Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#91) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

Reg.datum: Jul 2008
2008-11-16, 21:07

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Hedin Visa inlägg
Jag läser alltid såna här matlagningstips och rapporter med stort intresse och välbehag.
Vad trevligt, jag är nämligen väldigt road av matlagning och ibland känner jag att jag kan bli lite too much i sånt. Jag vill inte besserwissra eller så men mat är rätt viktigt för mig.
Vi har t.ex. en regel att ALLTID äta middag ihop hela familjen och den följer vi, ibland kommer nån hem lite senare, då äter vi senare.
Att äta en ordentlig middag ihop tycker jag är viktigt, vi pratar om dagen som varit och sen plockar ungarna undan. Det är vår viktigaste familjestund som vi har varje kväll.
Det kan jag också rekommendera faktiskt, jag har ju tonårspojkar men de sitter jämt här vid middagen och berättar hur dagen varit.
Det är mysigt och bra, tycker jag.

Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#92) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2008-11-16, 21:09

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Jag visste att du skulle gilla den meningen, faktum är att jag la in den mest för dig.

Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#93) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-11-17, 10:55

Faktum är det bästa köttet eller åtminstone det mest smakrika kommer från muskler som fått arbeta, det är ofta de sk vilande musklerna som går till de högsta priserna, som filén som kommer från nötets bakre halva, medan rygg och axelpartiet/ det sk arbetande partiet blir segare, men också smakrikare om det tillreds rätt.

Numer är det allt mindre skillnad mellan främre och bakre halva i och med att kött industriellt impulsmöras så det går att få möra bitar från främre axeldelen också. Men traditionellt sätt och på slaktarvis talar man fortfarande om det bästa köttet från boskap som är arbetsdjur, och gärna på sluttningar där musklerna får arbeta hårt, med så lite industriell inblandning som möjligt. Kor som ätit gräs hela livet och aldrig sett en ladugård. Det tar längre tid att tillaga sådant kött men blir väldigt mycket mer smakrikt.

Personligen skulle jag inte sänka mig så lågt att jag någonsin åt kött från Scan frivilligt. Scan är djävulen.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#94) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-11-17, 13:03

På några ställen i världen har de bra kött, balkan är ett, brasilien, argentina, öststaterna och förvånansvärt nog ibland Danmark.

Men kunskskapen är förbluffande låg, herregud, någon ber nästan om ursäkt för att den verkar besserwisseraktig för att hon talar om hur man tillreder en helt vanlig jefla högrev. Klart som fasen att den skall koka länge, det borde ju sitta inlärt i generna.
Svara med citat
  (#95) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2008-11-17, 13:50

Brasilien har uselt kött. Dessutom styckar de det längs med muskeltrådarna, och hårdtillagar det sedan för att ta knäcken på det.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#96) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-11-17, 14:10

Dumheter. Brasilien har uselt kött?

Vad har du fått det ifrån? Har du varit där?
Svara med citat
  (#97) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-11-17, 17:34

Och som jag skrev, jag menar främst kött producerat i brasilien, brasiliansk mat är rätt smaklös och är bara massa bönor bönor bönor.

Haha! Vad sysslar ni med?
Svara med citat
  (#98) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-11-17, 17:34

Skummis, sluta omedelbart. Det här är inte ett ställe där outning av medlemmar, alias på andra forum eller ev troll är accepterat./frk

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#99) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-11-17, 17:42

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Skummis, sluta omedelbart. Det här är inte ett ställe där outning av medlemmar, alias på andra forum eller ev troll är accepterat./frk

Larvigt. Outning? Får man inte referera till en tråd på FB?

Jag vet ju för fan vad folk heter och vet vad outning innebär och det här var inget sånt. Fjanterier.
Svara med citat
  (#100) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-11-17, 17:54

Här är det regelverket för Obsklassen.

http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=124

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av