![]() |
||||
| ||||
|
|||||||
| Notiser |
| Hus och Hem Bostadsfrågor och hemtrivsel. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
(#1)
|
(#2)
|
(#3)
|
(#4)
|
|
Test i bäst asbest
Reg.datum: Jul 2008
|
2008-12-29, 16:32
Jag bor i ett stort hus i en skärgårdskommun, som ligger i Stockholms län.
Det är trivsamt men lite långt till affärer och service, å andra sidan har jag skogen utanför dörren på ena sidan och Östersjön på andra sidan. När jag blir äldre och inte behöver ta ansvar för barnen så vill jag ha en lägenhet inne i stan, söder eller Kungsholmen samt ett sommarhus i skärgården och en lägenhet nånstans där det är varmt på vintern.
|
|
|
|
(#5)
|
|
Analfabet
|
2008-12-29, 17:16
Jag skulle vilja bo i ett hus, med gräsmatta för en hammock.
Sedan skall det vara ett stort vardagsrum, badrum, kök och sovrum. Ett bibliotek vill jag också ha, samt några gästrum. En öppen spis är given då jag gillar att elda, och det skall inte vara trafikstört eller för nära grannar. Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det. |
|
|
|
(#6)
|
|
Miss Marple
|
2008-12-30, 09:11
Citat:
Där skulle jag ha en brygga man kan sitta på och en bra båt som man kan ge sig ut att fiska i. På kvällen rullar man antingen ut sovsäckar i friggeboden eller åker hem. Så få grannar som möjligt och helst ingen insyn. En jävla enslig idyll.
|
|
|
|
|
(#7)
|
(#8)
|
|
Smegmatiker
|
2008-12-29, 17:19
Jag kom på att jag på ett annat forum har redogjort för mina, som jag faktiskt medger, ganska konstiga preferenser vad bostäder beträffar...
Jag saxar från det där andra forumet: Om jag räknar med lite biytor och sånt som folk gärna inreder till gillestugor (brrrr) så kommer jag nog upp i 180 kvadratmeter. Men eftersom det bitvis ändå blir en del som är under jord så vet jag inte om man kan tillgodoräkna sig det som bostadsyta. Men det blir väl en så där 110 eller nåt som är beboligt som det står nu. Men hur skulle jag egentligen bo då? 1) I en betongkub på ett nedlagt flygfält. I England så har dom massor av fina flygfält från kriget och på dom så brukar det finnas små fina kontrolltorn i två våningar. Det finns i allmänhet en utvändig trappa och en liten balkong med en dörr som leder in i den ganska så glasade övervåningen. Ett sånt vill jag alltså ha med ett ordentligt stycke flygfält och helst också en sån där välvd hangar i korrugerad plåt. 2) I en nybyggd betongkub på en öppen plats. Den bör se ut som ett gigantiskt uppocknerpåvänt L med parkeringsplats under den utskjutande biten. På taket så finns det en lättsköt trädgård som består av åretruntgröna växter i stora krukor. I övrigt omålat och praktiskt taget underhållsfritt. 3)* I en schysst skuggig hörnlägenhet med balkong som går runt hörnet. Det bör vara hyggligt trafikstört, och ett krav är att det är utsikt mot antingen en rangerbangård eller ut över hamninloppet och det som finns kvar av varven. 4) I en svart eller möjligen mörkbrun stuga i skogen. Den kan vara timmrad men det funkar även med liggande panel. Fönstrena är i en speciell grön kulör och fönsterluckor är ett absolut krav. Ingen direkt trädgård utan tomten består nästan enbart av stenar och en hel del välvuxna tallar. En kåk av klassiskt alp-snitt skulle också funka, men då krävs det en något mera kuperad tomt. Gärna vid ett stup eller ett riktigt bråddjup. 5) I ett miniatyr-funkishus. Det finns en och annan gammal butiksbyggnad eller bensinstation som är byggda på det här sättet. Ofta är det väl tilltagna lagerutrymmen eller garage/verkstad i bottenvåningen, och om det dessutom skulle ligga vid en större bro så är det ingen nackdel. 6) Övriga bostäder (medeltida byggnad i Österrike, Frankrike eller södra Tyskland) *Här är två riktiga kanonvåningar. Den här första har en magnifik utsikt över just hamninloppet och är väl så där lagom trafikstörd. Dessutom så har den en riktigt snygg liten balkong: Spoiler:
Den här andra är mera modest i sin framtoning, men jag kan lova att den har go utsikt över en rangerbangård där det är ett vacker brandgult sken på kvällarna. En jävla paradvåning egentligen... Spoiler:
Öppen spis är ett jätteplus. |
|
|
|
(#9)
|
|
Glad satanist
|
2008-12-29, 19:09
Jag bor i radhus, på änden av längan. Ljusinsläpp från tre håll, ingen insyn. Västersol och altan. Ligger på en klack så runt tomten stupar det brant.
Om jag inte bodde här så skulle jag bo i en jättevåning (minst 250 kvm) inne i Gbg, med svimmis och Hr Hedin, de kunde inreda rummen efter behag, bara jag fick komma släpande på mina kranier, köttätande växter, morbida antikviteter och massiva datorarsenal. Trodde jag bodde som jag ville, till jag fick lite nya kollektividéer här på forumet . |
|
|
|
(#10)
|
|
Analfanatiker
|
2008-12-29, 19:13
Citat:
Den största nackdelen med att bo ensam är att man behöver åka iväg för att träffa folk. Det borde man kunna slippa med kollektiv. |
|
|
|
|