![]() |
|||
| |||
(#91)
|
(#92)
|
(#93)
|
|
Elev
Reg.datum: Jul 2008
|
2008-11-17, 10:55
Faktum är det bästa köttet eller åtminstone det mest smakrika kommer från muskler som fått arbeta, det är ofta de sk vilande musklerna som går till de högsta priserna, som filén som kommer från nötets bakre halva, medan rygg och axelpartiet/ det sk arbetande partiet blir segare, men också smakrikare om det tillreds rätt.
Numer är det allt mindre skillnad mellan främre och bakre halva i och med att kött industriellt impulsmöras så det går att få möra bitar från främre axeldelen också. Men traditionellt sätt och på slaktarvis talar man fortfarande om det bästa köttet från boskap som är arbetsdjur, och gärna på sluttningar där musklerna får arbeta hårt, med så lite industriell inblandning som möjligt. Kor som ätit gräs hela livet och aldrig sett en ladugård. Det tar längre tid att tillaga sådant kött men blir väldigt mycket mer smakrikt. Personligen skulle jag inte sänka mig så lågt att jag någonsin åt kött från Scan frivilligt. Scan är djävulen. |
|
|
|
(#94)
|
|
Elev
|
2008-11-17, 13:03
På några ställen i världen har de bra kött, balkan är ett, brasilien, argentina, öststaterna och förvånansvärt nog ibland Danmark.
Men kunskskapen är förbluffande låg, herregud, någon ber nästan om ursäkt för att den verkar besserwisseraktig för att hon talar om hur man tillreder en helt vanlig jefla högrev. Klart som fasen att den skall koka länge, det borde ju sitta inlärt i generna. |
|
|
|
(#95)
|
(#96)
|
(#97)
|
(#98)
|
(#99)
|
|
Elev
|
2008-11-17, 17:42
Citat:
Larvigt. Outning? Får man inte referera till en tråd på FB? Jag vet ju för fan vad folk heter och vet vad outning innebär och det här var inget sånt. Fjanterier. |
|
|
|
|
(#100)
|