Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#41) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-11, 15:21

En intressant detalj i sammanhanget är att antalet nötkreatur i Sverige idag ligger på ungefär samma nivå som i början av 1800-talet, för att ha en topp kring tiden för andra världskriget. Så att det skulle vara ett enormt problem med pruttande kor verkar ju inte rimligt, de borde ju rimligtvis pruttat sönder atmosfären för länge sedan i så fall.

Det kor gör är att de alstrar metan och det är detta som sägs utgöra ett problem. Det förekommer experiment att på genetisk väg byta ut denna enzym i kons mage till en enzym från andra gräsätande djur, företrädesvis känguru då dessa pruttar miljövänligt.

Angående statistikuppgiften över nötkreatur så är ju det naturligtvis inte hela sanningen, dagens mjölk- och köttkor är sannolikt mycket större idag än vad de var i början av 1800-talet, så man får väl titta på total köttvikt.
Men en detalj i sammanhanget som jag har hört är att t.ex en fjällko som strövar fritt producerar mer mjölk än en modern mjölkko på kraftfoder, om man ser till vikten på kon. Alltså, mer mjölk per kilo ko. Man får dessutom ut nästan dubbelt så mycket ost per liter mjölk av den fribetande fjällkon.

Källor:
http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/A...ommentarer.htm
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#42) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?
 
Svimfärdigs avatar
 
Inlägg: 2 476
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sluten avdelning på okänd ort.
2008-08-11, 15:59

Jag har lekt veggo några dagar. Pasta med pasta. Ska snart köpa kött dock.


"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#43) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-11, 17:14

Problemet är hur som helst inte kor och det finns många tecken som visar på att det är en ren myt att boskapsuppuppfödngen skulle alstra sådana nivåer att det skulle bli märkbart. Det är den onaturliga uppfödningen på kraftfoder och inomhusförvaring i uppvärmda hangarer som är det egentliga hotet.

Kor som går i hagar och betar bidrar däremot till den naturliga floran och håller landskapet öppet, tittar man på artrikedomen i kulturbygder där boskap betar naturligt finner man en oerhört rik artrikedom av svamp, örter, insekter och andra djur. Det är i sin tur en naturlig barriär mot miljöhot!

Hellre importerat kött från gräsätande kor i Brasilien än svensk industriellt framtagen boskap. Det är den senare som är hotet, inte kossan i sig. Basta!
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#44) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-11, 17:30

Läste att framtiden heter kängurukött. Beroende på deras magsystem produceras inga som helst miljöförstörande metangaser. Hur det smakar har jag däremot ingen aning om.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#45) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2008-08-11, 19:06

Jag har ätit hamburgare gjord på kängurukött den smakade helt okej.
En annan gång åt jag en hamburgare gjord av strutskött den var riktigt god.

Som ni kanske anar har jag en kompis som gärna köper och tvingar alla att smaka exotiska grejjer.

Tack vare honom har jag även ätit Haj rostade chokladöverdragna insekter.
Att jag åt insekter visste jag inte förän efteråt.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#46) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-11, 20:30

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
En intressant detalj i sammanhanget är att antalet nötkreatur i Sverige idag ligger på ungefär samma nivå som i början av 1800-talet<...>
dagens mjölk- och köttkor är sannolikt mycket större idag än vad de var i början av 1800-talet, så man får väl titta på total köttvikt.
Det stämmer, dagens sv/v-brokiga kossa är helt enorm jämfört med 1800-talets lantraser. Den är framavlad för att växa jättefort, när den är 5 år slaktas den, då är den så tung att benen knappast bär den. Då har den hunnit få ett antal kalvar redan.
Förr var man (av säkerhetsskäl) tvungen att ha rimliga storlekar på såpass stora djur, och man avlade dessutom på det kulliga (hornlösa) anlaget, raserna sägs dessutom ha varit mer tillgivna och hanterbara. En ko kunde bli 20-30 år gammal.

Jag var på någon slags mönstergård som hade öppet hus och presenterade det svenska jordbruket. Texten för kossan angav stolt vilka enorma fodermängder den åt, och vilka enorma mjölkmängder som blev resultatet. Vad är vitsen med att ha ett dubbelt så stort djur, som äter dubbelt så mycket, för att få dubbelt så mycket mjölk? Dessutom har jag läst äckelartiklar om att dessa högproducerande stackars kor har fullt av vita blodkroppar i mjölken, dvs var.

Källor:
Svenska Lantraser
Mulens marker
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#47) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?
 
Svimfärdigs avatar
 
Inlägg: 2 476
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sluten avdelning på okänd ort.
2008-08-11, 20:33

Det är fan bedrövligt vad djur ska lida för att vi ska kunna äta.


"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#48) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-12, 00:40

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Det stämmer, dagens sv/v-brokiga kossa är helt enorm jämfört med 1800-talets lantraser. Den är framavlad för att växa jättefort, när den är 5 år slaktas den, då är den så tung att benen knappast bär den. Då har den hunnit få ett antal kalvar redan.
Förr var man (av säkerhetsskäl) tvungen att ha rimliga storlekar på såpass stora djur, och man avlade dessutom på det kulliga (hornlösa) anlaget, raserna sägs dessutom ha varit mer tillgivna och hanterbara. En ko kunde bli 20-30 år gammal.

Jag var på någon slags mönstergård som hade öppet hus och presenterade det svenska jordbruket. Texten för kossan angav stolt vilka enorma fodermängder den åt, och vilka enorma mjölkmängder som blev resultatet. Vad är vitsen med att ha ett dubbelt så stort djur, som äter dubbelt så mycket, för att få dubbelt så mycket mjölk? Dessutom har jag läst äckelartiklar om att dessa högproducerande stackars kor har fullt av vita blodkroppar i mjölken, dvs var.

Källor:
Svenska Lantraser
Mulens marker
Det är väl svensk låglandsboskap (sv/vit) du menar, den och svensk rödbrokig boskap är de dominerande raserna i sverige, den svartvita mjölkar mer men är känsligare. Jag tycker att hanteringen av just mjölkboskap är mycket läskigare än boskap som är anpassande för köttproduktion, köttboskap går att hållas väldigt ekologiskt och raser som hereford och angus är mycket tåliga. Fast problemet är väl att vi inte har några stora naturbeten längre, för de har ju växt igen..
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#49) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-15, 12:23

Nu är goda råd dyra.

Skall bjuda en familj veggisar på lunch idag. Tänkte köra tacos.

Nu har jag inhandlat både quorn- och sojafärs. Döm om min förvåning när jag läste på quorn-paketet att man skulle koka den färsen i sås.

Hur hanterar man quorn till taco...vaddå koka i sås?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#50) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-15, 12:28

Googlade....

Man bryner den som vanligt och slänger på kryddmix/vatten...



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp