Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
Lidl? - 2008-08-01, 10:58

Jag har handlat på Lidl...



Jag var rätt imponerad av en del grejer. Först och främst frukten. Priset var väl inte så hisnande lågt, ca 2/3 av normalt butikspris. Men kvaliteten var faktiskt annorlunda, det var tunnskaligt och smakrikt och perfekt mognat. Jag kanske hade tur, men jag fick intrycket att denna frukt inte kom ur EU-floden av tjockskalig, "godkänd" frukt som forslats med lastbilar från ena änden av Europa till den andra.

Och osten var vanliga svenska sorter, av samma producenter. Hur sjutton kan den vara såpass billig? Ex: 59:-/kg i stället för 109:-/kg. Samma förpackning, exakt samma vara.
  1. Är det de svenska grossisterna som är boven i dramat, och har Lidl i så fall lyckats ta sig förbi dem?
  2. Vad är era åsikter om Lidl?
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-08-01, 11:30

Jag har aldrig handlat där måste jag erkänna, trots att det finns en i vår kommun.
Ska prova nån dag, kanske.
Vanemänniska som jag är håller jag mig oftast till den närmaste affären som är en COOP Konsumbutik.

Sen tycker jag att Lidl har rätt fånig reklam.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2008-08-01, 12:07

När jag har varit och hälsat på min son har jag följt med på Lidl.
Jag gillar Lidl det är billigt och det finns mycket spännande konstiga burkar och förpackningar som man kan ta hem och testa.
Sen är deras billiga egna potatissallad den godaste jag smakat.

Till min stora glädje håller dom på och bygger ett Lidl här i stan det kommer att ligga granne med Dollar Store så nu blir det väldigt lätt och smidigt att WT-handla.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-01, 12:10

Nu blev jag sugen på att göra ett besök i dag. Kan vara värt att åka en liten bit om era priser stämmer.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2008-08-01, 12:12

Ohhhh... Lidl är det bästa som finns. Det ryktades ju om att det var ett helvete att arbeta där, då precis när det började dyka upp butiker, men jag tog mig en titt på dom som arbetade i butiken i Svenljunga och dom verkade väldigt harmoniska och fina. Lite så där lagom slappa som folk är mest och inte alls jagade av nån hornblåsare som var specialrekryterad för att jaga den underbetalda personalen, söka igenom klädskåp och väskor eller videofilma i omklädningsrummen. Nä, det är nog bra där nu.

Men det där med osten har jag också funderat på. Kan det vara för att dom köper in otroliga kvantiteter när den råkar vara billig hos grossisten? Om jag inte minns fel så är det inte alltid samma svenska ostar utan det kan variera, inte bara mellan butikerna utan också från månad till månad.
Men inte köper man väl den svenska osten när det finns obeskrivligt god tysk Emmentaler för nästan inga pengar alls? Tyvärr så verkar den ha gått upp nu, men för ett par år sen så kunde man köpa denna gudagåva för 39 kronor kilot. Det fick man ju knappt hushållsost för, och herrejävlar vad jag åt ost... Jag kunde med lätthet hyvla i mig en hel sån där ostbit medans jag tittade på t.ex. Morden i Midsomer. En bra TV-ost alltså...

Frukten har jag aldrig tittat närmare på men väl deras ravioli-konserver och ugnsfärdiga lasagne. Den är ju SÅ GOD! Frysförpackningarna med cevapvici är också otroligt prisvärda och den panerade fisken med räkgegga...oj oj oj!

Budgetläsken, importostbågarna och fulölen med de vackra etikettera är inte heller att förakta, men man kan ju köpa vanlig mat där. Också...


Edit:
Jag höll ju på att glömma deras obeskrivligt goda potatissallad! Men nu ser jag att en annan läckergom redan har tagit upp den. Herrejösses vilken sallad... Och de där färsbiffarna med Mozarella-fyllning. Eller korven på glasburk... Listan kan göras hur lång som helst. Åkt till Lidl, och om ingenting faller er på läppen så köp åtminstone en ogräsbrännare eller en brandsläckare för nästan inga pengar alls.

Senast redigerad av Sven Hedin den 2008-08-01 klockan 12:19.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-01, 12:42

Jag har bara handlat maskindiskmedel på Lidl. Det fungerar som alla andra diskmedel, trots att märket är helt okänt.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-08-01, 12:43

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Troell Visa inlägg
Men det där med osten har jag också funderat på. Kan det vara för att dom köper in otroliga kvantiteter när den råkar vara billig hos grossisten?
Fast andra kedjor (som dessutom kanske ännu större?) kan ju göra samma sak om de nu hade varit intresserade av att sänka priserna?

Jag tror helt enkelt att de andra butiker inte är intresserade av att sänka sina vinstmarginal. De har ett namn, och butiker nästan överallt, och därför kan våga göra som de vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Troell Visa inlägg
Om jag inte minns fel så är det inte alltid samma svenska ostar utan det kan variera, inte bara mellan butikerna utan också från månad till månad.
Jag tror också att det är hur Lidl kan vara billig, att de handlar från alla möjliga grossister istället från de kända. Personligheten struntar jag i helt å hållet om osten är svensk eller tysk, så länge den kommer från EU (Läs: samma hälsokrav).

Jag shoppade på Lidl för första gången av en slump när jag såg en skylt om billig nåt-grej något år sen. Kött, frukt, ost och läsk går att handla där, resten (konstiga pizzor?) har jag inte riktigt kollat än.
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-01, 12:49

Jag tycker att Lidl är jättebra, och ja vi skall inte tro på klagokören som i de flesta fall säkert är orkestrerad av de svenska matgrossisternas lobbyister. De matjättarna har mer eller mindre haft monopol och kunnat såga upp marknaden mellan sig, att det nu kommer in prispressare som netto och lidl är jättebra.

Lidl hade lite problem i början men har nu skrivit under samma fackavtal som övriga kedjor och de anställda har samma villkor som alla andra.
Jag har inte handlat jättemycket och storhandlar inte på samma sätt er familjeförsörjare och har dessutom inte bil varför det inte blir fråga om några jättestora inköp. Men nu har de öppnat en liten behändig butik vid stigbergstorget i majorna (måste vara det mest konkurrensutsatta stället i GBG, med ett stooort och ganska prisvärt hemköp mittemot samt ica maxi och willys ett stenkast bort) och den besöker jag titt som tätt.

Brukar nog framför allt köpa frukt som kan vara jättebilligt samt charkprodukter som både är bättre och billigare än någon jävla pärssons-förpackning. Sedan köper jag ofta kött på bit och där brukar de alltid ha något bra erbjudande, högrev eller fransyska eller dylikt.

Deras mjölk har jag köpt någon gång och den är inget fel på heller, fast de har ju den svenska också så man behöver inte. Ostutbudet är ju som sagt jättebra och kul med massa skumma burkar och förpackningar.

Det enda kruxet är väl att man inte kan vara säker att hitta just det man skall ha då vissa produkter verkar saknas när man skall ha specifika saker. Typ sardeller, men det brukar iofs saknas i svenska butiker också.
Sedan när jag vill ha kaffe så vill jag ha just zoegas och inget tyskt (fast jag kanske är feg? Någon som testat?) och jag vill ha heintz ketchup.
Fast bra och billigt snus kompenserar det och man kan köpa deras egna konstiga cigaretter i udda förpackningar, de smakar som marlboro ändå.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-01, 13:10

Jag har hört trovärdig information om att Lidl passar på att etablera sig på många olika strategiska ställen, inför den dagen då monopolet på alkohol slopas.

I framtiden går det säkert även att handla billig bärs på Lidl.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2008-08-01, 14:05

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg

I framtiden går det säkert även att handla billig bärs på Lidl.
Jag tror att du redan nu kan handla deras ganska fula lättöl på burk åtta kronor sexpacket. Sen så kan du ju få tillbaks pant på det...
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp