![]() |
||||
| ||||
|
|||||||
| Notiser |
| Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
(#11)
|
(#12)
|
(#13)
|
(#14)
|
(#15)
|
|
Glad satanist
Reg.datum: Jul 2008
|
2009-07-22, 15:04
Jo, jag brukar bjäbba i såna här trådar, för jag har aldrig trots flera års läsande av debatt och artiklar fått svar på frågan om det är kalorierna från fett och protein som är "ofarliga" i och med att de inte skulle kunna lagras in som fett vid överskottsintag. Och nåt svar på det lär jag aldrig få.....
Spontant verkar det troligast att man helt enkelt äter betydligt färre kalorier när man äter väldigt ensidigt. Vem orkar stuffa kött och smör i hur stora mängder som helst liksom... dessutom är vår kosthållnings läckerheter alltid just blandningen av fett och socker (t ex i tårtor och godis), ingen går väl omkring och suger på fläsksvålar eller dricker olja ur mugg. Så om man utesluter det ena (fett eller socker) så borde kaloriintaget sjunka drastiskt tack vare att det är så många kaloribomber som försvinner ur kosthållningen. Edit: vad menar GI-människorna med "grönsaker"? Om man inte äter kolhydrater kan man väl inte äta grönsaker heller, de innehåller ju, i varierande mängder, kolhydrater de också. Om man inte skall äta enbart vattenrika saker som gurka och grönsallad. Men baljväxter, groddar och rötter innehåller vad jag vet rejält med kolhydrater. |
|
|
|
(#16)
|
|
Analfanatiker
|
2009-07-22, 15:22
Citat:
|
|
|
|
|
(#17)
|
|
Söt och mycket naiv
Reg.datum: Aug 2008
|
2009-07-22, 15:33
Lchf innbär väl i stort sett samma mat som våra förfäder åt? De som levde innan vi blev bofasta och började odla grödor.
Jag tror att det är den rätta kosten för oss människor och att kroppen egentligen är gjord för att äta så. Iom industrialiseringen så blev folk mer och mer lata och tiden blev mer och mer värd och då uppfanns det lätta sättet att äta, alltså färdiga måltider som innehåller en massa konstigheter som vi ju faktiskt måste bli av med eftersom vi odlar dom. Och så allt detta socker, som trots allt är SÅ gott. ![]() Jag antar att även våra förfärder åt socker men inte i raffinerat tillstånd utan i bär och frukter, iaf under den period av året det fanns tillhanda. Alltså fick de i sig betydligt mindre mängd socker än vad vi får idag. Jag tror på lchf metoden men vet inte om jag klarar av att byta till den även om jag vill. |
|
|
|
(#18)
|
|
Miss Marple
|
2009-07-22, 15:56
Citat:
Tomat, gurka, sallad och sånt är okej. Man kan göra ruggans goda sallader med olika typer av sallader, olja och balsamvinäger och så en grillad köttbit eller en laxbit ovanpå. Bönor är okej. Morötter och rotsaker är också okej (-potatis då). Äh förresten, köp en bok och läs recepten så ser du vad som får ätas och vad som inte får ätas. Edit: Kom på. Selleri finns i var och varannat recept... selleri är en drinkpinne som man rör om i en Bloody Mary med!
|
|
|
|
|
(#19)
|
|
Miss Marple
|
2009-07-22, 15:58
Citat:
|
|
|
|
|
(#20)
|
|
Glad satanist
|
2009-07-22, 16:30
Citat:
(dessutom finns inget typisk mänsklig kost, det mänskliga är den enorma uppfinningsrikedomen, att leva på vad varje biotop ger) |
|
|
|
|