Citat:
Ursprungligen postat av mroeff
Det finns två problem som jag ser det.
1) Under försvarsdept som FRA tillhör, finns en mängd olika instanser som skulle kunna få tillgång till informationen.
2) Det är lite problematisk att den militära underrättelsetjänsten börjar involvera sig i inre angelägenheter, något som brukar vara förbehållet Polisen och SÄPO.
|
När det gäller punkt 1, så här tolkar jag myndigheternas involvering: Har informationen hamnat hos en myndighet så är det en tidsfråga innan den hamnar någon annanstans. Det här med "samkörning av sjukjournaler" är för vanliga myndigheter, när det gäller underrättelseverksamhet (som få har insyn i) så går det knappast att kartlägga vilka som får tillgång till den. Inte öppet iaf. Vad ska man liksom ifrågasätta när man inte vet vad man ska ifrågasätta?
När det gäller punkt 2 så undrar jag om SÄPO har tillräckligt med resurser för att driva analysverksamhet öht. De driver, förvisso, analysverksamhet, för annars kan inte snappa ett skit, men de har också specifika målgrupper att skydda.
Med FRA-lagen blir målgruppen rätt så diffust. Det är alla och ingen. Militärens underrättelsetjänster är som underrättelseskolor, även om FRA har civila anställda också. Man lär sig saker på militära underrättelsetjänster, t ex informationshantering och skydd, informationsanalys, osv. De publicerar t o m
böcker om ämnet.
Såg nu att FRA söker analytiker. I behov av kompetens av någon anledning:
http://www.fra.se/tjanst-0175.shtml