Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Allt blir blodsocker i slutändan, även protein och fett. Jag tror personligen inte det är rätt att utesluta stärkelse när man skall gå ner i vikt, men var och en blir lycklig på sin metod.
I princip har du en helt enl mig en helt korrekt beskrivning av vårt födointag som opportunister. Man kan tillägga att människan i allmänhet har en tendens att öka andelen kolhydrater när valet finns, och kvinnor väljer i större utsträckning än män kolhydrater när valet finns. Hur skall man tolka det? Den polulära tolkningen är att det är ett tecken på "svaghet", att vi inte förstår vårt eget bästa. Jag tror snarare det svarar mot våra reella behov.
|
Ett blodsocker på fett och protein är flertalet gånger lägre och hälsosammare!
Edit: Det är även därför diabetiker mår så bra av LCHF och slipper så mycket blodsockerkrångel och i många fall kan minska eller avsluta sin medicinering.
Man väljer kolhydrater eftersom de är beroendeframkallande. Socker är ju, för att dra det så långt, likställbart med knark i kroppen. Allt annat blir sekundärt när insulinvågor frisätts för att dra ner det farliga (ja, farliga) blodsockret. YouTube-snutten säger mycket intressant om det! Och när man väl dragit ner blodsockret till låg nivå blir det ju en slags AT nästan, huvudvärk, yrsel, trötthet, hunger...