Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Filosofiska forumet

Notiser

Filosofiska forumet Tråden för abstrakt tänkande kring tillvaron.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

Reg.datum: Jul 2008
2008-10-03, 21:13

Citat:
Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
Jag har bara ett enda barn och ja, den tanken har slagit mig många gånger, men jag hoppas givetvis att jag inte ställs inför det avgörandet och att, om det skulle ske, att jag är tillräckligt förståndig för att tänka i annorlunda banor. Men ja, Lill-Evert, det finns verkligen inte något annat som betyder lika mycket för mig som vad han gör. Jag skulle nog inte klara hans eventuella bortgång.
Jag har tänkt likadant fast jag har ju tre barn, alla tre betyder enormt mycket för mig.
Jag har funderat på hur jag skulle kunna överleva om ett barn dog och det som jag tänker är skulle han/hon vilja att jag tog mitt liv för att föja med?
Jag tror inte det, om jag skulle dö, vilket sannolikt skulle vara extremt jobbigt för mina barn, så skulle inte jag vilja att de dog för att jag var död.

Självfallet hoppas jag att det aldrig blir så men visst är man orolig när ens barn är ute på stan och man vet att ett oöverlagt ord kan leda till döden.

Ibland funderar jag på om barn förstår vad död är, man kan inte börja om spelet från början utan det är slut, det undrar jag om de förstår.

Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-10-03, 21:15

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Min mormor var över 90 när hon dog men då var hon redo för det, hon ville dö, så önskar jag att det blir för mig också men jag tror dessvärre inte att det blir så.
Min mormor var också över 90, hon gav konstigt minns jag inte exakt hur gammal, det är bara en siffra. Hon berättade i alla fall en gång hur det var att smaka på en banan första gången det kom en sån last till Sverige.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2008-10-03, 21:20

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Min mormor var också över 90, hon gav konstigt minns jag inte exakt hur gammal, det är bara en siffra. Hon berättade i alla fall en gång hur det var att smaka på en banan första gången det kom en sån last till Sverige.
Det berättade min mormor också om, sen sa hon alltid att det var bättre under andra världskiget än under det första.
Under det första fanns det tydligen väldigt lite mat att få tag på enligt mormor.

Svara med citat
  (#24) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-10-03, 21:41

Ja herregud vilket tidsdokument en människa är, tänk om man kunde utvinna en människas minne och sända ut det i en rymdkapsel i omloppsbana, framtidens begravningsplatser, tillsammans med de första mjölktänderna.

Hon gjorde nog ett försök, hon hade sparat allt, skrivit dagbok hela livet vilket vi inte visste. Sjöng in alla fina gamla visor som bara hon mindes på kassettband på den uråldriga apparaten som stod där på köksbordet, den första med inspelningsfunktion tror jag nästan. Det fanns en och annan fräckis på det bandet också..
Svara med citat
  (#25) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2008-10-03, 21:48

Man kan också tänka, att man känt personer som levde under båda världskrigen och de överlevde, trots ont om mat.
Jag kommer från en av de som slet och klarade sig, förmodligen levde mormor så länge just därför.

Svara med citat
  (#26) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker

CodeMANs avatar

2008-10-04, 07:14

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Tidigare har jag alltid tyckt att det bästa för mig vore att dö snabbt men å andra sidan om man har tid på sig hinner man ta farväl av de man älskar?
Ja, jag vet inte riktigt, mina föräldrar dog väldigt hastigt och i allafall mamma alldeles för tidigt, jag hann inte säga adjö, det var bra för henne men traumatiskt för mig.
Jag har kommit fram till att det är en av dem sakerna man inte påverka i livet öht, dvs. hur fort man dör. Hälsa eller hur bra man tar hand om sig spelar inte någon som helst roll. Jag såg min fd. sambos mamma dö långsamt, pga. ALS. Det tog 5 år innan hennes lungor kollapsade till slut, och trots att intellekten var kvar så kunde hon varken prata eller röra på sig, dvs. instängd i sin egen kropp.

Min mormor, däremot, var någorlunda frisk en dag, och död dagen efter. Jag hann inte säga farväl, men vafan, vad som helst är bättre än 5 år av ALS! Hon blev 82, precis som min sambos mamma.

Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#27) Gammal
Vänlige Viktor
Elev

Reg.datum: Sep 2008
2008-10-05, 18:31

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg

Sedan har jag en på den sidan som tagit livet av sig också, och en som dog i en helikopterolycka.
Jag kände många som omkom i helikopterolyckan utanför Göteborg där bara den värnpliktige ytbärgaren klarade sig.
Var det samma?
Vänlige Viktor är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#28) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-10-05, 18:32

Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor Visa inlägg
Jag kände många som omkom i helikopterolyckan utanför Göteborg där bara den värnpliktige ytbärgaren klarade sig.
Var det samma?
Nej, den olyckan var i Kanada tror jag.
Svara med citat
  (#29) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-10-22, 13:31

Jag var nere i fiskhamnen och klev runt bland all gammal bråte i helgen, fullt av skarv trut och skrattmås som ockuperat var sin brygga.
Konstigt nog en hel del trutungar, icke flygfärdiga, som gick omkring helt utan tillsyn. En gick bara någon meter från mig.

Skall trutungar finnas så här sent, undrade jag för mig själv. I oktober? De kan väl aldrig klara vintern nu, även om det nu skulle vara öppet vatten lär de ju inte hinna lära sig jaga och jag misstänker att deras målsmän skulle vara måttligt intresserade. Hur som helst verkade det väldigt konstigt, måsarna måste ha lurats av de goda vädret och tillgången på lättillgänglig föda (fiskhamnen!) så att de fått en kull till. Tyvärr visade sig mina onda aningar besannade, ty när jag tittade nästa gång efter trutungen låg den död på marken, helt stendöd. Den hade gått några steg till och bara sekunden efter att jag tittat på den - poof! Mort. The End

Nature sucks.
Svara med citat
  (#30) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat

sås på slipsens avatar

2008-10-22, 14:01

Sensmoral: Passa eder för Skumraskens blickar.

Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är