![]() |
|||
| |||
|
|||||||
| Notiser |
| Mångfotade vänner Djur i största allmänhet. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
(#1)
|
(#2)
|
(#3)
|
(#4)
|
|
Test i bäst asbest
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
|
2008-09-11, 16:46
Tack, båda svaren är bra. Jag har en hundbur som jag skulle kunna mysa till åt honom, just det tipset tror jag Cesar också kommit med nån gång om jag inte minns fel.
Att rasta honom ordentligt skulle kanske fungera (fast idag gjorde det inte det) dessutom måste jag åka hemifrån vid 7.20 för att köra dottern till skolan och helt ärligt, jag orkar inte gå upp före 6 på morgnarna för att hunden ska motioneras. ![]()
|
|
|
|
(#5)
|
(#6)
|
(#7)
|
|
Elev
Inlägg: 150
Reg.datum: Sep 2008
|
2008-09-12, 09:26
Citat:
Hur mkt tid lägger ni ner på HUNDEN? Hundar måste ha BÅDE mental motion och fysisk motion i de flesta fallen. Jag är ingen expert men håller på mkt med hundar. Jag har aldrig haft samma problem du beskriver men mina hunder får träna och ganska mkt motion. Vad jag hört, men det snackas mycket (och i många fall är det nog skrönor) är att ostimulerade hundar kan få både liknande problem du beskriver men även agressivitet och andra ickönskvärda problem kan uppstå. Inomhuslekar som att gömma godis, låta dom få mat ibland i tomma toarullar, kortare lydnadspass, eller andra lekar som kräver att de tänker kan göra underverk. Vad jag hört, utan att veta säkert, är att ett kortare spår kan vara lika nyttigt för hunden som en tvåtimmars promenad i högt tempo. Spårning kan man börja med att leka fram. Kom ihåg att i princip ALLA hundar kan lära sig att spåra och de flesta ÄLSKAR att få göra det. I början lägger du kortare spår. Kanske 50m långa. Var tionde-tjugonde meter lägger du ut saker h*n ÄLSKAR att leka med. Låt spåret ligga i en 20minuter och låt sedan hunden spåra. Ha den i en lina med sele. Koppel är inte lika bra för man stör hunden när man e för nära i ett kort koppel. Visa hunden starten på spåret o låt den sedan spåra. När den hittar 'saken' så visa att det var JÄTTEBRA gjort. Jubla, skrik skratta och gå fram till den och belöna tex med lite kamp o lek eller en godsak. Avbryt leken och visa på spåret igen. Efter några få spår, när hunden begriper vad det handlar om, kan man förlänga spåret och utöka svårighetsgraden. (Bäst är kanske att gå till någon för några pass i spårning) Andra bra tips är helt enkelt att uppsöka en hundklubb och gå på kurs. Träffa andra likasinnade. Men som sagt, se till att hunden stimuleras! Brasklapp: Självklart kan de problem du beskriver ha andra orsaker. Men jag skulle gissa på understimulation..... /VV |
|
|
|
|
(#8)
|
|
Elev
Inlägg: 150
Reg.datum: Sep 2008
|
2008-09-12, 09:37
Citat:
Varför får han inte ligga på din säng om han vill? Om det är där han vill ligga när han är ensam är det kanske ett tecken på att han känner sig bra där. Är trygg. Lägg på ett överkast om han hårar som du inte vill ha i sängen. Själv har jag förmånen att ha svarta belgare som inte hårar speciellt mkt alls när de inte fäller pälsen (2ggr per år) och jag ÄLSKAR att ha hund i sängen. Få kramas o gosa med dom. Men detta är ju högst personligt och har inget med saken att göra. Om du kan acceptera att han ligger där när ni inte är hemma är det enkelt att avstyra att han hoppar upp i sängen när ni är där så dessa två situationer klarar han av att skilja på. Jag har en 'biabädd' de ligger i. Placeringen på bädden spelar konstigt nog STOR betydelse. Iallafall för mina jyckar. Om han inte vill ligga på ett visst ställe i huset så försök finna en plats han gillar och är trygg på. I mitt fall var en plats under trappen, så det blev ett 'tak' över bädden som var optimal. På andra ställen vägrade dom helt enkelt att ligga i bädden utan valde andra ställen utan att ligga i bädden. Trygghet när de är ensamma är också viktigt. |
|
|
|
|
(#9)
|
|
Test i bäst asbest
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
|
2008-09-12, 09:41
Han är oftast inte ensam mer än 1-3 timmar åt gången. Typ när jag handlar, tränar eller skjutsar barn.
Det kan nog vara så att han är understimulerad men då har han blivit det helt plötsligt eftersom problemet med att han biter sönder saker just uppstått och jag stimulerar honom inte mindre nu än vad jag har gjort tidigare. ![]() Här kan han dessutom gå runt ute mycket friare än vad han gjorde tidigare, vi bor ju i skogen. Idag när jag var iväg så satte jag honom i buren, inne i vårt sovrum, han skällde ingenting när jag gick och verkade vara vid gott mod när jag kom hem igen.
|
|
|
|
(#10)
|
|
Test i bäst asbest
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
|
2008-09-12, 09:47
Citat:
Och, innan någon kommer med "varför skaffade du hund?" så ska jag förklara bakgrunden till att vi har honom. Han var mina föräldrars (främst mammas) hund, sen avled hon väldigt hastigt och min pappa var alldeles för sjuk för att kunna ta hand om honom. Pappa var väldigt orolig för vad som skulle hända med Ville och därför tog jag på mig ansvaret att ta hand om honom. Det har gått bra tills nu dåra. Han är alltså uppväxt med två pensionärer, så det händer mer här hemma än vad det gjorde under hans uppväxttid. Han kom till oss när han var 7 år och nu är han 9.
|
|
|
|
|