Visa fullständig version : Billiga alternativ på systemet
Det finns ju redan en otroligt intressant tråd om lågprisprodukter man kan hitta i mataffären. Jag tänkte att det kunde vara trevligt med en tråd där man kan tipsa om billiga och smakliga alternativ man kan hitta på systembolaget. Mac scot, Beyaz, California red, Eau de vie osv.
Själv längtar jag efter att denna ölsort ska lanseras på den svenska marknaden :)
http://tweakers.net/ext/i/1173207818.jpg
Räcker det om man kommer med prisvärda alternativ? :unsure:
När det gäller alkohol är jag rätt petig med att det måste smaka riktigt gott och de du räknade upp är sånt som jag aldrig i livet skulle köpa. :D
skumrask
2009-03-12, 19:51
Chapel Hill mousserande är minst lika bra som de flesta andra under rena champagneklassen.
Sedan tycker jag inte det är något störe fel på california white tetra 53 spänn eller prego rosso som kostar något liknande på litertetra.
Whisky är inget vidare i billighetsvarianterna. Med gin eller vodka spelar det ingen roll, billigast är bäst.
Sven Hedin
2009-03-12, 21:37
Jag vill slå ett slag för Explorer, den ädla drycken med den snygga flaskan som så länge har prytt allt från kräftskivebord och facken i kylskåpsdörrar till putande innerfickor och golvet bak i amerikanska bilar.
Tyvärr så fick nån virrpanna för sig att göra om etiketten, men vi som var med förr vi minns den av Sigvard Bernadotte designade tidiga modellen och det är delvis med hjälp av dess positiva stimulans som vi blandar oss någonting gott att dricka.
I så fall vill jag slå ett slag Errazurriz Pinot Noir. 79:-? (Rödvin från systemet)
Klart, lysande, lätt ren smak.
Jag gillar verkligen ett spanskt rödvin som heter Albali godast är det på flaska men boxen för 189 kr är extremt prisvärd.
Häller man bara upp det i tid på Karaff är det jättegott.
Sen när karaffen är tom dricker jag gladeligen ur boxen utan att gnälla om luftning.
Sven Hedin
2009-03-12, 22:32
Det lättdruckna och endast 32-procentiga Brännvin Special är också en höjdare. Blandat med något av systembolagets prisvärda dessertviner så får man en mild, smakrik och inte sällan i PET-flaska färdigblandad gångdryck.
Mången vistelse i t.ex. Varberg har lysts upp, eller kanske fördunklats, av denna i det närmaste explosiva cocktail. :)
Edit:
dricker jag gladeligen ur boxen
:notworthy:
Jag vill slå ett slag för Explorer, den ädla drycken med den snygga flaskan som så länge har prytt allt från kräftskivebord och facken i kylskåpsdörrar till putande innerfickor och golvet bak i amerikanska bilar.
Tyvärr så fick nån virrpanna för sig att göra om etiketten, men vi som var med förr vi minns den av Sigvard Bernadotte designade tidiga modellen och det är delvis med hjälp av dess positiva stimulans som vi blandar oss någonting gott att dricka.
Det är ju tyvärr inte bara etiketten som är omgjord utan även själva formen på flaskan. Renat är ju en annan ädel dryck som råkat ut för samma öde, den gamla tidlösa flaskan som hängt med sedan hedenhös byttes ju ut mot en riktigt groteskt designad sak för några år sedan :(
Chapel Hill mousserande är minst lika bra som de flesta andra under rena champagneklassen.
Sedan tycker jag inte det är något störe fel på california white tetra 53 spänn eller prego rosso som kostar något liknande på litertetra.
Whisky är inget vidare i billighetsvarianterna. Med gin eller vodka spelar det ingen roll, billigast är bäst.
Chapel hill är trevligt att sippa på en varm sommardag :)
färdigblandad gångdryck :lol:
Christer
2009-12-12, 11:10
*Slumpbump*
Finns Beyaz kvar på bolaget? Det var trevligt att grogga på, minns jag. :)
Jag vill minnas att Beyaz försvann från Systembolagets hyllor för några år sedan. Undrar vad Clabbe groggar med nuförtiden?
Christer
2009-12-12, 11:42
Jag vill minnas att Beyaz försvann från Systembolagets hyllor för några år sedan. Undrar vad Clabbe groggar med nuförtiden?
Jag tror att Cuba-Cola fortfarande är basen, men kanske Beyazen är utbytt mot Califonia White. :unsure:
*Slumpbump*
Finns Beyaz kvar på bolaget? Det var trevligt att grogga på, minns jag. :)
Det finns inte kvar. Och tur är väl det.
Smaken har beskrivits som "Halvsött, odrickbart med smak av wellpapp och sur disktrasa."
Idag har jag blivit bjuden på ett glas Mackmyra, smakade inte något speciellt trots den väl tilltagna prislappen. Absolut inte prisvärt...
Idag har jag blivit bjuden på ett glas Mackmyra, smakade inte något speciellt trots den väl tilltagna prislappen. Absolut inte prisvärt...
Vad är Mackmyra för något konstigt?
Vad är Mackmyra för något konstigt?
En liten by utanför Gävle där dom tillverkar svensk whisky.
Det var ett konstigt sätt, att tillverka svensk whiskey.
Gunnar Brogren
2009-12-14, 21:58
Som Whiskey anser jag bestämt att Highland Park är mycket bra. Den tillör dock inte de billigare märkena. Men jag är för tillfället nykterist, sedan fredagens estniska julsammankomst. Fortfarande lite trött...