Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur h@XX0r och teknik- och spelstofiler

Notiser

h@XX0r och teknik- och spelstofiler IT, datanööördar och spel.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-04, 13:47

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Jag känner också att upphovsrättsinnehavarna har rätt till ersättning, men samtidigt är lite trött på artister som "skapas" i studion. När jag jobbade med ljudteknik för 100 år sedan så kunde man "förbättra" artisternas förmåga att sjunga utan några som helst problem trots användning av analoga apparater, läget har ju blivit bara bättre mha digital teknik.

På scen kan man dock inte fejka, och jag anser att det är på scenen en artist ska tjäna sina "verkliga" pengar, cd:n ska agera som någonslags reklampryl att ge bort.

Man kan tycka att det är överdrivet att kräva att alla måste kunna uppträda på scen. Då ska man kanske fundera på om man trivs med att pröjsa 150-180 spänn för en artist som egentligen inte klarar av att sjunga en komplett rad.
Jag tycker faktiskt att det du skriver är helt irrelevant, jag gör ingen skillnad på ifall någon suttit och klippt ihop pruttar och av det framställt för publik njutningsbar musik eller om någon sjunger som Jussi Björling. Det är helt enkelt en smakfråga och olika musikformer gör sig olika bra i olika rum.

Visst går vi på något sätt förmodligen mot en tid där konsertpriserna skjuter i höjden, utvecklingen följer ju den amerikanska och artisterna/bolagen måste ju få in pengarna på något sätt. Dock får ju skivbolagen skylla sig lite själva som inte sett till att etablera nya försäljningskanaler.

Men jag tycker ändå att det måste finnas billiga klubbspelningar annars dör musiklivet, kids har ju inte råd att slänga upp 500 spänn bara för att se en ny lokal smal akt.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp