handdator

Visa fullständig version : Var fan är Sverige på väg...

Mröff
2008-08-02, 11:29
I medelklassens skyddade vagga, insnärjd i jobb, huslån och barn, med gott välstånd har jag märkt att det är många som tappar perspektivet på samhället.

När jag blev sjukskriven, har jag sett lite baksidor av kakan, jag även innan också. De man träffar på hundpromenader här i storstaden på dagarna är "de utslagna" inklusive mig själv. Stressade personer i min egen ålder har inte ens tid att hälsa.

Var är Svedala på väg?

- Sjuk/socialförsäkringen urholkas. Från att vara existensminimum lever nu många på under existensminimum. Det tar ca ett år att rasa från hyfsad hyfsad lön till minisjukpeng och arbetslös. Beskattningen sänks inte för de som måste leva på bidrag.

- Utanförskap av invandrare och fattiga. Gängrelaterad kriminalitet ökar och suger in ungar. För de vill också ha stålar i ett konsumtionsfixerat samhälle.

Tja...ni kanske har egna exempel. Eller kanske är Sverige bäst i världen fortfarande?

LillaLasse
2008-08-02, 11:54
Det var länge sedan Sverige var ett land att vara stolt över.

Torsten
2008-08-02, 12:21
Inte ser framtiden ljus ut direkt. En väntad åldringsbom när alla 40 talister kommer att belasta sjuk och åldringsvården framöver måste betalas på något sätt. Och alla sk pensionsräddare som väller in lär inte bättra på ekonomin nämnvärt tvärtom. Vore jag ung hade jag lämnat det sjunkande skeppet för länge sedan.:(

Mröff
2008-08-02, 12:28
Torsten...hur ser du på de sk. pensionsräddarna?

Torsten
2008-08-02, 12:30
Torsten...hur ser du på de sk. pensionsräddarna?
Alla har rätt till en åsikt men min behåller jag nog för mig själv.:whistle:

Mröff
2008-08-02, 12:31
App app app....har man sagt Ä får man säga Ö...:whistle:

Personligen är jag av den åsikten att vi skall ta hand om folk som måste fly eller får arbete i Svedala. Sedan tar vi in på tok för många flyktingar utan att ha förmågan att hantera det i samhället. Det skapar motsättningar som kan bli mycket farliga.

Sverige är också ett lite lamt land, då en mängd kriminella från olika länder söker sig hit. De som förbrukat sina skyldigheter, genom att komma till ett land med dess system och sedan begå grova brott, skall inte få vara kvar.

I källor har jag dessutom läst att kriminella från Balkan som organiserat sig tom sökt sig till Sverige, för att vi har så schyssta fängelser om man åker in, vilket ingår i en kriminell livsstil. En gåta för mig, är hur man överhuvudtaget kunde ta in en sådana filurer som Arkan och Jokso, och låta dem härja i Sverige.

Sedan anser vi oss så toleranta och välkomnande i Sverige, trots att diskriminering mot folk från andra länder (som inte är som vi) sker varje dag. Inte undrar på att invandrare har så många Pizzerior, de får ju för sjutton inte lån på banken till annan verksamhet.

Torsten
2008-08-02, 12:37
App app app....har man sagt Ä får man säga Ö...:whistle:Ö...:cool:

Mröff
2008-08-02, 12:41
Ö...:cool:

Jag har sagt vad jag tycker...fegis...:tjurig:

Torsten
2008-08-02, 12:47
Jag har sagt vad jag tycker...fegis...:tjurig:Min åsikt är oviktig men det där med utanförskap köper jag inte. Ta bara den senaste debatten om att flickor opererar sig i underlivet annars svävar dom i ren livsfara pg av den utbredda hederskulturen. Vill man inte anpassa sig till våra normer och värderingar så väljer man själv sitt utanförskap.

skumrask
2008-08-02, 13:04
I medelklassens skyddade vagga, insnärjd i jobb, huslån och barn, med gott välstånd har jag märkt att det är många som tappar perspektivet på samhället.

När jag blev sjukskriven, har jag sett lite baksidor av kakan, jag även innan också. De man träffar på hundpromenader här i storstaden på dagarna är "de utslagna" inklusive mig själv. Stressade personer i min egen ålder har inte ens tid att hälsa.

Var är Svedala på väg?

- Sjuk/socialförsäkringen urholkas. Från att vara existensminimum lever nu många på under existensminimum. Det tar ca ett år att rasa från hyfsad hyfsad lön till minisjukpeng och arbetslös. Beskattningen sänks inte för de som måste leva på bidrag.

- Utanförskap av invandrare och fattiga. Gängrelaterad kriminalitet ökar och suger in ungar. För de vill också ha stålar i ett konsumtionsfixerat samhälle.

Tja...ni kanske har egna exempel. Eller kanske är Sverige bäst i världen fortfarande?

Alla har sett baksidor av kakan. Jag tycker faktiskt att det är hög tid att du tar dig ur den där offerrollen. Det var det här samhället socialdemokratin byggde, nu är det dags för skörd.

Du är en fullt fungerande individ, sluta att förvänta dig att bli omhändertagen. Eller flytta till Albanien.

Mröff
2008-08-02, 13:23
Alla har sett baksidor av kakan. Jag tycker faktiskt att det är hög tid att du tar dig ur den där offerrollen. Det var det här samhället socialdemokratin byggde, nu är det dags för skörd.

Du är en fullt fungerande individ, sluta att förvänta dig att bli omhändertagen. Eller flytta till Albanien.

Jupp...men detta är en problematiseringtrååååd.
Nå, var är Sverige på väg Skummis?

Mröff
2008-08-02, 13:30
Min åsikt är oviktig men det där med utanförskap köper jag inte. Ta bara den senaste debatten om att flickor opererar sig i underlivet annars svävar dom i ren livsfara pg av den utbredda hederskulturen. Vill man inte anpassa sig till våra normer och värderingar så väljer man själv sitt utanförskap.

Ja, men där håller jag med dig. Det är inte mänskligt värdigt att behöva operera sig i underlivet för att inte bli dödad, enligt en uråldrig klankultur.
Där är det bara att anpassa sig.

skumrask
Jupp...men detta är en problematiseringtrååååd.
Nå, var är Sverige på väg Skummis?

Sverige är ett nivellerat harmaggedon, hoppas att en meteor slår ner snart, i stockholmstrakten, i närheten av Enskede.

Mröff
Sverige är ett nivellerat harmaggedon, hoppas att en meteor slår ner snart, i stockholmstrakten, i närheten av Enskede.

Varför i Enskede och inte i Kortedala?

CodeMAN
2008-08-02, 13:31
Min åsikt är oviktig men det där med utanförskap köper jag inte. Ta bara den senaste debatten om att flickor opererar sig i underlivet annars svävar dom i ren livsfara pg av den utbredda hederskulturen. Vill man inte anpassa sig till våra normer och värderingar så väljer man själv sitt utanförskap.
Kom igen, berätta nu. Ifall du har "annorlunda" (höger, högerextrema) åsikter så gör det inget, jag själv har blivit kallade för Jackie-wannabe 100 gånger nu.

skumrask
2008-08-02, 13:32
I Kortedala och i Enskede. Jag tror att samhället kommer renas från ont blod bara vi får en rejäl naturkatastrof. Så har vi något att samlas kring och det föds friska barn nio månader efteråt.

Mröff
2008-08-02, 13:36
I Kortedala och i Enskede. Jag tror att samhället kommer renas från ont blod bara vi får en rejäl naturkatastrof. Så har vi något att samlas kring och det föds friska barn nio månader efteråt.

Det har du iofs rätt i. Efter stormen Gudrun blev det väl en rejäl skjuts i barnafödandet i Småland. Mest på grund av det långdragna elavbrottet.

Just ett mycket långvarigt elavbrott tror jag på, som en varningsklocka för hur mycket av vårt liv som kretsar kring storskaliga system. Då kan tom din andjakt i centralort blir comme il faut bland den stora befolkningen, eftersom frysdiskarna på Maxi står tomma och folk inte har något att slänga på grillen.

Torsten
2008-08-02, 13:38
Kom igen, berätta nu. Ifall du har "annorlunda" (höger, högerextrema) åsikter så gör det inget, jag själv har blivit kallade för Jackie-wannabe 100 gånger nu.Nej jag har inga andra åsikter än normalt funtade människor. Men nu ska Torsten åka till Webbhallen och köpa lite prylar så hej svejs på ett tag.

Mröff
2008-08-29, 17:49
Nu har jag kommit på hur vi löser både frågan om terrorism, ökat småföretagande och en svensk marknad som får avundsjuka blickar internationellt sett.

Vi måste bygga om den svenska ekonomin totalt.
Släng bort all forskning och utveckling, ut med IT och andra branscher.

Börja med droghandel (främst opium), dumpa priserna och konkurrera ut Afghanistan. Slå terroristerna på deras egen planhalva.

Inga droginkomster, inga vapen för talibanerna.

Sverige får ett ökat antal driftiga småföretagare och kommer att röna stort intresse internationellt. En ny ekonomisk "boom" och en ny svensk modell, som andra länder kan vara avundsjuka på. Sverige betecknas redan som en exportnation av cannabis. Så...varför inte utveckla...

Ser ni några problem med detta?
Nej tänkte väl det. Punkt slut.

CodeMAN
2008-08-29, 18:26
Jag åkte med en taxiförare som jämförde svenskar med bögar. Han tyckte att alla hade blivit fjolliga nuförtiden.

Enligt honom så brydde sig om var landet var på väg, det enda som gällde för folk var sina mobiler/bärbara datorer, fotboll/OS på TV, sommarstugan/Thailand-resan, barnkalas, utgång på fredagskvällar...

Att ekonomin försämrades varje dag, att kriminiella gäng tog över Sverige, att vården hade enorma köer brydde sig ingen om, så länge flygplanet till Thailand lyfte i tid.

Och boven i dramat, enligt honom, var Sveriges neutralitet. Genom att inte lägga sig i någon konflikt trodde man att man skulle lämnas i fred.

Ack så fel man hade...

Mröff
2008-08-29, 18:28
Från homosexualitet till neutralitet.

Imponerande, men jag förstår inte riktigt.

Hur hänger "neutraliteten" ihop med homosexualiteten...egentligen.

Ulvena
2008-08-29, 18:30
Det här tycker jag var ett intressant debattinlägg som jag dessutom i mångt och mycket håller med om.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=820399

sås på slipsen
2008-08-29, 18:35
Det här tycker jag var ett intressant debattinlägg som jag dessutom i mångt och mycket håller med om.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=820399 (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.dn.se%2FDNet%2Fjsp %2Fpolopoly.jsp%3Fd%3D572%26a%3D820399)

Mycket bra. Jag håller med. :yes:

CodeMAN
2008-08-29, 18:38
Fast jag håller med honom, och tycker dessutom att hans liknelse är välk mycket bra.

Är man medelklass så har man rätten att säga vad man tycker, medan övre medelklass skiter fullständigt i politik. Bara i Stockholm har sossarna lite att säga, resten av landet styrs av socialdemokrater. Därför vet Stockholmarna inte vad som händer ute i landet, men å andra sidan skiter de flesta i det även om man kunde ha koll.

Vi har inga terrorister som hotar landet, vi upplever inga katastrofer, vi har inga fiender. Därför har vi NOLL beredskap. Vi är så starka att vi behöver inte ens någon j-ä union... Men vi vill samtidigt inte att folk bokar några möten efter 15, så att man hinner hämta barnet från dagisen. :rolleyes:

Mröff
2008-08-29, 18:38
Ja. Stockholm är en tillväxtregion. Och det finns många lediga markområden norr om stan. I närheten av t.ex. Mörby Centrum.

Mröff
2008-08-29, 18:42
Fast jag håller med honom, och tycker dessutom att hans liknelse är välk mycket bra.

Är man medelklass så har man rätten att säga vad man tycker, medan övre medelklass skiter fullständigt i politik. Bara i Stockholm har sossarna lite att säga, resten av landet styrs av socialdemokrater. Därför vet Stockholmarna inte vad som händer ute i landet, men å andra sidan skiter de flesta i det även om man kunde ha koll.

Vi har inga terrorister som hotar landet, vi upplever inga katastrofer, vi har inga fiender. Därför har vi NOLL beredskap. Vi är så starka att vi behöver inte ens någon j-ä union... Men vi vill samtidigt inte att folk bokar några möten efter 15, så att man hinner hämta barnet från dagisen. :rolleyes:

Det håller jag med om. En stor sluten medelklass-blobb, lever ganska tryggt. Där är det mest dagis, husrenoveringar etc som uppehåller tankearbetet.

Men långinkomsttagarna ökar och ökar. Unga, Ensamstående med barn, etc etc...

Facken håller på att nerdmonteras lagom till en förväntad långkonjunktur.

Ulvena
2008-08-29, 19:18
Det håller jag med om. En stor sluten medelklass-blobb, lever ganska tryggt. Där är det mest dagis, husrenoveringar etc som uppehåller tankearbetet.

Men långinkomsttagarna ökar och ökar. Unga, Ensamstående med barn, etc etc...

Facken håller på att nerdmonteras lagom till en förväntad långkonjunktur.

Fast varför är det så? :unsure:

När livet är så stressigt som det är med heltidsarbete, barn på dagis, alltid effektiv, tjäna pengar, vara bra förälder så orkar man inte bry sig om mer än det.
Jag har varit i den där rundgången en gång och till sist bestämde jag mig för att det inte var värt det och hoppade av, det har jag fått mycket skit för.

Mröff
2008-08-29, 19:23

När livet är så stressigt som det är med heltidsarbete, barn på dagis, alltid effektiv, tjäna pengar, vara bra förälder så orkar man inte bry sig om mer än det.
Jag har varit i den där rundgången en gång och till sist bestämde jag mig för att det inte var värt det och hoppade av, det har jag fått mycket skit för.

Rent krasst tycker jag de flesta verkar klaga i den snurren. Husrenoveringarna verkar komma ganska klockrent vid samma tidpunkt för hela gänget. Undrar om inte livet blir till ett "projekt" som skall färdigställas i vissa etapper.. OM man levt för mycket med bara projektet så blir det skilsmässa när det inte finns så mycket mer att renovera vid 40+. Då är projektet slut, rent krasst.

Nu klagar jag rätt mycket också. Så vi är väl klagnissar allesammans.

CodeMAN
2008-08-29, 19:24
Att man har lite tid för politik är det ingen tvekan om. Däremot tror jag att tryggheten i Sveriges neutralitet har också bidragit till att man inte orkar bry sig.

Om man hade levt i ett land som drabbades av terrorism så skulle man nog vara mer engagerad. Vi ratar amerikaner när det gäller deras syn på politik (enbart två partier? Duh!), men vi har det nog inte mycket annorlunda. Sossarna och högern, sedan tar det slut.

Mröff
2008-08-29, 19:29
Att man har lite tid för politik är det ingen tvekan om. Däremot tror jag att tryggheten i Sveriges neutralitet har också bidragit till att man inte orkar bry sig.

Om man hade levt i ett land som drabbades av terrorism så skulle man nog vara mer engagerad. Vi ratar amerikaner när det gäller deras syn på politik (enbart två partier? Duh!), men vi har det nog inte mycket annorlunda. Sossarna och högern, sedan tar det slut.

Grejen verkar snarare ha att göra med att vi inte varit hårt involverad i krig på hyfsat länge. Inte neutraliteten/alliansfriheten som sådan.

Så jäkla neutrala var inte Sverige under WW2. Det satt en nassaglad kung på tronen, nassarna fick järn samt flytta trupper genom landet etc etc.

Efter det så slickade vi jänkarna i röven. Neutraliteten har ofta främst definierats gentemot kommunismen.

Ulvena
2008-08-29, 19:35
Rent krasst tycker jag de flesta verkar klaga i den snurren. Husrenoveringarna verkar komma ganska klockrent vid samma tidpunkt för hela gänget. Undrar om inte livet blir till ett "projekt" som skall färdigställas i vissa etapper.. OM man levt för mycket med bara projektet så blir det skilsmässa när det inte finns så mycket mer att renovera vid 40+

Nu klagar jag rätt mycket också. Så vi är väl klagnissar allesammans.

Jag håller med dig, allt tenderar att bli ett projekt och det är nog därför många äktenskap går åt helvete. Man tror att allt blir bra om bara huset blir perfekt, inredningen så som den ska vara just det året, ny bil varannat år osv. i stället för att försöka få ett bra familjeliv utan den nya soffan.

Visst är vi klagnissar, utan drömmen om något mer så har man inget att sträva efter men man kan försöka hitta något mellanting, det viktigaste borde vara att ha tid till sin familj och sig själv, inte att ha allt som man förväntas ha.
Jag klagar också men egentligen har jag det oförskämt bra i det mesta, det är så lätt att hamna i den där spiralen att "alla andra har/kan" göra saker, att de sitter i skiten med skulder är lätt att glömma.

Solidaritet och empati förloras lätt i drömmen om att får jag bara en ny soffa, spis, badrum så blir jag lycklig när det egentligen inte alls är det som det handlar om.

CodeMAN
2008-08-29, 19:36
Grejen verkar snarare ha att göra med att vi inte varit hårt involverad i krig på hyfsat länge. Inte neutraliteten som sådan.

Så jäkla neutrala var inte Sverige under WW2. Det satt en nassaglad kung på tronen, nassarna fick järn samt flytta trupper genom landet etc etc.

Efter det så slickade vi jänkarna i röven. Neutraliteten har ofta främst definierats gentemot kommunismen.
Jo, med neutralitet menar jag att landet inte drabbades av krig, terrorism eller annat som krävde enorma resurser och engagemang. Man trodde att man kunde klara sig på egen hand om man bara betalade en massa skatt.

Vi har inget försvar, ratar EU, och tror fortfarande att alla har det bra. Hade vi varit involverade i ett enda krig så skulle synen på livet i Sverige vara mycket annorlunda idag. Muppar som Blondipucko kunde enbart skriva till sina vänner om "mode, shopping, och livet kring Stureplan".

Mröff
2008-08-29, 19:41
Jag är ju då inte speciellt materiellt lagd, skulle mest uppskatta att ha någon man tyckte om att babbla med på kvällarna, göra saker med, ha skoj etc etc. Och att man slapp ta alla smällar eller medgångar själv.

Kravspecen för livet har förändrats en aning för mig, och jag är hyfsat säker på att jag aldrig kommer hamna i den där snurren. Har ju lyckats göra allt annat i livet i vad som betraktas som "fel ordning".

Mröff
2008-08-29, 19:45
Jo, med neutralitet menar jag att landet inte drabbades av krig, terrorism eller annat som krävde enorma resurser och engagemang. Man trodde att man kunde klara sig på egen hand om man bara betalade en massa skatt.

Vi har inget försvar, ratar EU, och tror fortfarande att alla har det bra. Hade vi varit involverade i ett enda krig så skulle synen på livet i Sverige vara mycket annorlunda idag. Muppar som Blondipucko kunde enbart skriva till sina vänner om "mode, shopping, och livet kring Stureplan".

Hmmm....men USA har ju varit involverade i massa krig och är det fortfarande. Där skrivs det massa blondipucko-bloggar etc...om mode, shopping, LA och NY".

Skatten tror jag däremot på. Vi har trott att om vi betalar skatt blir vi omhändertagna om ngt händer. Så funkar det inte längre, och det tror jag börjar gå upp för många.

Ulvena
2008-08-29, 19:53
Skatten tror jag däremot på. Vi har trott att om vi betalar skatt blir vi omhändertagna på ett fint sätt om ngt händer. Så funkar det inte längre.

Det är ju just därför medelsvensson inte är så sugna på att betala höga skatter längre. Så länge skolor, sjukvård, äldrevård fungerade var man rätt villig att betala höga skatter, nu visar det sig att det inte ger varesig bra skola, vård eller omsorg och då är man inte längre så sugen på att betala hög skatt när man inte känner att man får något för det.
Min systers son började i 6-års verksamheten i år, han har en bokstavsdiagnos, det har även 3-4 andra barn i den klassen. Min syster stred för att han skulle få en assistent men icke, de är 26 barn i den klassen med 3 vuxna, hur ska de kunna tillgodose behoven hos dessa barn? Alla förlorar på det och man mister tron på det fina svenska samhället eftersom det faller i spillror och man får skrapa ihop det hela bäst man kan medan man jobbar och betalar skatt utan att få det man borde få för de pengarna.
Här kan man ju även se de som jobbat stenhårt, gått i väggen, blivit sjukskrivna och får leva på typ ingenting, klart att folk blir besvikna.

Mröff
2008-08-29, 20:36
Här kan man ju även se de som jobbat stenhårt, gått i väggen, blivit sjukskrivna och får leva på typ ingenting, klart att folk blir besvikna.

Tja...till slut skiter man i stålar. För det tar för mycket kraft att oroa/vara besviken sig för hur det blev ekonomiskt varje månad. Bara inte de slimmade räkningarna går till kronis och man får mat så man inte svälter ihjäl.

Ulvena
2008-08-29, 20:51
Tja...till slut skiter man i stålar. För det tar för mycket kraft att oroa/vara besviken sig för hur det blev ekonomiskt varje månad. Bara inte de slimmade räkningarna går till kronis och man får mat så man inte svälter ihjäl.

Det lönar sig aldrig att jobba för mycket i dålig arbetsmiljö. Du blir sjuk, fattigt och får börja om med ny karriär/liv.

Fuck ...jag blir ledsen när jag tänker på att måsta "börja om" en gång till...

Jamen, det är ju självklart, det är ju det som är så sjukt i vårt samhälle (tycker jag) man jobbar och sliter som en galning (ja, jag har varit där) och vad får man för det när man slitit ut sig och är 35 år?
Ingenting utom skit och sköt dig själv, jag var så nära en gång men då bestämde jag mig, tillsammans med min man, att nej, det här är inte okej.

Jag hoppade helt enkelt av, jag ville inte leva så, jag pallade inte att lämna mina ungar till andra klockan 7 och hämta dem klockan 18 för att jag skulle jobba skiten av mig. Man har ett liv och jag ville och vill vara med mina barn under den korta tid man har dem. Jag har förlorat massor av pensionspengar och trygghet på äldre dar pga. det men det är det värt, det ordnar sig alltid.
Du behöver inte börja om, du startar på nytt, på dina villkor, tänk på det så. Du bestämmer hur du vill leva, ingen annan har med det att göra, du gör som du vill. Försök tänka så och då blir ditt val och liv ditt och ingen annans.
:pash:

CodeMAN
2008-08-29, 20:55
Hmmm....men USA har ju varit involverade i massa krig och är det fortfarande. Där skrivs det massa blondipucko-bloggar etc...om mode, shopping, LA och NY".
Jag hoppas att du verkligen inte har avsikt att jämföra USA med Sverige... USA har råd med det mesta, och kan komma undan med det. De har pengar, resurser, kontakter, osv osv. Det har inte Sverige.

En blondipucko är för mycket här...

Gud, jag blir så irriterad på avsaknad av engagemang i detta land. När jag öppnar munnen och pratar om högre krav på invandrare så kallas jag för "Jackie-Arklöv-wannabe"... När jag röster på SD så kallas jag för "rasist"! Jag går inte iaf och röstar på de som har skänkt landet tilll Tysland, USA, osv i smyg.

Mröff
2008-08-29, 20:58
Jag hoppas att du verkligen inte har avsikt att jämföra USA med Sverige... USA har råd med det mesta, och kan komma undan med det. De har pengar, resurser, kontakter, osv osv. Det har inte Sverige.

Nu förstår jag inte...konsumtionskultur finns väl både i USA och Sverige.
Eller vad menar du?

Eftersom SD i praktiken är ett enfrågeparti är det lätt att det sticker lite i ögonen på medelsvennen, och du får argumentera för varför du röstat på dem.

Mröff
2008-08-29, 21:06
:pash:

Tack Ulvena.

Känns jävligt kämpigt att dra igång karusellen. Tänkte börja på greja mer måndag. :trist:

Det är så jävla många val man skall göra: Nivå på jobb? Vad försakar jag om jag gör det och det valet? Bo kvar i Sverige? Inte bo kvar i Sverige? Bo kvar här, eller flytta inom landet?

Jag har ju liksom ingen familj eller partner, så jag "behöver" bara tänka på mig själv.
Huvva...vad jag är leds att bara måsta tänka på mig själv (och vovven då, men han kan man ju dra runt i europa åtminstone)
Vore lättare om det fanns en trygg bas och ramar.

Ulvena
2008-08-29, 21:12

Gud, jag blir så irriterad på avsaknad av engagemang i detta land. När jag öppnar munnen och pratar om högre krav på invandrare så kallas jag för "Jackie-Arklöv-wannabe"... När jag röster på SD så kallas jag för "rasist"! Jag går inte iaf och röstar på de som har skänkt landet tilll Tysland, USA, osv i smyg.

Jag är också irriterad på att man är så mesiga i Sverige. Man måste ställa krav på de som kommer hit, jag är med på att vi ska hjälpa folk men de ska inte ställa krav på hur vi ska vara, de måste anpassa sig till Sverige. Flyr man hit så får man finna sig i våra lagar och regler, fixar man inte det så bör man söka sig någon annanstans.
Jag har bott i Indonesien t.ex. och i Polen, jag vet hur man anpassar sig, man behöver inte tycka de har rätt men om man är i deras länder så beter man sig så som det passar sig.
Jag är inte rasist i den meningen att jag anser att människor från andra länder är sämre än mig men jag anser att om Sverige ska ha en ärlig chans att utvecklas så bör vi se till att de som kommer hit anpassas till det svenska samhället och inte tillåts leva i små enklaver med sitt eget språk och sina egna lagar.

sås på slipsen
2008-08-29, 21:25
Jag är också irriterad på att man är så mesiga i Sverige. Man måste ställa krav på de som kommer hit, jag är med på att vi ska hjälpa folk men de ska inte ställa krav på hur vi ska vara, de måste anpassa sig till Sverige. Flyr man hit så får man finna sig i våra lagar och regler, fixar man inte det så bör man söka sig någon annanstans.
Jag har bott i Indonesien t.ex. och i Polen, jag vet hur man anpassar sig, man behöver inte tycka de har rätt men om man är i deras länder så beter man sig så som det passar sig.
Jag är inte rasist i den meningen att jag anser att människor från andra länder är sämre än mig men jag anser att om Sverige ska ha en ärlig chans att utvecklas så bör vi se till att de som kommer hit anpassas till det svenska samhället och inte tillåts leva i små enklaver med sitt eget språk och sina egna lagar.

:yes:

Mröff
2008-08-29, 21:26
Haha...Såsen har blivit Ulvenas gimp...:D

CodeMAN
2008-08-29, 21:35
Nu förstår jag inte...konsumtionskultur finns väl både i USA och Sverige.
Eller vad menar du?

Eftersom SD i praktiken är ett enfrågeparti är det lätt att det sticker lite i ögonen på medelsvennen, och du får argumentera för varför du röstat på dem.
Jag menar att konsumptionskulturen är den enda som finns i Sverige, som sagt, vi har varken försvar, beredskap, olja, eller andra resurser som ger samma möjligheter som USA så att vi kan luta oss tillbaka och läsa blondis blogg.

Skillnaden mellan USA och Sverige är att vi förväntar allting från staten, tack vare politiken som lovade landet en trygghet som håller på att försvinna idag. Då måste vi engagera oss, inte bara sitta och gnälla hemma, för staten gör ingenting på egen hand. Gör en sökning på "antiterror sweep (http://www.google.se/search?q=antiterror+sweep)" på Google så förstår du vad andra länder gör, när det gäller t ex terrorism. Jag skulle inte vilja läsa reaktionerna här hemma inför ett eventuellt beslut om en "sweep", det skulle vara alldeles för underhållande...

Ulvena
2008-08-29, 21:38
Haha...Såsen har blivit Ulvenas gimp...:D

Såsen är en smart kille. :cool:

CodeMAN
2009-03-13, 18:09
Våra underbara politiker... :rolleyes:

http://www.dn.se/sthlm/forslag-kan-stoppa-dubbdack-1.820774 (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.dn.se%2Fsthlm%2Ffo rslag-kan-stoppa-dubbdack-1.820774)

Miljöborgarrådet Ulla Hamilton (M) kan tänka sig en miljözon i innerstaden med förbud mot dubbdäck.

Men om faster från Piteå kommer på besök och har dubbdäck? Hon kan ju inte gärna byta däck vid Norrtull.

– Nej, men då får hon ställa sig på en infartsparkering, säger Ulla Hamilton.

Ulvena
2009-03-13, 18:20
Jag håller med om att det är ett larvigt förslag, samtidigt så är det väl bara i Norden man använder dubbdäck? I Europa så är det förbjudet och man har snökedjor vid dåligt väglag.

Själv har jag kört med dubbfria vinterdäck i flera vintrar (i Polen är det förbjudet med dubbisar) och i år har det varit vinterväglag härute där jag bor i allafall och det har fungerat.

selma
2009-03-14, 15:39
I norge är det förbjudet med "piggedäck" iaf i Oslo

I övrigt stämmer jag in i frågan vart är sverige (världen) på väg?

6 månader innan min vän dog i hjärntumör tyckte försäkringskassan att det var dags för henne att gå tillbaka till jobbet och inte vara sjukskriven längre. Sug på den!!

Ansvaret för att arbetstillfällen bevaras läggs på den anställde själv med nedgång i lön med upp till 20% medan toppchefer gör om sina bonusar till löneförhöjningar. Låt gå för att de backar nu men det är ju för den massiva protestvåg som de möttes av, inte det faktum att de själva kom på det omoraliska i sitt beteende.

Det som förr var en fråga om politik och att gå in med åtgärder som skulle underlätta för livsdugliga företag som har lite problem med lönsamheten just nu är numera en facklig fråga. Jag har aldrig i mitt liv hört näringslivs höjdare använda sig av ordet solidaritet lika ofta som nu. Det som i deras värld var ett skällsord används flitigt av dem. Undrar var den solidariteten fanns när företagen gjorde miljard vinster.... Man häpnar.

Pust jag orkar inte .........