Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

Reg.datum: Jul 2008
2009-07-22, 13:28

Ja det ser ju bra ut, men du är ung och söt av dig själv.

Menar du att du får i dig mer kalorier än du gör av med, men ändå blir smalare tack vare kostsammansättningen?
Jag tycker det är självklart att man går ner i vikt av att rensa ut snask och fikabröd totalt ur kosthållningen, behövs ingen LCHF-diet för det.

Ja, jag bjäbbar emot

Senast redigerad av Kickan den 2009-07-22 klockan 13:38.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

2009-07-22, 14:49

Mja. Jag har inte kompetensen att bjäbba emot. (var inte meningen med en släng åt Kickans håll, det bara blev så och då lät jag det stå kvar )

Biddyboldrarna har ju i alla tider kört på LCHF-diet när de deffar. Kör du så länge du ids men passa blodfetter så att du inte går ur askan i elden. Och oavsett ideologi så kan ingen komma och säga att mycket fett på nåt sätt är nyttigt.

I slutänden blir alla saliga på sin tro och det som är mest hälsosamt för en normal frisk person är blandad kost i lagoma mängder.

Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

2009-07-22, 14:51

För att underhålla forumets bajsfantaster så kan du beskriva hur resultatet av en tarmtömning ter sig ut.

Svara med citat
  (#14) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker

CodeMANs avatar

2009-07-22, 14:58

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
För att underhålla forumets bajsfantaster så kan du beskriva hur resultatet av en tarmtömning ter sig ut.
I början av min "GI"-karriär så började mitt bajs lukta precis som Diesels. En annan bajsfantast förklarade hela fenomenet med att jag åt mycket kött och för lite grönsaker, precis som en katt gjorde.

Det var helt sant faktiskt. Jag hade slutat med alla kolhydrater bums, och åt mest kött, och för lite sallad.

Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2009-07-22, 15:04

Jo, jag brukar bjäbba i såna här trådar, för jag har aldrig trots flera års läsande av debatt och artiklar fått svar på frågan om det är kalorierna från fett och protein som är "ofarliga" i och med att de inte skulle kunna lagras in som fett vid överskottsintag. Och nåt svar på det lär jag aldrig få.....

Spontant verkar det troligast att man helt enkelt äter betydligt färre kalorier när man äter väldigt ensidigt. Vem orkar stuffa kött och smör i hur stora mängder som helst liksom... dessutom är vår kosthållnings läckerheter alltid just blandningen av fett och socker (t ex i tårtor och godis), ingen går väl omkring och suger på fläsksvålar eller dricker olja ur mugg. Så om man utesluter det ena (fett eller socker) så borde kaloriintaget sjunka drastiskt tack vare att det är så många kaloribomber som försvinner ur kosthållningen.

Edit: vad menar GI-människorna med "grönsaker"? Om man inte äter kolhydrater kan man väl inte äta grönsaker heller, de innehåller ju, i varierande mängder, kolhydrater de också. Om man inte skall äta enbart vattenrika saker som gurka och grönsallad. Men baljväxter, groddar och rötter innehåller vad jag vet rejält med kolhydrater.
Svara med citat
  (#16) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker

CodeMANs avatar

2009-07-22, 15:22

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Edit: vad menar GI-människorna med "grönsaker"? Om man inte äter kolhydrater kan man väl inte äta grönsaker heller, de innehåller ju, i varierande mängder, kolhydrater de också. Om man inte skall äta enbart vattenrika saker som gurka och grönsallad. Men baljväxter, groddar och rötter innehåller vad jag vet rejält med kolhydrater.
Jag äter gurka, tomater, grönsallad, och ingenting annat. Solrösfrön och fetaost brukar också ingå. Ingen dressing, men citronjuice och/eller olivolja.

Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv

Fortunes avatar

Reg.datum: Aug 2008
2009-07-22, 15:33

Lchf innbär väl i stort sett samma mat som våra förfäder åt? De som levde innan vi blev bofasta och började odla grödor.

Jag tror att det är den rätta kosten för oss människor och att kroppen egentligen är gjord för att äta så. Iom industrialiseringen så blev folk mer och mer lata och tiden blev mer och mer värd och då uppfanns det lätta sättet att äta, alltså färdiga måltider som innehåller en massa konstigheter som vi ju faktiskt måste bli av med eftersom vi odlar dom. Och så allt detta socker, som trots allt är SÅ gott.

Jag antar att även våra förfärder åt socker men inte i raffinerat tillstånd utan i bär och frukter, iaf under den period av året det fanns tillhanda. Alltså fick de i sig betydligt mindre mängd socker än vad vi får idag.

Jag tror på lchf metoden men vet inte om jag klarar av att byta till den även om jag vill.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

2009-07-22, 15:56

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Jo, jag brukar bjäbba i såna här trådar, för jag har aldrig trots flera års läsande av debatt och artiklar fått svar på frågan om det är kalorierna från fett och protein som är "ofarliga" i och med att de inte skulle kunna lagras in som fett vid överskottsintag. Och nåt svar på det lär jag aldrig få.....

Spontant verkar det troligast att man helt enkelt äter betydligt färre kalorier när man äter väldigt ensidigt. Vem orkar stuffa kött och smör i hur stora mängder som helst liksom... dessutom är vår kosthållnings läckerheter alltid just blandningen av fett och socker (t ex i tårtor och godis), ingen går väl omkring och suger på fläsksvålar eller dricker olja ur mugg. Så om man utesluter det ena (fett eller socker) så borde kaloriintaget sjunka drastiskt tack vare att det är så många kaloribomber som försvinner ur kosthållningen.

GI är ett index som på nåt sätt räknas fram. En balans mellan de olika näringsämnena i en råvara. Hel kokt potatis är hyfsat okej medan om du mosar den förändras molekylstrukturerna på nåt sätt och potatisen blir en 100%-ig nono! Då frågar sig Kickan den undrande: Måste man svälja potatisen hel? För om man tuggar så blir det ju mos i munnen! Svar: Vet ej varför det inte räknas som nono när man tuggar själv. :ryckapåaxlarnaflino:

Tomat, gurka, sallad och sånt är okej. Man kan göra ruggans goda sallader med olika typer av sallader, olja och balsamvinäger och så en grillad köttbit eller en laxbit ovanpå. Bönor är okej. Morötter och rotsaker är också okej (-potatis då).

Äh förresten, köp en bok och läs recepten så ser du vad som får ätas och vad som inte får ätas.

Edit: Kom på. Selleri finns i var och varannat recept... selleri är en drinkpinne som man rör om i en Bloody Mary med!

Senast redigerad av Gullan den 2009-07-22 klockan 15:59. Anledning: Selleri
Svara med citat
  (#19) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

2009-07-22, 15:58

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Lchf innbär väl i stort sett samma mat som våra förfäder åt? De som levde innan vi blev bofasta och började odla grödor.

Jag tror att det är den rätta kosten för oss människor och att kroppen egentligen är gjord för att äta så. Iom industrialiseringen så blev folk mer och mer lata och tiden blev mer och mer värd och då uppfanns det lätta sättet att äta, alltså färdiga måltider som innehåller en massa konstigheter som vi ju faktiskt måste bli av med eftersom vi odlar dom. Och så allt detta socker, som trots allt är SÅ gott.

Jag antar att även våra förfärder åt socker men inte i raffinerat tillstånd utan i bär och frukter, iaf under den period av året det fanns tillhanda. Alltså fick de i sig betydligt mindre mängd socker än vad vi får idag.

Jag tror på lchf metoden men vet inte om jag klarar av att byta till den även om jag vill.
Du glömde en viktig faktor här... medellivslängden var betydligt kortare och dessutom kroppsarbetade de på ett helt annat sätt. Så att hävda stenålderskost funkar inte fullt ut om man inte lever och dör som en stenåldersmänniska också.

Svara med citat
  (#20) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2009-07-22, 16:30

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Alltså.. orkar inte gå över det igen, och det låter nog som jag sätter näsan i vädret. Men ovan nämnda kost är ungefär så långt från nån "typisk mänsklig" kost som kan uppbringas.
(dessutom finns inget typisk mänsklig kost, det mänskliga är den enorma uppfinningsrikedomen, att leva på vad varje biotop ger)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av