Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
dr fotpall
Pink Sissy
 
dr fotpalls avatar
 
Inlägg: 139
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-11, 22:22

En Tattinger är en fullvärdig medlem av Champangernas familj. Lite insmickrande dock, men det kan behövas till musikvideons något sockersöta bildspråk.

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Ja, det kan verkligen vara värt att prova. Det kan vara värt att lägga några kronor extra på en champagne. Kanske en brut réserve.


Ich mich geduckt
dr fotpall är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-11, 22:26

Jag är glad att ha fått god vägledning. Skulle dock tycka att en demi-sec vore intressant, men tyvärr tillhör den Systembolagets beställningssortiment. Känns lite lyxigt att dra hem en hel kartong, den bör i sådana fall även passa till annan musik. Någon musik du kan rekommendera?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
dr fotpall
Pink Sissy
 
dr fotpalls avatar
 
Inlägg: 139
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-11, 22:43

Denna lilla subtila pärla ur ett belgiskt 80-tal skulle kunna fungera:

http://www.youtube.com/watch?v=wu8ww4wyeQc

The Neon Judgement framför här sin finstämda sång Nion.
Live, bara en sån sak.


Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Jag är glad att ha fått god vägledning. Skulle dock tycka att en demi-sec vore intressant, men tyvärr tillhör den Systembolagets beställningssortiment. Känns lite lyxigt att dra hem en hel kartong, den bör i sådana fall även passa till annan musik. Någon musik du kan rekommendera?


Ich mich geduckt
dr fotpall är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-13, 12:24

Nu tror jag minsann att jag skall starta min skrangliga cd-spelare och lyssna på Jan G:s Madame Terror.

Behöver vintips.

Vad passar till en historia om en rysk attackubåt, Carl Hamilton, en kvinnlig representant för palestinska underrättelsetjänsten- Mouna - och en attack mot det onda Israel.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Birger
Busets tvåtaktare
 
Birgers avatar
 
Inlägg: 166
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Illinois
2008-11-13, 23:26

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Nu tror jag minsann att jag skall starta min skrangliga cd-spelare och lyssna på Jan G:s Madame Terror.

Behöver vintips.

Vad passar till en historia om en rysk attackubåt, Carl Hamilton, en kvinnlig representant för palestinska underrättelsetjänsten- Mouna - och en attack mot det onda Israel.
Till historien du beskriver vill jag rekommendera brännvin - i stora mängder. Inte som komplement utan som ersättning. Storyn suger fett.
Birger är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
dr fotpall
Pink Sissy
 
dr fotpalls avatar
 
Inlägg: 139
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-14, 01:36

app app app, lugn i stormen. brännvin kommer inte på fråga.

till en rutten Gijjjou kan, om man avhåller sig från lut, desinfektiva medel, tomteskur och svavelsyra, ett portvin, gärna churchill, late bottled vintage från 2001, eller ännu hellre, om pungen är ospräckt, ett 1995. pressa in en liten triangel grönmögelost - helst en len höng&buko grön, eller en kvibille grädd, upp i gomseglet innan portvinet tages. verktyget bör vara eneträ för att inte igångsätta kemiska processer av icke önskvärt slag. skölj sakta, inhalera ångorna och njut. det är sådant livet går ut på.

pressa fram underkäken.

muttra: fantaschhhischhhkt...

sen är du hemma. helt utan sprit.

Citat:
Ursprungligen postat av Birger Visa inlägg
Till historien du beskriver vill jag rekommendera brännvin - i stora mängder. Inte som komplement utan som ersättning. Storyn suger fett.


Ich mich geduckt
dr fotpall är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-14, 07:09

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Nu tror jag minsann att jag skall starta min skrangliga cd-spelare och lyssna på Jan G:s Madame Terror.

Behöver vintips.

Vad passar till en historia om en rysk attackubåt, Carl Hamilton, en kvinnlig representant för palestinska underrättelsetjänsten- Mouna - och en attack mot det onda Israel.
Är det försent för vintipset?

Rekommenderar ett halvtorrt mousserande, och något knaprigt godis med volym och bara lätt sötma. Har du såna där goda risbräck med choklad t ex? Vinet kan vara Törley, eller Prosecco de Robina, eller liknande.

Men den rekommendationen skulle jag iofs ge till vilken avkoppling som helst, bok, musik, vänner på besök.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
dr fotpall
Pink Sissy
 
dr fotpalls avatar
 
Inlägg: 139
Reg.datum: Jul 2008
ett spontant vintips - 2008-11-25, 23:41

Såhär i den bleka vinterkvällens kalla och isande ljus känner jag att jag borde inkomma med ett vintips som kan återställa balansen mellan den inre och yttre ångesten.

För en enkel Pot au Feu såhär i diset, kombinerat med en god bok och en varm filt över knäna, alternativt en katt - död eller levande - kan en Dourthe La Grand Cuvée passa bra. Jag vill minnas min senaste avprovade årgång var 05, och den var kanske inte spektakulär, men ändå av gott snitt, om det återhållna, och något strama, men diskreta stil som kännertecknar vin från Graves uppskattas. Rekommenderas inte minst till grytor och varför inte en fin, len svamprisotto med en liten liten liten (obs liten) nypa tärnat lättrökt sidfläsk och en gnutta körvel.

Men jag föredrar nog Pot au Feu med en riktigt seg nackbit som fått koka 3, 3 1/2 timme. Var noga med iläggandet av rotfrukterna, så de inte blir alldeles mosiga. Köttet marineras med fördel i en flaska enklare Rhonevin ett till ett och ett halvt dygn innan. Klappa sedan av köttet med en handduk och mjöla lätt innan ni bryner det. Spara vintet (o de enbärsfrön och rosmarinskvistar ni nedlagt i vinmarinaden) för att sedan spä Pot:ten när den väl "kommit igång". Allt brukar gå åt, men nyttja lite åt gången, så blir även den sedaste nacke mör.

Kom bara ihåg att lufta er Dourthe La Grand Cuvée innan ni häller upp i era väldiskade Spiegelau.


Ich mich geduckt

Senast redigerad av dr fotpall den 2008-11-25 klockan 23:47.
dr fotpall är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-25, 23:46

Citat:
Ursprungligen postat av dr fotpall Visa inlägg
Såhär i den bleka vinterkvällens kalla och isande ljus känner jag att jag borde inkomma med ett vintips som kan återställa balanden mellan den inre och yttre ångesten.

För en enkel Pot au Feu såhär i diset, kombinerat med en god bok och en varm filt över knäna, alternativt en katt - död eller levande - kan en Dourthe La Grand Cuvée passa bra. JAg vill minnas min senaste avprovade årgång var 05, och den var kanske inte spektakulär, men ändå av gott snitt, om det återhållna, och strama som kännertecknas vin från Graves uppskattas. Rekommenderas inte minst till grytor och varför inte en fin, len svamprisotto med en liten liten liten (obs liten) nypa tärnat lättrökt sidfläsk och en gnutta körvel.

Men jag föredrar nog Pot au Feu med en riktigt seg nackbit som fått koka 3, 3 1/2 timme. Vsr noga med iläggandet av rotfrukterna, så de inte blir alldeles mosiga. Köttet marineras med fördel i en flaska enklare Rhonevin ett till ett och ett halvt dygn innan. Klappa sedan av köttet med en handduk och mjöla lätt innan ni bryner det. Spara vintet (o de enbärsfrön och rosmarinskvistar ni nedlagt i vinmarinaden) för att sedan spä Pot:ten när den väl "kommit igång". Allt brukar gå åt, men nyttja lite åt gången, så blir även den sedaste nacke mör.

Kom bara ihåg att lufta er Dourthe La Grand Cuvée innan ni häller upp i era väldiskade Spiegelau.

Så kultiverat. Lät ju finfint det där.


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
dr fotpall
Pink Sissy
 
dr fotpalls avatar
 
Inlägg: 139
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-25, 23:56

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Så kultiverat. Lät ju finfint det där.
oooja. visst låter det kultiverat när man beskriver enkel husmanskost som inte är svensk.

ännu mer kultiverat är att prova själv (minns: Totte kan), och undvika att söla ned sin kravatt under tiden ;-)

en sådan gryta är hur enkel att göra som helst, och den behöver inte passas under tiden. bott späs då o då. o kryddas upp med jämna mellanrum så den inte glider ut i en menlös periferi. lagerblad, kryddpeppar och en smula vitlök klarar man sig långt med. men lite svartpeppar är inte helt fel heller mot slutet.

det viktiga är att få tag på en riktig dålig (läs: grovtrådig) köttbit, som INTE är mörad, och absolut inte utan ben.

/dr gandhi


Ich mich geduckt
dr fotpall är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp