Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Filosofiska forumet

Notiser

Filosofiska forumet Tråden för abstrakt tänkande kring tillvaron.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#8) Gammal
Pomperipossa
Ugnsbakad trollpacka

Pomperipossas avatar

Reg.datum: Jul 2008
2009-02-17, 23:33

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
jag tror det är betydligt mer psykiskt påfrestande än vad många tror.
Intressant att flera av er uppfattar det så. Jag uppfattar det helt tvärtom, att en abort alltid ska innebära stor vånda. Jag tror faktiskt många tjejer och kvinnor istället känner en stor skam och skuld över att de inte har tyckt att det var jobbigt. Diskuterade detta med en kompis som har gjort abort, och hon kände det som att hon var konstig som inte tyckte att aborten var jobbig. Det är ju lika tråkigt det, att det ska vara så stigmatiserat att inte må dåligt av en abort.

Angående det där med att se könet i förväg, hur tidigt kan man se det egentligen? Trodde det var betydligt senare än abortgränsen, men det var det uppenbarligen inte. Jag är definitivt inte för en striktare abortlag, och ett foster har ju inga lagliga rättigheter förrän vid en särskild vecka då det anses vara ett barn (om jag inte minns helt galet). Vad gäller den etiska frågan har jag nog ingen direkt åsikt. För egen räkning skulle inte könet spela någon roll och jag tycker det är lite motbjudande att leka Gud på det här viset. Men jag är inte heller förtjust i förbud. Kluven!
Pomperipossa är inte uppkopplad
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är