handdator

Visa fullständig version : Varm korv

skumrask
2009-02-04, 14:14
Hur föredrar ni er korv? Kokt eller grillad? Någon speciell sort.

Tips om bra korvhak runt landet? Hur gör man en perfekt korvlag?
Vilka tillbehör skall det vara?

Här diskuteras det varmkorv.

skumrask
2009-02-04, 14:22
Jag har alltid tidigare valt min grillad men har på senare tiden fått upp smaken för den klassiska kokta med bröd. Då skall det ju vara en klassisk wienerkorv,
med senap och ketchup.

Grillad går det ju bra med bratwurst och kabanoss eller dylikt, och då vill jag gärna ha rostad lök till. Inte till den kokta dock.

Själv gillar jag den fina "korv kiosk" vid mariaplan!:)

http://2.bp.blogspot.com/_K7b8j4436o0/SQdiPWC_JzI/AAAAAAAABBY/5GA4GfZjB9I/s320/korv_kiosk_DSC01240.jpg

Sven Hedin
2009-02-04, 14:31
Om det är bra korvkiosk med bra korv, alltså med riktigt eller åtminstone naturliknande skinn, så vill jag alltid ha den kokt. Kokt är helt enkelt godast, och grillad det tar jag bara ifall jag på förhand misstänker eller redan innan känner till att det serveras korvar av mer tveksam karaktär. Brödet, ifall det bara är tal om en korv med bröd, det får inte heller vara för dominerande utan det skall helst vara lite tillklämt eller hanterat så det inte tar "för mycket plats" i själva måltiden. Är det mos till korven så måste det vara minst två korvar och en hel del tillbehör. Här finns det egentligen ingen övre gräns för hur mycket eller hur många tillbehör som kan komma med, det är helt enkelt en fråga om utrymme och förmåga till att stapla, men någonting som aldrig kommer i närheten av mina korvar det är lingonsylt. Vissa tycker ju att det är gott till moset men jag tycker att slika korvbesudlingar tyder på djupgående psykisk sjukdom.

Mröff
2009-02-04, 15:56
Jag äter massa olika korvar. Skall fundera på saken, och om jag har bra tips på korvhak.

Gäller det hamburgare finns ett schysst hak vid Mariatorget. Ett av paradnumren är Bajenburgaren som väl är på massor med gram och innehåller delikatesser som beanaisesås.

Östen
2009-02-04, 16:17
Helst grillad och toppad med senap, ketchup och remouladsås :)

"korv kiosk" verkar vara ett trevligt ställe. Jag har faktiskt aldrig käkat där fast jag bor i de krokarna.

CodeMAN
2009-02-04, 16:53
Den ska vara kokt, med starksenap, och ketchup.

Har provat grillat, inte min grej.

Sven Hedin
2009-02-04, 17:12
Jag har just besökt ett riktigt skabbställe där jag passade på att pröva korven. Det låg ut mot nordost till och var nog egentligen en kebab-bar eller en samlingsplats för avdankade eller lediga taxichaufförer. Kanske var det båda delarna? Hursomhelst så stod det Halv Special 29 spänn i fönstret, så jag svängde in där för att undersöka vad kiosken hade att erbjuda en sugen kille som mig.

Det var inget vidare... Det var ett sånt där ställe där jag egentligen per automatik hade bett om en grillad korv redan i dörren, men eftersom det ändå inte fanns någonting annat så behövde jag aldrig fundera på ifall det till äventyrs kanske fanns lagom varm wienerkorv i en sjudande kantin. Detta var helt enkelt inte att sådant ställe... Korven som förmodligen var färdig redan igår den hölls fast på stekbordet med hjälp av en, som jag upplevde det, femkilosvikt från en skivstång (!) och när den nu blivit ytterligare påvärmd så fick den en ynklig sträng med senap innan moset slutligen slafsades på. Med en sur min så räckte sedan stekbiträdet över papperstallriken till mig utan att ens snegla åt varken ketchup, senap eller några andra tillbehör. Hörru, sa jag, lite ketchup och senap vore gott på moset. Han sträckte sig då efter en röd flaska som det stod Eldorado på och spritsade lite lojt på en skvätt... Jag åt självklart eländet i bilen men på det hela taget så var det inget fel på varken moset eller budgetketchupen, men korven den var äcklig.

Fortune
2009-02-04, 17:13
Kokt korv med senap, ketchup och räksallad.

Här i Gävle har vi en korvmoj på torget, så länge den nu får stå kvar. Men den är känd ända nere i Skåne för sina goda korvar. Och jag har aldrig någonsin fått så mycket räksallad hos någon annan korvförsäljare. (jag fick t.om ge duvorna lite eftersom det blev för mäktigt.)

Det värsta är att jag inte kommer ihåg vad den heter. :(

Mröff
2009-02-04, 17:44
Har ni provat varmkorv med gurkmajonäs? Det är en riktig höjdare.

CodeMAN
2009-02-04, 18:47
Jag har just besökt ett riktigt skabbställe...
Jag glömde skriva att gatumat ska vara skabbig. Snuskigare desto bättre. Det är ju mat från gatukiosk jue, det ska vara motsatsen till hemlagad mat, dvs. snuskigare, billigare, äckligare. Typ. :D

Ulvena
2009-02-04, 18:59
Jag köper väldigt sällan varmkorv men om jag gör det så vill jag ha den grillad med stark senap (så jag slipper korvsmaken). Vid de fåtal tillfällen som jag inhandlar en varmkorv med bröd är jag oftast så hungrig att det bara är att få ner något i magen snabbt som gäller.

Däremot gillar jag annan typ av korv men just varmkorv är rätt smaklöst tycker jag.

skumrask
2009-02-05, 14:19
Jag glömde skriva att gatumat ska vara skabbig. Snuskigare desto bättre. Det är ju mat från gatukiosk jue, det ska vara motsatsen till hemlagad mat, dvs. snuskigare, billigare, äckligare. Typ. :D

Inte alls! Skall erkänna att jag ibland köper snuskig korv men då är det mest fråga om en sk "hot bite" på seven eleven. Med massa rostad lök, och chilisås så att det tar kål på bakterierna.

Et otippat ställe där de faktiskt serverar riktigt bra kokt korv med bröd är på kommersen, vid Bellevue. Där finns ett litet kafé där de mest serverar mazariner och löfbergs lila-kaffe (jag tror inte de vet vad en capuccino är t.ex) men de har också kokt med bröd för 10 spänn,

Då får man en kokt upplockad ur en sjudande stor gryta på en helt vanlig spis, med bröd som är alldeles lagom smaklöst och torrt, slotts senap och kethup och inte en servett utan hushållspapper! Det är rejäla grejer det!

skumrask
2009-02-05, 14:21
För övrigt tycker jag att det är ytterst tillfredställande att vi inte tycks ha några vegetarianer här.