handdator

Visa fullständig version : Effektiv matlagning?

Kickan
2008-07-14, 21:37
Funderingar kring fungerande matlagning i största allmänhet:

Har börjat sluta (kan man säga så?) att storhandla och att laga "storkok". Det har faktiskt varit en höjdare. Små tillagningskärl som är lättare att hantera. Och diska. Små lyxiga uppläggingskärl. Lagoma portionsstorlekar, allt går åt, färsk och nylagad mat.

Bara en tanke.:|

elbastardo
2008-07-15, 00:59
Effektiv matlagning är en sak
Där du gör tex stora anrättningar eller andra rätter som kan spara in tid eller 'besvär'.

Effektivt inköp av matvaror är en helt annan femma
Enligt mig så är det väldigt få tillfällen det lönar sig att storhandla. De kan vara tex inköp av torrvaror och andra konserver eller att man har extremt besvärligt att ta sig till en affär.
Storhandling har mer nackdelar i form av en övertro på sin konsumtion varvid man oftast handlar för mycket vilket resulterar i just överproduktion (stora 'kok') som också ofta då leder till överkonsumtion. Utöver det så slänger vi resten. Ibland kan det kännas som att man slänger mer än man äter.

Jag väljer, så långt det är möjligt, ekologiska/miljövänliga produkter. Jag får bättre produkter. Jag äter mindre. Jag äter sundare. Jag mår bättre både fysiskt och psykiskt.

Om jag tolkade dig rätt så gör du 'småkok' nuförtiden <- håller med, bättre idé.

Kickan
2008-07-16, 23:30
Ja precis så menade jag, man handlar för mycket, det blir bara jobbigt, man behöver inte så mycket.

En annan grej är, att åtminstone jag klarar av att laga godare/bättre/omsorgsfullare, om jag inte tyngs av att det hela tiden skall vara så mycket, och frysas in osv. Och stora satans tillagningskärl som är jobbiga både att lyfta och diska.

Den enda grej jag tycker är vits att göra mer av än som går åt direkt, är kokt potatis. De sparar jag i kylen, och använder till pyttipanna inom ett par dar.

Mröff
2008-07-16, 23:33
Jag tycker det är lite bekvämt om det blir en portion över till lunch dagen därpå. Annars storkokar jag aldrig, skulle vara helt meningslöst.

Glömmer alltid bort vad jag har i frysen.

Ulvena
2008-07-16, 23:40
Ja precis så menade jag, man handlar för mycket, det blir bara jobbigt, man behöver inte så mycket.

En annan grej är, att åtminstone jag klarar av att laga godare/bättre/omsorgsfullare, om jag inte tyngs av att det hela tiden skall vara så mycket, och frysas in osv. Och stora satans tillagningskärl som är jobbiga både att lyfta och diska.

Den enda grej jag tycker är vits att göra mer av än som går åt direkt, är kokt potatis. De sparar jag i kylen, och använder till pyttipanna inom ett par dar.

Av kokt potatis kan man göra en god bondomelett också. :yes:

Jag köper alltid mycket mat, dels för att jag har långt till affären och inte vill åka och handla så ofta men också för att det äts kopiöst här hemma, två tonårssöner och en matglad man. Jag och dottern är lite mindre i maten.
Att göra köttfärssås på mindre än 8 hg. är dömt att misslyckas, då blir de inte mätta och till t.ex. tacos krävs åtminstone 1 kg. för att alla ska bli nöjda, då brukar jag ändå ha mängder med sallad och grönsaker till.

sås på slipsen
2008-07-16, 23:54
Ni kanske märkte att jag var borta en stund nu. Fem minuter.
Jag bakade. Ett dinkelbröd med hackade valnötter.
Vi kommer att vakna till doften av nybakat bröd kl. 0630 imorron bitti.

Bakmaskin rockar.

Ulvena
2008-07-16, 23:59

Bakmaskin rockar.

Jag vill helst slippa vakna klockan 6.30 men det blir säkert gott bröd, jag hade en sån där när de kom ut på marknaden men tja, det var ju kul en stund, nu vet jag inte var den är antagligen på nån soptipp.

sås på slipsen
2008-07-17, 00:01
Jag vill helst slippa vakna klockan 6.30 men det blir säkert gott bröd, jag hade en sån där när de kom ut på marknaden men tja, det var ju kul en stund, nu vet jag inte var den är antagligen på nån soptipp.

Den går att ställa på halvtio också :unsure:

Kickan
2008-07-17, 00:22

Bakmaskin rockar.
Undrade just var du var, ja.

Bakmaskin. Jo jag för upp det på listan av effektivitet, vid sidan av små inköp och småtillagningar.

Gullan
2008-07-17, 07:38

Bakmaskin. Jo jag för upp det på listan av effektivitet, vid sidan av små inköp och småtillagningar.

Ikväll är det Dagge som står för matlagningen. Ur mitt perspektiv en mycket effektiv matlagning (http://www.paparazziuppsala.se/). Inte behöver man ta hand om någon disk heller.

sås på slipsen
2008-07-17, 07:57

http://faxire595.blogspot.com/ :)

Kickan
2008-07-17, 08:18
Det såg gott ut :yes:

Ankan fotas väl i tillagad form, vad det lider?

sås på slipsen
2008-07-17, 08:19
Det såg gott ut :yes:

Ankan fotas väl i tillagad form, vad det lider?

Jag åt den rå på vägen hem. :skamsen:

Kickan
2008-07-17, 08:22
din frossare där :tjurig:

Miriam
2008-07-17, 20:09
Nu blir jag uppbragt och tvungen att skriva dissa inte storkok.
Du sparar en massa tid senare eftersom du gjort mat som kan avnjutas ett bra tag.
Sen vet alla att mogen mat smakar mycket mer.

Miriam medlem i anonyma storkokare.

LillaLasse
2008-07-17, 20:11
Du sparar en massa tid senare eftersom du gjort mat som kan avnjutas ett bra tag.

Japp. Enig här.

Storkok/långkok är sorgligt på efterkälken i dagens snabbmatsfixerade värld.

Ulvena
2008-07-17, 20:15

Hej Miriam, kul att se dig här! :)

Palt tex. passar utmärkt som storkok, uppstekt palt är väldigt gott.

Idag åt vi renkött, visserligen de där djupfrysta slamsorna som vi söderut är hänvisade till men det smakade utmärkt. Ren är väldigt gott.

Miriam
2008-07-17, 20:58
Tack Ulvena
Jag känner att jag måste rycka ut till storkokets försvar när Kickan börjar prata om effektiv matlagning.

Kickan
2008-07-17, 21:43
:skamsen:

:mad:

Vissa av oss klarar helt enkelt inte att översätta ett recept till storkok, och vara lika duktiga "hela vägen ut". Dels blir det för tråkigt, dels blir det för tungt.

Miriam
2008-07-17, 22:04
:skamsen:

:mad:

Vissa av oss klarar helt enkelt inte att översätta ett recept till storkok, och vara lika duktiga "hela vägen ut". Dels blir det för tråkigt, dels blir det för tungt.

Jaja vi kan ju alla inte var lika perfekta husmödrar.:D

Kickan
2008-07-17, 22:15
Jag erkänner mig besegrad. :crybaby:

Men jag skall återkomma med ... med gourmetrecept :devil:

Miriam
2008-07-17, 22:16
Jag väntar med grytlapparna och slevarna redo....

Kickan
2008-07-17, 22:22
:confused:

*hoppas tråden inte klistras utan faller i glömskans brunn*

sås på slipsen
2008-07-17, 22:29
*bump*

Kickan
2008-07-17, 22:31
:fight:

skumrask
2008-09-19, 18:57
Jag har kommit på ett jättebra sätt att snabbgöra Tzatziki. Ja, jag vet, det är lite svennevarning på det men rätt gott ändå. Istället för att låta gurkan rinna av i ett kaffefilter under flera timmar tar man helt enkelt rediga grabbnävar av den rivna gurkan och pressar ut vattnet över diskhon. Sedan slafsar man i allt i grekisk youghurt på spann, tillsätter vitlök, mynta och kanske lite citrus och vinäger. Smart va?

Obs, det är viktigt att man tvättar händerna innan. Vi vill ju inte att bakterier skall sprida sig innan om man nyss lagt om liggsåret etc.

Kickan
2008-09-19, 19:09
Obs, det är viktigt att man tvättar händerna innan. Vi vill ju inte att bakterier skall sprida sig innan om man nyss lagt om liggsåret etc.
Det är även viktigt vilken spann man använder. Om man vomerat i den kvällen innan kan den förtjäna en urskjöljning.
Likaså om man använt som nödtoalett för oväntade gäster man fått klämma in i ett rum.

Ulvena
2008-09-19, 19:39
Jag har kommit på ett jättebra sätt att snabbgöra Tzatziki. Ja, jag vet, det är lite svennevarning på det men rätt gott ändå. Istället för att låta gurkan rinna av i ett kaffefilter under flera timmar tar man helt enkelt rediga grabbnävar av den rivna gurkan och pressar ut vattnet över diskhon. Sedan slafsar man i allt i grekisk youghurt på spann, tillsätter vitlök, mynta och kanske lite citrus och vinäger. Smart va?

Så gör jag alltid när jag gör tsatsiki, förutom grabbnävarna dåra.

Det är fusk alltså? :unsure:

skumrask
2008-09-19, 19:42
Så gör jag alltid när jag gör tsatsiki, förutom grabbnävarna dåra.

Det är fusk alltså? :unsure:

Lite är det nog det, men det är ingen som ser oss när vi gör det.

Ulvena
2008-09-19, 19:44
Lite är det nog det, men det är ingen som ser oss när vi gör det.

Funkar ju jättebra, jag tror alla riktiga greker gör så också.:)

Mröff
2008-09-20, 12:05
Jaha...det spårade ur en smula och började handla om bajs och kräks.
Det blev en egen tråd i avloppsröret att fylla med äckligheter. /Frk.

Kickan
2009-01-22, 16:42
Ett kanske självklart tips:

Om ni har varmluftsugn, så tillaga potatisen och köttet samtidigt genom att köttet ligger på ett galler, ovanför långpannan där potatisen ligger. Då droppar vätskan ner i formen och gör potatisen saftigare, inget går tillspillo och ugnen blir inte kladdig.

Fast det har ni såklart tänkt på redan :unsure:

Miriam
2009-01-22, 16:44
Det blir jättegott om man gör så men en kyckling och sätter potatis lök morötter i plåten under.

Kickan
2009-01-22, 17:12
Det låter gott, det skall jag göra till helgen! :veryhappy: