handdator

Visa fullständig version : matlagningsfrågor

Kickan
2008-07-17, 10:13
(kan någon klistra tråden tack? :tjurig:)

Jag lagar ett helt stycke fläskkarrée i ugnen nu.
Jag har varmluftfunktionen på, dvs luften blåser runt. Har hört att det blir effektivare värme, alltså kan man ha lägre temperatur.
Vilken temperatur skall jag ha?
(har ställt in på 150 grader nu...)

sås på slipsen
2008-07-17, 11:06
(kan någon klistra tråden tack? :tjurig:)

Jag lagar ett helt stycke fläskkarrée i ugnen nu.
Jag har varmluftfunktionen på, dvs luften blåser runt. Har hört att det blir effektivare värme, alltså kan man ha lägre temperatur.
Vilken temperatur skall jag ha?
(har ställt in på 150 grader nu...)

Den är nog klar nu. :)
Skaffa en stektermometer- det finns inget bättre när man gör stekar.

Kickan
2008-07-17, 11:57
Jag har stektermometer. Avskyr the stuff.

Ja den är klar nu. 150 grader i ca en timma blev bra. Sedan fick den vila ca ½timma, och sedan skar jag den i skivor. Klyftpotatis och sweetchilisås till det. En helt OK lunch.

skumrask
2008-07-17, 12:07
Jag brukar ha ca 25 grader svalare när jag lagar med varmluft.

Varför avskyr du stektermometrar? Det är ju perfekt!

LillaLasse
2008-07-17, 15:08
Jag brukar ha ca 25 grader svalare när jag lagar med varmluft.

Varför avskyr du stektermometrar? Det är ju perfekt!

Icke. Ner med en kniv på det tjockaste stället och när kniven når botten tar man kockgreppet på kniven (dvs tummen mot köttet, dra ur kniven och känn på mitten av bladet med läppen) så vet man exakt när köttet är klart.

En riktigt bra och tillförlitlig metod.

Kickan
2008-07-17, 16:32
Stektermometrar?
För klafsigt och jobbigt. Principen "ju större stycke, desto lägre temperatur", duger bra för mig.

skumrask
2008-07-18, 14:23
Tja, jag har en sådan där digital som är exakt på graden och som piper när det är färdigt. Stickan är rätt tunn och vass så det blir inte mycket slabb.
Då slipper man ju hålla på att öppna luckan, ta ut och in och släppa ut värmen etc.

Kickan
2008-08-11, 14:52
Att koka fryst broccoli och bevara näringsvärdet är som bekant jättesvårt. Broccolin skall läggas fryst i det kokande vattnet, vattenmängden skall vara så liten som möjligt och tiden i vatten så kort som möjligt. Detta för att kontakten med syre skall bli så kort som möjligt (eller hur det var). Ett till synes omöjligt fysikaliskt problem, men jag vet på råd :sly::

Koka upp en STOR mängd vatten.
När vattnet stormkokar: lägg i den frysta broccoli (betydligt mindre mängd än vattnet)
Vänta ca 20 sek, fortfarande högsta värme
Slå av större delen av vattnet, endast så mycket att det precis täcker broccolin skall vara kvar. Fortfarande högsta värme.
Låt koka upp och koka ca 2 minuter.
Slå av vattnet i durkslag.
Klart!
Grejen är förstås att den stora kokande vattenmängden inte kyls ner lika mycket av den frysta broccolin, så när broccolin är upphettad och man slår av överskottsvattnet går det snabbt att komma upp i kokning igen.

Möjligen kan detta tips användas för paltkokning också... vet inte, har aldrig kokat palt :rolleyes:

sås på slipsen
2008-08-11, 15:50
Att koka fryst broccoli och bevara näringsvärdet är som bekant jättesvårt. Broccolin skall läggas fryst i det kokande vattnet, vattenmängden skall vara så liten som möjligt och tiden i vatten så kort som möjligt. Detta för att kontakten med syre skall bli så kort som möjligt (eller hur det var). Ett till synes omöjligt fysikaliskt problem, men jag vet på råd :sly::

Koka upp en STOR mängd vatten.
När vattnet stormkokar: lägg i den frysta broccoli (betydligt mindre mängd än vattnet)
Vänta ca 20 sek, fortfarande högsta värme
Slå av större delen av vattnet, endast så mycket att det precis täcker broccolin skall vara kvar. Fortfarande högsta värme.
Låt koka upp och koka ca 2 minuter.
Slå av vattnet i durkslag.
Klart!

Grejen är förstås att den stora kokande vattenmängden inte kyls ner lika mycket av den frysta broccolin, så när broccolin är upphettad och man slår av överskottsvattnet går det snabbt att komma upp i kokning igen.

Möjligen kan detta tips användas för paltkokning också... vet inte, har aldrig kokat palt :rolleyes:

Ångkokning är aldrig fel i såna här sammanhang...;)

Koolaid
2008-08-11, 16:28

Ungefär min tanke ...... :whistle:

Kickan
2008-08-11, 20:20
Ungefär min tanke ...... :whistle:
Jooo jooo, det är nåt med det som gör att det inte bevaras lika mycket, sådeså. :tjurig:

Dessutom har jag ingen ångkokarinsats.

Kickan
2008-08-24, 09:03
Nu avslöjar jag att jag inte klarar av att koka ägg. Enda sättet att få tiden korrekt är ju att lägga i dem i kokande vatten, men då spricker de. Om jag lägger i dem i kallt vatten och låter dem ligga i under uppvärmingen, när skall man börja mäta tiden då?

Gullan
2008-08-24, 09:13
Nu avslöjar jag att jag inte klarar av att koka ägg. Enda sättet att få tiden korrekt är ju att lägga i dem i kokande vatten, men då spricker de. Om jag lägger i dem i kallt vatten och låter dem ligga i under uppvärmingen, när skall man börja mäta tiden då?

Från det att vattnet kokar upp. Hur vill du ha dina ägg?

pippi
2008-08-24, 09:14
Löskokt 4 minuter.
Hårdkokt 7 minuter.

Kickan
2008-08-24, 09:21
Från det att vattnet kokar upp. Hur vill du ha dina ägg?

Löskokt 4 minuter.
Hårdkokt 7 minuter.
Aha, tack! Tolkar det som att jag lägger i dem i kallt vatten, låter det koka upp, och sen ytterligare 4 minuter för löskokt och 7 för hårdkokt.

Skall testa på ungarnas ägg nu, deras söndagsägg är en bedrövlig följetong, jag har hittills aldrig lyckats få det rätt :blush:

Gullan
2008-08-24, 09:24
Aha, tack! Tolkar det som att jag lägger i dem i kallt vatten, låter det koka upp, och sen ytterligare 4 minuter för löskokt och 7 för hårdkokt.

Skall testa på ungarnas ägg nu, deras söndagsägg är en bedrövlig följetong, jag har hittills aldrig lyckats få det rätt :blush:

Det skiljer lite mellan pytteägg och stora frukostägg. Mixtra med halvminutrar.

Du har inte funderat på pocherade ägg? :whistle:

Självklart vill vi se bilder på resultatet. :yes:

Kickan
2008-08-24, 09:30
Min digitalkamera slarvade jag bort på semestern, och sladden mellan mobilen och datorn är försvunnen. :skamsen:
Det är därför jag aldrig bildpostar nuförtiden.

pippi
2008-08-24, 09:32
Igår lärde jag min tonåring att koka ägg. Så det ska inte vara omöjligt med dig Kickan.:D

Gullan
2008-08-24, 09:49
Min digitalkamera slarvade jag bort på semestern, och sladden mellan mobilen och datorn är försvunnen. :skamsen:
Det är därför jag aldrig bildpostar nuförtiden.

Snart jul, du får önska dig en ny. (Slarvmaja! :mad: )

Kickan
2008-08-24, 10:13
Båda äggen blev hårdkokta! :mad:

:skamsen:

pippi
2008-08-24, 10:14

Meh!
Kör på känn i stället då. Jag kollar aldrig klockan. :proud:

Mröff
2008-08-24, 11:06
Kickan kan inte koka ägg...muhahahaha :peka:

Själv har jag inga problem, då jag gillar dem stenthårt kokta. Det är bara att fräsa på i nio minuter.

Nu skall jag nog ta och knapra på lite fisifierande okokt blomkål...

Birger
2008-08-24, 11:06

Du skulle inte addera de två koktiderna du fick tips om, de var tänkta att användas var för sig.

Gullan
2008-08-24, 12:15
Nu tycker jag ni är elaka mot Kickan. :mad:

Kickan: Hur vill du att äggen ska vara?

Gullan
2008-08-24, 12:16
Du skulle inte addera de två koktiderna du fick tips om, de var tänkta att användas var för sig.

Den där additionsprincipen gäller bara när man kör motorcykel. Inte vid äggkokning. :rolleyes:

skumrask
2008-08-24, 13:59

Häll en skvätt risvinäger i vattnet, då spricker inte äggen. Risvinäger köper man billigt hos vilken asiat som helst men numer också i de flesta någorlunda stora livsmedelsbutiker.

Birger
2008-08-24, 16:06
Häll en skvätt risvinäger i vattnet, då spricker inte äggen. Risvinäger köper man billigt hos vilken asiat som helst men numer också i de flesta någorlunda stora livsmedelsbutiker.

Jag använder salt i samma syfte.

Om det verkligen funkar låter jag vara osagt men husmorstipset kommer från min mormor, och hon har sällan fel.

pippi
2008-08-24, 16:08
En sked kan man lägga i oxå när man kokar har jag hört.

Kickan
2008-08-24, 16:18
Nu tycker jag ni är elaka mot Kickan. :mad:

Kickan: Hur vill du att äggen ska vara?
Ett skall vara löskokt (men med hård vita) och ett skall vara hårdkokt.

Jag förstår inte det här, förr i tiden klarade jag av att koka ägg.
Det är förstås äggen som inte är vad de varit. :tjurig:

Pomperipossa
2008-08-24, 16:24
Det kan ju vara vattnet, spisen eller kastrullen som är boven också.

Christer
2008-08-24, 16:27
Jag har precis kokat mig lite kaffe i min fina pressbryggare! :rolleyes:

CodeMAN
2008-08-24, 16:44
Det kan ju vara vattnet, spisen eller kastrullen som är boven också.
Just det. Visst är det så att vattnets hårdhet påverkar koktiden?

Gullan
2008-08-24, 16:47
Ett skall vara löskokt (men med hård vita) och ett skall vara hårdkokt.

Jag förstår inte det här, förr i tiden klarade jag av att koka ägg.
Det är förstås äggen som inte är vad de varit. :tjurig:

Självklart är det äggen. Ditt uppdrag är att överlista de små hårdkokta rackarna. :devil:

Prova med att koka det löskokta i 3,5 minuter från att du ser den första bubblan i vattnet. Det andra i 6-7 minuter (antar att ett blev bra idag?). Du måste spola i kallt vatten också. Vore sjutton om du inte lyckas nästa söndag.

Mröff
2008-08-24, 18:51
Kan det ändå inte vara något med spisen.
Kanske måste du byta spis? Har du en sådan där med häll?

pippi
2008-08-24, 18:54
Jag tror hon måste köpa ett nytt hus helt enkelt.

Mröff
2008-08-24, 18:56
Det är definitivt något som inte stämmer med Kickans äggkokning. Nä, någon med slagruta måste dit för att mäta upp currylinjerna.

Själv funderar jag varför jag inte kan äta en apelsin som andra människor. Det tar ca en timma (minimum) för mig att få i mig en sådan.

Kickan
2008-08-24, 19:23
Nu har jag en potatisgratäng i ugnen. Och ugnen, det är något jag förstår mig på. Full poäng varenda gång, kan man säga.
Kokta ägg är ju för amatörer.

Ulvena
2008-08-24, 19:28
Jag tycker det är svårt att få det perfekt kokta ägget, där vitan är helt fast och gulan lagom geggig liksom. 4-5 minuter från det kokar upp brukar fungera men det beror på äggstorlek och spisens snabbhet.
Ville bara påpeka ytterligare en sak att tillagning av ägg knappast är något för amatörer. Alla restauranger med någorlunda självaktning har alltid speciella kockar som tillreder omeletter, äggröra och stekta ägg, så det så!
:)

CodeMAN
2008-08-24, 19:32
Du måste spola i kallt vatten också.
Just det, annars fortsätter äggen att koka på egen hand.

Annars kan man skaffa en sånhär (räcker med 3 äggplatser för mig, man är singel jue):

http://www.se.krups.com/NR/rdonlyres/9291A53D-B7C7-4784-A783-252B3A5F0DD0/14507/F23470_main.jpg

Kolla priser och modell på Prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=572

Birger
2008-08-24, 19:41
Nu har jag en potatisgratäng i ugnen. Och ugnen, det är något jag förstår mig på. Full poäng varenda gång, kan man säga.
Kokta ägg är ju för amatörer.

Hur är det med kladdkakor då? :)

Kickan
2008-08-24, 19:49
Hur är det med kladdkakor då? :)
Jo, helt rätt. Kladdkakor prickar jag varenda gång. *blir sugen*

Mröff
2008-09-05, 12:05
Jag fick massor med plommon igår, men vet inte vad jag skall göra med dem.

Är det någon som har ett bra recept på ngt med plommon i.
Utan allt för många ingredienser.

Gullan
2008-09-05, 21:09
Plommonkompott

Urkärnade plommon, en skvätt vatten, lagom med socker, lite maizena att reda av med.

...sen kan du starta en riktig skitttråd. :tihihi:

Ulvena
2008-09-05, 21:20
Jag fick massor med plommon igår, men vet inte vad jag skall göra med dem.

Är det någon som har ett bra recept på ngt med plommon i.
Utan allt för många ingredienser.

Vi gjorde plommonlikör en gång, det blev gott, har fortfarande kvar och det är drickbart än i dag. Vi hade hela badkaret fullt med plommon den gången. Vi gjorde det bara en gång. :D

Mröff
2008-09-05, 21:35
Plommonkompott

Urkärnade plommon, en skvätt vatten, lagom med socker, lite maizena att reda av med.

...sen kan du starta en riktig skitttråd. :tihihi:

Det testar jag, sedan skriver jag om bajset . :)

skumrask
2008-09-06, 09:37
Gud hjälpe oss..

pippi
2008-09-06, 09:40
Gud hjälpe oss..

Ja kom Skumrask.

Miriam
2008-09-07, 10:56
Plommonmarmelad gott och håller länge i kylen. Det finns jättebra recept på tex tasteline.

elbastardo
2008-09-07, 12:00
*tar fram sid 14 ur boken 'Gott med ägg - från klassisk äggröra till marmorerade maränger'*

Att koka ägg

Den enkla tillfredsställelse man känner när man lyckats åstadkomma ett perfekt kokat ägg bör inte föraktas. Och inte är det särskilt svårt heller: när man väl lärt sig bortse från själva beteckningen - man kokar inte ägg man sjuder dem - handlar det bara om att hålla ett öga på klockan.

Löskokta ägg
Koka upp vatten i en liten kastrull. Lägg ett ägg i en sked och sänk försiktigt ned det i vattnet. Avpassa temperaturen så att vattnet sjuder och inte kokar, eftersom äggen då rullar omkring för mycket i kastrullen.

Sjud äggen i 4 minuter och ta sedan upp dem med en sked. Placera ett ägg i en äggkopp, slå av toppen och ät. Gulan skall vara mjuk och rinnande och vitan nätt och jämnt stelnad - idealisk att doppa små rektanglar av rostat bröd i.

För medelhårt kokade ägg följer man instruktionerna ovan men låter äggen sjuda i 5-6 minuter innan man tar upp dem ur vattnet. Då är gulan nästan genomkokt men ändå mjuk, och vitan har stelnat helt.

Hårdkokta ägg
Lägg äggen i en kastrull och täck med kallt vatten. Stick eventuellt ett hål i äggens trubbiga ändar innan du lägger dem u kastrullen. På så sätt kan luften inuti äggen avdunsta utan att skalet spricker, vilket annars kan hända eftersom luft utvidgar sig när den blir varm. Håltagningen är dock inte helt nödvändig - om man inte är lätt på handen när man sticker så kan skalet spricka ändå.

Låt äggen koka upp, sänk värmen och sjud dem i 8 minuter. Ta upp dem, slå av toppen av ett ägg och ät. Gulan ska vara genomkokt och bara en aning mjuk i mitten. Vitan ska vara helt genomkokt. Om äggen ska sparas kyler man dem i kallt vatten så att kokningen upphör.Boken som handlar bara om ägg och är på hela 150 någonting sidor blandar vetenskap med ren matglädje. Som till'ägg' till kokprocessen tycker jag att ett utdrag om äggproteiner gör sig gällande.

Hur äggproteiner fungerar

Att förstå hur ett ägg fungerar är till god hjälp om man vill vara säker på att lyckas med ett recept. Genom att styra temperaturen och tillagningshastigheten kan man kontrollera proteinernas reaktioner.

Koagulering Äggproteinerna är ihopvecklade i en trekantig form. När ägget hettas upp vecklas proteinerna ut, tjocknar och bildar nya bildningar samtidigt som de fångar upp luftbubblor och kringflytande partiklar under processens gång. Temperaturen och den hastighet med vilken proteinerna "stelnar" eller koagulerar har stor betydelse för ett lyckat slutresultat. Man kan också påverka koaguleringen genom att tillsätta olika ingredienser. Salt och syror såsom citronsaft befrämjar koaguleringen, medan grädde, socker och alkohol* fördröjer den eftersom det då krävs en högre temperatur för att äggen ska koagulera. Om äggmassan skär sig beror detta på att proteinerna har hettats upp över koaguleringspunkten, t.ex. när man kokar en äggkräm, och därför binder till varandra och pressar ut vätskan istället för att hålla den kvar....*en stor anledning till en lyckad Eggnog

Kickan
2008-09-07, 12:35
Alltså, om man läger dem i kokande vatten blir det lätt att få tiden rätt. Men då spricker de alltid tycker jag. Funkade kanske på gasspisar där värmeregleringen är så snabb

Fortune
2008-09-07, 13:09
Alltså, om man läger dem i kokande vatten blir det lätt att få tiden rätt. Men då spricker de alltid tycker jag. Funkade kanske på gasspisar där värmeregleringen är så snabb

Låt äggen ligga i rumstemperatur ett tag innan du stoppar dom i kokande vatten så att inte värmeväxlingarna blir så stora. Då spricker inte äggen.

skumrask
2008-09-07, 13:56
Strunta i äggen och ät en macka istället. Med prickig korv kanske?

Kickan
2008-09-07, 15:19
Bra förslag från båda två där, fortune och skummis.
So be it. *slänger ut äggen genom fönstret*

Mröff
2008-09-18, 17:18
CODY:

Har du ngt bra turk-recept/ideer där man använder färska fikon, i smårätter eller desserter.

CodeMAN
2008-09-18, 17:27
CODY:

Har du ngt bra turk-recept/ideer där man använder färska fikon, i smårätter eller desserter.
Haha, min favorit dessert innehåller faktiskt fikon, helst torkade, men färska går säkert bra också:

http://perpetualanticipation.blogspot.com/2008/01/turkish-asure.html

Mröff
2008-09-18, 17:33
Det såg spännande ut. Inte i alla affärer man får tag på rosenvatten dock..:D

Fast färska fikon verkar overkill där.

CodeMAN
2008-09-18, 18:34
Det såg spännande ut. Inte i alla affärer man får tag på rosenvatten dock..:D

Fast färska fikon verkar overkill där.
Man kan kanske hitta rosenvatten i arabaffärer?

Den består ju mest av torkade frukter/nötter, förutom granatäpplet. Kan ringa och kolla med morsan, jag använder själv en snabb-variant, i påse. :D

Mröff
2008-09-18, 18:52
Det låter perfekt med snabbvariant i påse..:D

Hör med morsan om hon har några funderingar kring färska fikon.

Granatäpple tillhör inte direkt de billigaste frukterna.
56 kr/kilot..:o

Helt horribelt.

CodeMAN
2008-09-18, 19:04
Granatäpple tillhör inte direkt de billigaste frukterna.
56 kr/kilot..:o

Helt horribelt.
Men det räcker med ett, några bitar som ska hamna på toppen...

Jag antar att det blir en palt + turkdessert-kväll... :whistle:

Mröff
2008-09-18, 19:08
Ja, det blir en fin kombination..:D

Kan tipsa stjärnkrogarna om den "cross overn" sedan...

Kickan
2008-09-20, 09:08
Kan avrapportera att jag nu lärt mig koka ägg. Tack, fortune m fl.
Jag tog fram äggen ur kylen kvällen innan. Kokade upp en kastrull med mycket vatten. Lade i äggen försiktigt med sked, och började ta tiden.
De blev perfekta. Det myckna vattnet gjorde att kokningen inte avstannade när jag lade i dem. Och de sprack inte, troligen pga att de inte var så iskalla.

//snart mästerkock

pippi
2008-09-30, 08:28
Hallå.
Idag ska jag göra lax för första gången i mitt liv. Hur gör jag?:sneaky:
Jag skulle vilja stoppa in den i ugnen. Vad har man för såsjävla till då?

Miriam
2008-09-30, 08:33
Är det en hel laxsida så skulle jag nog salta in den några timmar innan den ska in i ugnen.

Såsen beror på om du vill ha kall eller varm sås och svara inte ca 37 grader snuskfia.

pippi
2008-09-30, 08:36
Det är såna färdigskurna laxbitar.
Kan man krydda med citronpeppar och slänga in dom bara?

Såsen vet jag inte hur jag vill ha...funkar bearnaisesås?:unsure:

Miriam
2008-09-30, 09:01
Salta och peppra och lägg bitarna i en ugnsform med lite smör.
Gör lite Hollandiesås finns på påse eller ta cremefraiche lite hackat äpple och lite bostongurka och rör i hop.
Snabbt och enkelt och barn tycker om det.

Ulvena
2008-09-30, 09:15
Jag brukar göra en kall sås på majonnäs, creme fraiche, en burk röd rom, lite citron, salt och peppar. Den gillar vi här hemma.
Laxen lägger du bara i en smord form och ställer in i ugnen, ha inte för hög värme för då blir den lätt torr.

Miriam
2008-09-30, 09:24
Romsås som du gör den Ulvena brukar jag också göra men jag brukar även få göra varianten med äpple eftersom mina barn inte tycker om rom.

Fiskägg fan va äckligt :blä:

pippi
2008-09-30, 09:44
Mina barn gillar sån fiskmens. Kanske ska testa och göra en sån romsås då.

skumrask
2008-09-30, 09:53
Är det du trollmammis?

http://www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27768985.html

pippi
2008-09-30, 10:05
Är det du trollmammis?

http://www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27768985.html (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.familjeliv.se%2FFo rum-5-72%2Fm27768985.html)

Haha nej.

pippi
2008-09-30, 14:40
Det regnar ute så det blir fan ingen romsås. Smälter smör istället.:tjurig:

skumrask
2008-09-30, 14:44
Man kan ju göra spenat till också. Funkar fint. Fast smält smör är inte dumt det heller. Och lite citron.

pippi
2008-09-30, 14:45
Har ingen spenat tyvärr. Citron har jag.
Och ärtor.

skumrask
2008-09-30, 14:47
Bor inte du i Göteborg? Det regnar ju inte alls, ned till affären med dig latmaja!

pippi
2008-09-30, 14:52
Bor inte du i Göteborg? Det regnar ju inte alls, ned till affären med dig latmaja!

Det regnade nyss!:tjurig:
Nu kokar jag ju mat och kan inte gå ut.

pippi
2008-09-30, 15:27
Allt tog slut. SÅ gott var det. :proud:

skumrask
2008-09-30, 15:52
Nu är jag hungrig, men orkar inte gå till affären. Men jag erkänner det!

Får bli pasta med räksås.

Gabriel Knight
2008-10-20, 02:59
:bump:

Varför spricker varmkorven hela tiden när jag kokar den? :(

Jag köpte ett paket varmkorv igår och när jag ska koka den som vanligt så spricker den hela tiden. Vad gör jag för fel? Kokar jag den för länge? Fast det verkar konstigt för vattnet kokar inte ens när den börjar spricka eller ska man inte koka varmkorv i vatten numera, ska man tilllaga den i ugnen? :unsure: :skamsen:

Svimfärdig
2008-10-20, 03:09
Korven ska sjuda. Inte KOKA. Gör om gör rätt. Sen bjuder du mig, jag är hungrig. ;)

skumrask
2008-10-20, 11:06
Lägg korven i kallt vatten tillsammans med några vitpepparkorn och ett lagerblad, låt koka upp. Så fort det kokar tar du bort kastrullen från plattan och låter stå tills korven flyter upp till ytan (då är den färdig). Alltsom allt kanske 5 minuter med kastrullen av.

Storpotäten
2008-10-20, 19:12
mmhm här kommer ett tips från en som har sålt korv i sina dar...

koka upp vatten och lite öl, salt , skalad lök , några krydd och några vitpepparkorn och ett par lagerblad

låt lagen svalna och i med korven.. sen låter du det knappt sjuda och då menar jag knappt.. i 10 minuter

sen har du goer körv

Östen
2008-10-21, 13:00
Är det någon som har erfarenhet av att tillaga blodpudding och fiskpinnar i brödrost?

Sven Hedin
2008-10-21, 13:40
Inte blodpudding eller fiskpinnar, men väl pizza, om än bara som uppvärmd:

http://www.belowsurface.se/forum/viewtopic.php?p=247248&highlight=br%F6drost#247248 (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.belowsurface.se%2F forum%2Fviewtopic.php%3Fp%3D247248%26highlight%3Db r%25F6drost%23247248)

Det är en bit ner på sidan.

Jag har förresten prövat det där med fiskpinnar en gång på fyllan, men jag minns nog egentligen inte hur det blev...

skumrask
2008-10-21, 13:43
Man måste registrera sig för att läsa den länken, och det har jag ingen lust med..

Fiskpinnar har jag kört, och lagt på en rostad smörgås med remouladsås. Those were the days..

Ulvena
2008-11-16, 20:28
Vi har börjat köpa billigt kött, typ högrev och olika stekar oftast av fläskkött.
Väldigt många ratar det här billigare köttet och stekar för att de tycker det blir torrt, segt och tråkigt men så behöver det inte bli.
Det är dock inget man köper hem för att middagen ska bli klar snabbt men till helgen kanske? Och man kan frysa det man lagat.

Så jag tänkte ge er lite tips på hur billigt kött blir gott.

Högrev, jättegott kött med mycket smak och finns ofta till extrapris, det ska koka länge. Stek så det har en bra stekyta och lägg sen ner det i en gryta, det kan koka i vilken vätska som helst, vatten+buljong, öl, vin whatever men det ska koka minst 2 timmar. Lägg i lite rotfrukter när det är typ 30 minuter kvar, servera med ris eller potatis (eller vad ni vill :D). Köttet blir mört och jättegott men det behöver sin tid på spisen.

Stek, säljs ofta billigt och här gör folk fel för att de tillagar den på för hög värme, max 125 grader, använd ALLTID köttermometer och ta ut den när 5 minuter är kvar innan termometern säger att den är klar. Låt den vila i minst 30 minuter innan den skärs upp.
Idag gjorde vi stek men glömde bort den och tog ut den försent men eftersom vi körde på låg värme blev den inte torr utan saftig och fin samt lite för genomstekt men god.

Ulvena
2008-11-16, 20:34
Hur man gör en god sås till steken.
Finhacka lök (röd eller gul vad man föredrar) lägg i en kastrull med margarin och låg värme så att löken bara blir mjuk och fin, krydda med vad man vill, spä med skyn från såsen och låt koka så att vätskan kokar ner, spå med grädde och låt puttra tills det tjocknar, rör helatiden och krydda efter smak.

Att låta såsen ta tid och att jobba med den ger en gudomligt god sås men även här, det tar sin tid.
Prova och ni kommer att förstå att jag har rätt.

Hoppas ni har glädje av tipsen.

:)

Sven Hedin
2008-11-16, 20:45
Och jag som var mätt och belåten... Fan du, det låter gott det där! :yes:

Ulvena
2008-11-16, 20:54
Och jag som var mätt och belåten... Fan du, det låter gott det där! :yes:

Det är gott och billigt samt enkelt om man låter matlagningen ta tid.

Idag ska allt gå fort men man behöver inte passa maten, man kan lägga in den eller förbereda den och få riktigt god mat om man bara sätter igång i tid. Man behöver ju inte passa maten den sköter sig själv, mina ungar gillar den och om man låter den ta sin tid är köttet mört och fint.

Såser är lite svårare att få bra men om man har tid så strunta i redning och sånt utan låt den koka ihop av sig själv, Ulven blir alltid lika förvånad över mina såser men grejen är att låta dem ta sin tid.
Bra sås reder sig själv.:D

Ville bara ge några tips på hur man kan laga riktigt god mat rätt billigt.

Sven Hedin
2008-11-16, 20:59
Jag läser alltid såna här matlagningstips och rapporter med stort intresse och välbehag. :)

sås på slipsen
2008-11-16, 21:02
Det är gott och billigt samt enkelt om man låter matlagningen ta tid.

Idag ska allt gå fort men man behöver inte passa maten, man kan lägga in den eller förbereda den och få riktigt god mat om man bara sätter igång i tid. Man behöver ju inte passa maten den sköter sig själv, mina ungar gillar den och om man låter den ta sin tid är köttet mört och fint.

Såser är lite svårare att få bra men om man har tid så strunta i redning och sånt utan låt den koka ihop av sig själv, Ulven blir alltid lika förvånad över mina såser men grejen är att låta dem ta sin tid.
Bra sås reder sig själv.:D

Ville bara ge några tips på hur man kan laga riktigt god mat rätt billigt.

http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/love0077.gif

Ulvena
2008-11-16, 21:07
Jag läser alltid såna här matlagningstips och rapporter med stort intresse och välbehag. :)

Vad trevligt, jag är nämligen väldigt road av matlagning och ibland känner jag att jag kan bli lite too much i sånt. Jag vill inte besserwissra eller så men mat är rätt viktigt för mig.
Vi har t.ex. en regel att ALLTID äta middag ihop hela familjen och den följer vi, ibland kommer nån hem lite senare, då äter vi senare.
Att äta en ordentlig middag ihop tycker jag är viktigt, vi pratar om dagen som varit och sen plockar ungarna undan. Det är vår viktigaste familjestund som vi har varje kväll.
Det kan jag också rekommendera faktiskt, jag har ju tonårspojkar men de sitter jämt här vid middagen och berättar hur dagen varit.
Det är mysigt och bra, tycker jag.

Ulvena
2008-11-16, 21:09
http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/love0077.gif

Jag visste att du skulle gilla den meningen, faktum är att jag la in den mest för dig.:D

skumrask
2008-11-17, 10:55
Faktum är det bästa köttet eller åtminstone det mest smakrika kommer från muskler som fått arbeta, det är ofta de sk vilande musklerna som går till de högsta priserna, som filén som kommer från nötets bakre halva, medan rygg och axelpartiet/ det sk arbetande partiet blir segare, men också smakrikare om det tillreds rätt.

Numer är det allt mindre skillnad mellan främre och bakre halva i och med att kött industriellt impulsmöras så det går att få möra bitar från främre axeldelen också. Men traditionellt sätt och på slaktarvis talar man fortfarande om det bästa köttet från boskap som är arbetsdjur, och gärna på sluttningar där musklerna får arbeta hårt, med så lite industriell inblandning som möjligt. Kor som ätit gräs hela livet och aldrig sett en ladugård. Det tar längre tid att tillaga sådant kött men blir väldigt mycket mer smakrikt.

Personligen skulle jag inte sänka mig så lågt att jag någonsin åt kött från Scan frivilligt. Scan är djävulen.

skumrask
2008-11-17, 13:03
På några ställen i världen har de bra kött, balkan är ett, brasilien, argentina, öststaterna och förvånansvärt nog ibland Danmark.

Men kunskskapen är förbluffande låg, herregud, någon ber nästan om ursäkt för att den verkar besserwisseraktig för att hon talar om hur man tillreder en helt vanlig jefla högrev. Klart som fasen att den skall koka länge, det borde ju sitta inlärt i generna.

Kickan
2008-11-17, 13:50
Brasilien har uselt kött. Dessutom styckar de det längs med muskeltrådarna, och hårdtillagar det sedan för att ta knäcken på det.

skumrask
2008-11-17, 14:10
Dumheter. Brasilien har uselt kött?

Vad har du fått det ifrån? Har du varit där?

skumrask
2008-11-17, 17:34
Och som jag skrev, jag menar främst kött producerat i brasilien, brasiliansk mat är rätt smaklös och är bara massa bönor bönor bönor.

Haha! Vad sysslar ni med?

Mröff
2008-11-17, 17:34
Skummis, sluta omedelbart. Det här är inte ett ställe där outning av medlemmar, alias på andra forum eller ev troll är accepterat./frk

skumrask
2008-11-17, 17:42
Skummis, sluta omedelbart. Det här är inte ett ställe där outning av medlemmar, alias på andra forum eller ev troll är accepterat./frk

Larvigt. Outning? Får man inte referera till en tråd på FB?

Jag vet ju för fan vad folk heter och vet vad outning innebär och det här var inget sånt. Fjanterier.

Mröff
2008-11-17, 17:54
Här är det regelverket för Obsklassen.

http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=124

skumrask
2008-11-17, 20:01
Jaha, och mitt konto har aldrig sammankopplats här på obsklassen, närå..

Det spelar ingen roll om man har samma nick på andra ställen, i så fall borde man inte ens få diskutera eller relatera någons existens på ett annat forum.

I det här fallet var det dessutom helt ofarligt. Big deal.

Svimfärdig
2008-11-17, 22:12
Jaha, och mitt konto har aldrig sammankopplats här på obsklassen, närå..

Det spelar ingen roll om man har samma nick på andra ställen, i så fall borde man inte ens få diskutera eller relatera någons existens på ett annat forum.

I det här fallet var det dessutom helt ofarligt. Big deal.
Hennes nick fanns inte med i tråden. Jag skulle ha skickat dig ett PM när jag raderat ditt inlägg men missade det. My bad. Ska göra rätt nästa gång.

Evert
2008-11-17, 22:57
Någon som har ett bra recept på skäggbiff?

sås på slipsen
2008-11-17, 23:05
Någon som har ett bra recept på skäggbiff?

Ett par matskedar Aqua Vera
En påse blandade pickuplines
En schysst hängstek

Sen brukar det liksom rulla på av sig själv...:evilgrin39:

Sven Hedin
2008-11-17, 23:07
Hahaha! :lol:

Evert
2008-11-17, 23:12
Ett par matskedar Aqua Vera
En påse blandade pickuplines
En schysst hängstek

Sen brukar det liksom rulla på av sig själv...:evilgrin39:
Ska man inte ha sås till? :unsure:

sås på slipsen
2008-11-17, 23:16
Ska man inte ha sås till? :unsure:

Den uppstår som av ren kärlek på slutet av måltiden. :kaffe:

Svimfärdig
2008-11-18, 00:43
Hahahaa välbeprövat recept såsen? ;)

skumrask
2008-11-18, 14:35
Hennes nick fanns inte med i tråden. Jag skulle ha skickat dig ett PM när jag raderat ditt inlägg men missade det. My bad. Ska göra rätt nästa gång.

No big deal, det var ett troll men och jag tror inte hon hade misstyckt oerhört men det var ingen stor grej. Forget it.

Svimfärdig
2008-11-18, 14:38
No big deal, det var ett troll men och jag tror inte hon hade misstyckt oerhört men det var ingen stor grej. Forget it.
Ja, forgettar. Och det är big no no på alla slags outningar har vi bestämt.
Åter till ämnet då.

MATLAGNING! :feedme:

skumrask
2008-11-18, 14:47
Fast jag var trots allt mest intresserad av sakfrågan. Hur någon kunde invända att brasilianskt kött var dåligt och att de var värdelösa på att stycka och tillaga det dessutom. Det är klart att det säkert finns dåliga kockar i brasilien men det bor väl en 300 miljoner människor där och jag tror inte att det är generellt. Däremot är köttkvaliteten rent generellt oerhört mycket bättre än den svenska, nyttigare och godare och mörare.

Mröff
2008-11-18, 14:49
Bara korna inte betar i fd regnskog...:mad:

Då köper inte jag det.

Miriam
2008-11-18, 14:57
Fast jag var trots allt mest intresserad av sakfrågan. Hur någon kunde invända att brasilianskt kött var dåligt och att de var värdelösa på att stycka och tillaga det dessutom. Det är klart att det säkert finns dåliga kockar i brasilien men det bor väl en 300 miljoner människor där och jag tror inte att det är generellt. Däremot är köttkvaliteten rent generellt oerhört mycket bättre än den svenska, nyttigare och godare och mörare.

Sen är det ju inte helt fel att man oftast får det brasilianska bättre köttet till halva priset jämfört med Scans undermåliga produkt.

Den här diskussionen hade jag till leda med min ex svärmor som alltid snörpte i hop munnen och sa Ja jag köper då bara svenskt kött kosta vad det kosta vill.

skumrask
2008-11-18, 14:58
Det är rätt dryga straff på det numer, att omvandla regnskog till bete, så politikerna jobbar rätt hårt på det.

Sedan föredrar jag tanken på äta djur från brasilien hellre än djur uppfödda i svenska fabriker som dessutom utfodras med brasilianskt sojaprotein som i sin tur tär jäkligt hårt på regnskogen där det odlas.

skumrask
2008-11-18, 15:01
Sen är det ju inte helt fel att man oftast får det brasilianska bättre köttet till halva priset jämfört med Scans undermåliga produkt.

Den här diskussionen hade jag till leda med min ex svärmor som alltid snörpte i hop munnen och sa Ja jag köper då bara svenskt kött kosta vad det kosta vill.

Ja det är klart att det är trevligt med svenskt kött men då kan du ju fråga din svärmor om hon är beredd att lägga upp 600 kr/kg och uppåt som det faktiskt kostar med VETTIGT bra svenskt kött från ekogårdar etc, och då vet man ändå att restaurangerna har varit där innan och tagit de allra bästa bitarna.

skumrask
2008-11-24, 14:58
Jag har 2 dl tofu i ett paket.

Vad i jösse namn skall jag göra med det?:unsure:

Mröff
2008-11-24, 15:00
Jag kan tyvärr inte svara på frågan. Skulle i det närmaste få panik av att hitta tofu i kylskåpet, och tro att det spökade.

Går det inte att göra enorma mängder miso-soppa. Där brukar det simma omkring lite tofu och alger. :unsure:

Kickan
2008-11-24, 15:08
Har du bott i Brasilien och ätit braziliansk mat eller? Annars kan du inte uttala dig.

De är usla på köttkultur och köttilllagning. Till skillnad från Argentina. Så sluta gissa en massa nu.

Och ja Mröff, de betar på f d regnskogsmark. Till skillnad från i Argentina.

skumrask
2008-11-25, 15:19
Har du bott i Brasilien och ätit braziliansk mat eller? Annars kan du inte uttala dig.

De är usla på köttkultur och köttilllagning. Till skillnad från Argentina. Så sluta gissa en massa nu.

Och ja Mröff, de betar på f d regnskogsmark. Till skillnad från i Argentina.

Jag har bott tre månader i Rosario. Min bedömning är att det skiljer sig rätt mycket åt, som med allt annat. Ta bara italien t.ex, där skiljer sig styckningstekniken åt från by till by ffs.
Men min fråga var om du överhuvudtaget varit i Brasilien, låter mest som du läst någon artikel i tidningen Vi för fem år sedan. Dessutom gällde frågeställningen köttkvalitet, vad du tycker om brasiliansk kokkonst är rätt off-topic.

Seriösa importörer av brasiliansk mat garanterar naturbeteskött, dvs ingen f d regnskogsmark. Det är dessutom mycket hårda straff på att hålla boskap eller odla på regnskogsmark numer. I övrigt är det inte särskilt konstigt att Argentina inte håller boskap på regnskog, de subtropiska arealerna i Argentina är ju så oerhört mycket mindre, och en försvinnande liten del av deras totala köttproduktion går till export, i synnerhet till Sverige.

skumrask
2008-11-26, 13:29
Jag gav bort tofun, så nu är det problemet löst.:)

Östen
2008-11-26, 19:55
För en stund sen plockade jag fram en kycklingfile ur frysen som jag tänkt äta till middag. (kycklingen alltså, inte frysen) Tror ni att den blir torr och äcklig om jag lägger in den i ugnen på 200 grader? Är det bättre att tina den på säg 75 grader till att börja med?

MVH En villrådig Östen :unsure:

Ulvena
2008-11-26, 20:52
För en stund sen plockade jag fram en kycklingfile ur frysen som jag tänkt äta till middag. (kycklingen alltså, inte frysen) Tror ni att den blir torr och äcklig om jag lägger in den i ugnen på 200 grader? Är det bättre att tina den på säg 75 grader till att börja med?

MVH En villrådig Östen :unsure:

Stek den på låg värme i stället, ska du absolut köra den i ugnen är 200 grader för mycket, då blir den torr.

Gullan
2008-11-27, 07:07
Nu antar jag att kycklingen är uppäten men har du ingen microvågsugn? I den ska man tina och sedan steka på runt och för att avsluta i ugnen. Då blir det saftigt och gott oavsett om filén varit frusen eller ej.

Östen
2008-11-28, 15:23
Tack för tipsen. Jag har tyvärr ingen micro men jag tinade den på 75 grader i en kvart innan jag höjde till 150. Den smakade helt ok.

Ulvena
2008-12-01, 19:20
Soppa är gott såhär på hösten och vintern och därför måste jag naturligtvis dela med mig av mitt recept på broccolisoppa. :D

Om man köper färsk broccoli vill man kanske inte koka "trädet" och servera.
Skär det i mindre bitar och lägg i en kastrull, lägg i lite gul lök och kanske ett par vitlöksklyftor och koka i ganska lite vatten, släng i en buljongtärning och låt koka tills det är mjukt. (15 minuter kanske)
Häll av buljongen i ett kärl, mixa broccolin ganska fint, häll tillbaka buljongen och låt sjuda på låg värme, lägg gärna i ett par sönderdelade broccolibuketter. Häll på lite grädde eller mjölk, krydda med salt, peppar och gärna lite cayennepeppar.
Vill man lyxa serverar man med en klick gräddfil och kaviar (sån på burk alltså inte Kalles) annars är den jättegod som den är.

Kickan
2008-12-01, 19:45
Det där låter jättegott Ulvena.
Jag skulle önska bilder på det du ger tips om!

Svimfärdig
2008-12-02, 01:56
Det där låter jättegott Ulvena.
Jag skulle önska bilder på det du ger tips om!
Bilder? Hon får fan komma och kocka irl när hon ger bra tips. Bilder blir jag inte mätt på. :nono:

Kickan
2008-12-20, 12:01
Tips om man råkar äta för starka kryddor och halsen och tungan bränner:

knäckebröd

(river tydligen bort det där översta skiktet där det som bränner har trängt ner)

Kickan
2008-12-23, 18:24
Ett tips till:

om man vill få bort kuksmak ur munnen så ta en näve cashewnötter

skumrask
2008-12-23, 19:24
Tips: om man vill få bort smaken av cashewnötter ur munnen, spotta ut dem.

Kickan
2008-12-23, 23:05
Kan man ju göra med kuken också då, om man kommer på att den faktiskt är kvar i munnen.:blä:

skumrask
2008-12-24, 17:15
Bet du av den?

Kickan
2008-12-24, 19:54
Nä, bara somnade.

skumrask
2008-12-24, 23:44
Vad höjer din puls i sängen numer då, kickan? Liggsår?

Kickan
2008-12-24, 23:49
Vad menar du?

skumrask
2008-12-25, 11:58
Äh, du lät så bitter och sexualfientlig i största allmänhet att jag undrade om det fanns något som inte var vämjeligt enligt dig. Men det är OT.

Mröff
2008-12-25, 12:13
Jag är sexual- och karlfientlig. Till motsatsen bevisats...:cool:

Själv käkade jag massor med julmat igår, och tillverkade små ägghalvor med diverse klet på.

skumrask
2008-12-25, 13:04
Så vad gör man med all överbliven julmat?

Lax (både ungsbakad, rökt eller gravad) gör man lätt en laxmousse av som man rullar in i tunnbröd, lägger dem i frysen och serverar som snittar på nyårsafton.

Det är bara att röra ihop med gräddfil, mixad gurka, rödlök, dill, kanske överbliven stenbitsrom eller dylikt och smaka av med salt och peppar och lite citron.

Kickan
2008-12-25, 18:05
Äh, du lät så bitter och sexualfientlig i största allmänhet att jag undrade om det fanns något som inte var vämjeligt enligt dig. Men det är OT.
Ja det är OK. Jag är faktiskt varken bitter eller sexualfientlig. Försökte bara vara rolig.

Gullan
2008-12-25, 20:31
Så vad gör man med all överbliven julmat?

Lax (både ungsbakad, rökt eller gravad) gör man lätt en laxmousse av som man rullar in i tunnbröd, lägger dem i frysen och serverar som snittar på nyårsafton.

Det är bara att röra ihop med gräddfil, mixad gurka, rödlök, dill, kanske överbliven stenbitsrom eller dylikt och smaka av med salt och peppar och lite citron.

Tack för tipset. Alla ingredienser finns. :)

skumrask
2008-12-25, 21:31
Tack för tipset. Alla ingredienser finns. :)

Ett tips är att skära upp snittarna när de är halvtinade, då är de lättare att skära snyggt. De tinar fort så det är bara att ta fram nya när fler gäster anländer.

Ulvena
2008-12-25, 21:36
Jag gillade också det tipset, kör man allt i matberedaren?

skumrask
2008-12-25, 21:43
Det beror lite på vilken konsistens man vill ha, men jag har kört det med överbliven isbergssallad och gurka i mixer.

Man kan ha lite av varje i, smaka av med senap eller majonäs t.ex. Det som är kanon är att det går bra med både kokt och rökt lax.

Kanske är mer lättarbetat med craime fraische dock än gräddfil, jag skulle nog gå på det istället.

Östen
2009-05-27, 17:20
Jag hittade några mogna prinskorvar i kylen som jag har tänkt äta till middag men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha pasta eller råstekt potatis till. Vad tycker ni?

Kickan
2009-05-27, 17:32
Jag hittade några mogna prinskorvar i kylen som jag har tänkt äta till middag men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha pasta eller råstekt potatis till. Vad tycker ni?
Du skulle kunna ha stuvad potatis till.

Man kokar potatisen, skalar och delar i bitar. Koka upp lite mjölk, red med vetemjöl och puttra till det tjocknar, vänd ner potatisbitarna och låt det bli genomvarmt. Salta och vitpeppra.

Ulvena
2009-05-27, 17:39

Jag skulle välja råstekt potatis och ett stekt ägg till.:)

Östen
2009-05-27, 17:56
Det får bli råstekt, har ingen mjölk hemma. Men jag tror att jag ska ta två ägg till :)

Östen
2009-07-09, 15:56
Min sambo mailade mig just och föreslog fiskbullar till middag :(

Jag tänkte därför att jag skulle överraska med något lite mer delikat men jag saknar fantasi, tips emottages tacksamt! :)