handdator

Visa fullständig version : Att tanka ner filer, moralfråga? (utbruten tråd)

Mröff
2008-08-03, 23:41
Gud vad ni är präktiga...att tanka tillhör vardagen nuförtiden.
De enda jag sponsrar ekonomiskt är independent.

Gullan
2008-08-03, 23:42
Gud vad ni är präktiga...att tanka tillhör vardagen nuförtiden.
De enda jag sponsrar ekonomiskt är independent.

Ser väl till att någon annan gör det olagliga. :cool:

Mröff
2008-08-03, 23:46
Ser väl till att någon annan gör det olagliga. :cool:

Ahhh...du är som de där bossarna för den org. kriminaliteten i sverige. Låter underhuggarna göra de skitiga jobben. Smart..:D

Gullan
2008-08-03, 23:49
Ahhh...du är som de där bossarna för den org. kriminaliteten i sverige. Låter underhuggarna göra de skitiga jobben. Smart..:D

Du kan kalla mig Donna, Donna Gullan. :cool:

CodeMAN
2008-08-03, 23:51
Jag delade tråden, eftersom jag finner diskussionen väldigt intressant.

Enligt en artikel på www.idg.se så finner de flesta svenskar nedladdningen moraliskt försvarbar, eftersom "nästan alla gör det". Ingen verkar bry sig om att det fortfarande är olagligt att ladda ner filer.

Mröff
2008-08-03, 23:55
Det handlar ju också om risken för att åka fast, dvs liten, eftersom så många gör det och fajbjoj polisen har nog med att kolla de som kör servrarna.

Sedan undrar jag om verkshöjden när man delar frön av film/musik av massor med olika användare. Dvs det som är relevant inom copyrightlagstiftningen åtminstone i Sverige, för att man skall anses tanka ner ett verk av gjort av ngn annan. Det skall innehålla en tillräckligt stor del av verket.

Så som jag fattat det iaf.

Gullan
2008-08-03, 23:59
Det handlar ju också om risken för att åka fast, dvs liten, eftersom så många gör det och fajbjoj polisen har nog med att kolla de som kör servrarna.

Sedan undrar jag om verkshöjden när man delar frön av film/musik av massor med olika användare. Dvs det som är relevant inom copyrightlagstiftningen åtminstone i Sverige, för att man skall anses tanka ner ett verk av gjort av ngn annan. Det skall innehålla en tillräckligt stor del av verket.

Så som jag fattat det iaf.

Det är tillåtet att sno fyra takter-resonemanget. Men nu ska de tydligen ge sig på TPB enligt samma princip som fällde FB för länge sedan, länkning eller kanske medhjälp till brott? Eller nåt?

Svimfärdig
2008-08-04, 05:57
Jag är Piratpartist. Har even en t-shirt. :D
Finner inget oetiskt eller omoraliskt med att tanka musik, spel eller film. Program likaså.
Vad gäller musik så kan jag gott tänka mig att köpa CD's igen när priset för en skiva är skäligt och när mainstreamarna får mindre utrymme i CD-brännarfabriken och man kan få fatt i bredare musik och fler okända får fram sitt material. (På DC t.ex kan man hitta mycket hemmagjort eller polares polare som vill få ut sitt material.)
Film och spel nyttjar jag inte mycket så ingen losar nåt på mig direkt. Ljudböcker drar jag ner ibland med. Men jag köper såpass mycket böcker så jag FÅR det... ;) Och all PORR vill jag inte betala för. Det är ju bara för att komma lite raskt man tittar på det. Sen kastar man och drar ner nytt...

skumrask
2008-08-04, 13:05
Jag tycker nog att det är ett problem med nedladdningen och anser faktiskt att upphovsrättsinnehavarna har rätt till ersättning, att påstå att det inte är olagligt eller påverkar musikbranschen att så många numer bara väljer att ladda ned sin musik är bara dubbelmoral.
Men, visst, jag laddar ned av bara fan. Jag laddar nästan hellre ned en låt snabbt på datorn även om jag har skivan liggande någonstans.

Jag ser bara en lösning och det är att inkludera ett "nedladdningsbelopp" på 50-100 kr i bredbandsavgiften som sedan kan fördelas tillbaka till musik- och filmindustrin på något bra sätt. Idag är det ändå snorbilligt att ha uppkoppling så 50-100 spänn skulle inte påverka någon fattigs plånbok i högre utsträckning.

CodeMAN
2008-08-04, 13:27
Jag tycker nog att det är ett problem med nedladdningen och anser faktiskt att upphovsrättsinnehavarna har rätt till ersättning, att påstå att det inte är olagligt eller påverkar musikbranschen att så många numer bara väljer att ladda ned sin musik är bara dubbelmoral.
Jag känner också att upphovsrättsinnehavarna har rätt till ersättning, men samtidigt är lite trött på artister som "skapas" i studion. När jag jobbade med ljudteknik för 100 år sedan så kunde man "förbättra" artisternas förmåga att sjunga utan några som helst problem trots användning av analoga apparater, läget har ju blivit bara bättre mha digital teknik.

På scen kan man dock inte fejka, och jag anser att det är på scenen en artist ska tjäna sina "verkliga" pengar, cd:n ska agera som någonslags reklampryl att ge bort.

Man kan tycka att det är överdrivet att kräva att alla måste kunna uppträda på scen. Då ska man kanske fundera på om man trivs med att pröjsa 150-180 spänn för en artist som egentligen inte klarar av att sjunga en komplett rad.

skumrask
2008-08-04, 13:47
Jag känner också att upphovsrättsinnehavarna har rätt till ersättning, men samtidigt är lite trött på artister som "skapas" i studion. När jag jobbade med ljudteknik för 100 år sedan så kunde man "förbättra" artisternas förmåga att sjunga utan några som helst problem trots användning av analoga apparater, läget har ju blivit bara bättre mha digital teknik.

På scen kan man dock inte fejka, och jag anser att det är på scenen en artist ska tjäna sina "verkliga" pengar, cd:n ska agera som någonslags reklampryl att ge bort.

Man kan tycka att det är överdrivet att kräva att alla måste kunna uppträda på scen. Då ska man kanske fundera på om man trivs med att pröjsa 150-180 spänn för en artist som egentligen inte klarar av att sjunga en komplett rad.

Jag tycker faktiskt att det du skriver är helt irrelevant, jag gör ingen skillnad på ifall någon suttit och klippt ihop pruttar och av det framställt för publik njutningsbar musik eller om någon sjunger som Jussi Björling. Det är helt enkelt en smakfråga och olika musikformer gör sig olika bra i olika rum.

Visst går vi på något sätt förmodligen mot en tid där konsertpriserna skjuter i höjden, utvecklingen följer ju den amerikanska och artisterna/bolagen måste ju få in pengarna på något sätt. Dock får ju skivbolagen skylla sig lite själva som inte sett till att etablera nya försäljningskanaler.

Men jag tycker ändå att det måste finnas billiga klubbspelningar annars dör musiklivet, kids har ju inte råd att slänga upp 500 spänn bara för att se en ny lokal smal akt.