Visa ett inlägg
  (#30) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

Reg.datum: Jul 2008
2008-07-20, 09:57

Bra skrivet av GW.

Citat:
Ursprungligen postat av Leif GW Persson, Expressen 080720
Rättvisespaning
Läsarnas reaktioner är det som normalt skänker innehåll och mening åt en kolumnsskrivares liv men varje gång jag skriver om en sådan som Anders Eklund är det som om jag skruvade locket av Pandoras ask. Vanligtvis hyggliga och anständiga människor blir högröda i ansiktet och börjar tala sig varma för dödstraffet. Eller helst något som är ännu värre eftersom även ett dödstraff är alldeles för milt för en sådan som han.

Rättvisespaning

I Sverige avskaffades dödstraffet i fredstid för 90 år sedan och senaste gången vi avrättade någon var 1910. Dödstraffet i krigstid tog vi bort för drygt fyrtio år sedan och redan då hade vi inte varit i krig på 150 år.

Rättvisespaning

Om Anders Eklund döms till livstids fängelse och placeras på en bunkeravdelning med vanliga normala livstidsdömda mördare så är det enkelt nog att återinföra det. Det räcker med att de som skall ansvara för hans säkerhet vänder ryggen till och överlämnar det praktiska till hans medfångar. Det avgörande skälet till att de sitter där är nämligen att de klarar av att göra sådant som alla vi andra inte mäktar med. Och slutsatserna om vad detta nu har att göra med dödstraffets vara eller inte vara överlämnar jag åt mina nästan alltid hyggliga och anständiga läsare.
http://www.expressen.se/kronikorer/g...orns-span-nytt
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat