Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Foliehatten

Notiser

Foliehatten Så här ligger det egentligen till.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker

Sven Hedins avatar

Reg.datum: Jul 2008
De uppretade eskimåerna. - 2008-07-10, 20:36

Hur ligger det egentligen till med eskimåernas stämningsansökan mot Ola Skinnarmo, Torkel Ideström och Arjos Äventyrsförening?
För några år sen så var det ju förstasidesstoff när de bofasta på Grönland gick man ur huse för att nästan lyncha den då på polarexpeditioner helt oerfarna Ideström. Om jag inte minns fel så fick väl ett par säljägare tillslut fatt på honom och kastade ner honom i en latringrop mitt ute på en glaciär efter att han hade varit inne på en krog i Kulusuk? Det hette ju inte så i svensk press, men enligt danskarna så var det visst så det gick till när expeditionen fick avbrytas.

Jyllands-posten å andra sidan skrädde ju inte orden och skrev just då inte helt smickrande saker om honom, saker som tyvärr kom i skymundan av de där bilderna av profeten Muhammed… Men hur gick det sen? Jag menar en grej som den dom, eller snarare Ideström, försökte sig på med att på närmast klassiskt kolonialt översittarvis och under pistolhot försöka byta till sig unga inuit-flickor mot fotogenlyktor och termiska filtar lär ju inte ha gått den danska rättvisan förbi…

Nån som vet hur det gick?
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av