![]() |
||||
| ||||
|
|||||||
| Notiser |
| Filosofiska forumet Tråden för abstrakt tänkande kring tillvaron. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
(#11)
|
(#12)
|
|
Test i bäst asbest
Reg.datum: Jul 2008
|
2009-02-16, 21:29
Eftersom jag tycker det här är en intressant fråga att diskutera så ska jag väl också tillägga att jag aldrig gjort en abort, jag tror det är betydligt mer psykiskt påfrestande än vad många tror.
Jag har varit gravid (mig veterligen) tre gånger och alla de barnen har varit planerade, efterlängtade och blivit födda. Jag anser dock att alla som tar det beslutet att göra abort har rätt till allt stöd och att moralisera över deras beslut är inte upp till mig att göra. Jag kan ju säga såhär att när jag gjorde fostervattenprovet hade jag redan innan bestämt mig för att om det vore något fel på fostret hade jag gjort abort. Nu var barnet friskt och jag erkänner att jag verkligen önskade mig en dotter och blev överlycklig när provet visade att det var en flicka men jag hade älskat en liten pojke precis lika mycket som jag älskar min lilla dotter. Jag stödjer inte att man aborterar foster för att det är fel kön, jag skulle inte göra det men jag tycker att man ska få ha kvar rätten att veta vilket kön det är på barnet man väntar och att man ska få göra abort till 18:e veckan utan att tala om varför. Jag är krass när det gäller aborter men jag vill gärna diskutera det eftersom så många verkar tycka att jag tycker fel här.
|
|
|
|
(#13)
|
|
Analfabet
|
2009-02-16, 22:09
Det finns väl ett val, om man vill veta könet. Sköterskan som undersöker med ultraljudet ser ju det.
Vet folk i min bekantskapskrets som velat veta, och andra som inte velat det. Tror det är lite olika det där. Själv skulle jag nog vänta och se vad det blev, så kan man ha vadslagning bland sina vänner... ![]() Samt att det blir en liten överraskning. Sedan kan jag tycka att är man i 18:e veckan har nästan halva graviditeten gått. Måste det inte vara helsikes svårt då? Att varit gravid så det märks och sedan föda fram barnet. Det skulle nog inte jag klara. Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det. |
|
|
|
(#14)
|
|
Den vilda paltkokerskan
|
2009-02-16, 22:16
Jag har aldrig velat veta könet innan eftersom det ärligt talat inte spelat någon roll.
Nu har jag tre pojkar och det hade kanske varit kul med en tjej men det är inget jag tänkt på. För mig vore det fullständigt främmande att göra abort pga av kön att däremot göra pga av att barnet är sjukt är en helt annan sak. Då menar jag om det blivande barnet skulle lida av en plågsam jobbig sjukdom och skulle lida. Då skulle jag inte tveka en sekund. Handlar det om tex Downs Syndrom skulle jag inte gör abort eftersom en människa med Downs kan leva ett fullvärdigt bra liv på sina villkor. Men varje människa måste få bestämma själv när det gäller aborter behåll vår lagstiftning precis som den är i dag. |
|
|
|
(#15)
|
|
Test i bäst asbest
|
2009-02-16, 22:23
Citat:
Man brukar säga att de kan överleva från vecka 24-25 med vissa undantag naturligtvis, om de överlever kan de få andra skador men visst finns de som överlever utan skador, till vecka 24 får man väl göra abort med Socialstyrelsens medgivande i Sverige, då ska barnet vara svårt skadat eller att det medför betydande risk för modern att föda barnet om jag inte minns fel. Jag tror att det är jättejobbigt med abort överhuvudtaget men ju längre tid desto värre naturligtvis. De två första visste jag inte vad det var för kön på, bara den sista för då var jag så gammal att jag fick ta fostervattenprov.
|
|
|
|
|
(#16)
|
|
Test i bäst asbest
|
2009-02-16, 22:32
Citat:
Här kommer ytterligare en sak att fundera över, de som gör såna tester som fostervattenprov utsätter sig för en stor missfallsrisk men jag har märkt att väldigt många inte funderat över hur man ska hantera resultatet av provet utan blir helt ställda när de får reda på att barnet kan ha skador. För man måste innan man testar sånt vara rätt klar över hur man ska hantera det tycker jag och ja, jag skulle som jag tidigare sagt tagit abort.
|
|
|
|
|
(#17)
|
|
Den vilda paltkokerskan
|
2009-02-16, 22:42
Där håller jag med dig fullständigt man bör ha tagit ställning till om man kan hantera ett mindre positivt svar om man tar fostervattensprov.
Själv har jag aldrig tagit något eftersom jag konstigt nog inte ansågs ha åldern inne ens sista graviditeten. Men jag minns att jag funderade väldigt mycket under sista graviditeten. Det kändes som att jag hade utmanat ödet när jag blev gravid en tredje gång. Ungefär som att jag gapade efter för mycket om jag förväntade mig att jag skulle få tre friska barn. Jag har tack och lov aldrig behövt göra en abort och det beror sorgligt mer på tur än förstånd. Men hade jag blivit gravid när jag var väldigt ung hade jag inte tvekat. |
|
|
|
(#18)
|
(#19)
|
(#20)
|
|
Elev
|
2009-02-17, 14:36
Man får nog se det hela pragmatiskt, det är inte värt att peta i abortlagstiftningen bara för att några invandrarkärringar inte vill ha flickor till barn.
Håller man på att abortera helatiden föreligger ju en rätt stor risk för kommande missfall och sterilitet, får väl hoppas att det är det som drabbar den där kvinnan. Sedan får hennes man ta ut skilsmässa med skälet att hon är ofruktsam, så kan hon sitta där på sin kammare och ruttna. |
|
|
|