Kvällsvickning: Lövtunna lättsaltade chips från OLW och fresh island dip samt coca-cola
Nu ska jag snart dricka lite mer cola och röka en cigg......faen va gött :)
Till middag hade vi köpt entrecote och den var sagolikt god, vi äter väldigt lite kött (alltså typ biff) nu för det är så dyrt och oftast rätt dåligt men vi hittade det här i vår lokala Konsumbutik.
Marmorerat och fint, ja, det var verkligen bra.
Till det åt jag vitlökssmör, sallad och broccoli, ungarna fick rösti samt en sås jag hade gjort. Min yngsta åt 2 och en halv biff. Han har saknat det frossande i kött som vi ägnade oss åt i Polen.
Vi vuxna drack en Barolo till, det var gott. :)
PIZZA
En klassisk Capricciosa med tillägg- färska tomater.
Kurdägaren skämtade om pizzabagaren ville ha en tom smal toapappersrulle och pizzabagaren skrek "snuskgubbe" efter honom.
Det gjorde jag också.
Till lunch åt jag också pizza, till middag blen det chili con carne med extra mycket bönor :)
idag hade jag matlåda innehållande potatis, kassler och stuvad vitkål. Det luktade bajs i hela matsalen på jobbet :tihihi:
Kålpudding potatis och lingonsylt.
skumrask
2009-02-02, 19:09
Grillad ciabatta med parmaskinka, mozarella och soltorkade tomater. Coleslaw till det. Men fan vad dyrt det var, kafé Marmelad vid mariaplan.
Sedan fes jag i Östens trappuppgång på vägen hem. Hade nog gett bättre effekt med miriams kålpudding dock..
Idag har jag inte ätit någonting, för jag har varit magsjuk. :(
Jag har ätit en stor stek + efterrätt samt kaffe....blurp.
Så mycket har jag inte käkat på en vecka...
Jag har ätit en stor stek + efterrätt samt kaffe....blurp.
Så mycket har jag inte käkat på en vecka...
En hel stek!? :o
En hel stek!? :o
Ja, det var nog det. 200 gram. :D
På min lokala Sibylla kan man beställa en meny med bl.a. en 2x200 grams hamburgare, riktigt groteskt.
Äsch det är väl ingenting på en av korvmojarna här i stan kan man beställa en trippel 200 med extra ost.
Jag har endast en gång sett någon beställa det men då var jag imponerad.
Sven Hedin
2009-02-03, 11:02
När jag gör det, för det kommer jag att göra, så skall jag säga till dig. Eller jag kommer åtminstone att fotografera händelsen och visa upp bilderna. :)
Ja, vi vill ha före/efter-bilder. Både på dig och på maten. :)
Sven Hedin
2009-02-03, 11:17
Jag levererar. :)
*herregud så sugen jag är*
Just nu äter jag "andra frukost", bacon och ägg. Har precis kommit tillbaka efter en rask promenad på 50 minuter.:)
Äsch det är väl ingenting på en av korvmojarna här i stan kan man beställa en trippel 200 med extra ost.
Jag har endast en gång sett någon beställa det men då var jag imponerad.
Hahaha....typiskt norrbötten....:lol:
I en hamburgerkö i den delen av landet hörde jag också den obetalbara frågan från en rejäl karl på besök från inlandet: "Är det ost på cheeseburgaren?"
Sven Hedin
2009-02-03, 13:40
Jag har en kompis som dejtade en tjej som jobbade i korvkiosk. Jag har förresten flera kompisar som har gjort det, men den här killen han brukade lägga ut texten kring vilka fantastiska hamburgare han brukade göra när kiosken var stängd och jalusierna var neddragna. Ofta blev det tredubbla, alltså hela 450g, med västkustsallad. Men sen så ballade han ur och började istället duscha ihop med finska hovmästare.
När jag gör det, för det kommer jag att göra, så skall jag säga till dig. Eller jag kommer åtminstone att fotografera händelsen och visa upp bilderna. :)
Jag längtar redan......
Lunch nu, hemgjord broccolisoppa och ett kokt ägg.
Gott, den här soppan blir alltid bra. :proud:
Fiskgratäng, bröd, groddar, kaffe och chokladbit (Geisha). :kaffe:
Sven Hedin
2009-02-04, 13:46
Kakor, kolor och en räkbaguette. Igår så åt jag mest räk- och kräftost.
Det blev fiskpinnar idag.