Citat:
Ursprungligen postat av Kristen Etik och Moral
Jag kan tänka mig att det rör sig om folk som befinner sig i en nedåtgående spiral i livet som slutligen åker fast och känner att allt är förlorat. Grova skambrott som pedofili och liknande skulle nog kunna ta livet av en och annan också.
Men det vore som sagt intressant att får reda på vad det rörde sig om i de här två senaste fallen. Har det inte framkommit någonting i pressen om deras brott?
|
Det är ju så fantastiskt konstuerat att kriminalvården själv sitter och undersöker sådana här händelser, genom internutredningar. Dessa kommer alltid fram till att personalen gjort som den ska.
Ang missbrukare: Det absolut vanligaste sättet för en heronist att hamna i häktet är att de blir tagna för att sälja lite knark för att finansiera sitt eget missbruk - ringa narkotikabrott. Häktestiden är inte speciellt lång för dessa brott, och straff på 2 månader brukar utdömas. Dessa filurer brukar vara glada när de väl kommer till anstalten, för där har någonstans att sova, få mat, kan vila upp sig, träna lite osv.
Jag känner till ett fall, där advokaten kunde få ner strafftiden till ett månad, men klienten ville ha två månader för att kunna vila upp sig lite mer.
Den hårda biten kan just vara att de åker på en kaboff-smäll i häktet när de får abstinens, på anstalt får de metadon.
Jag tycker att vad man sett i de senaste fallen kan det ha varit "bov-mentaliteten" hos häktespersonalen som varit problemet. Är du i den här svängen blir du betraktad som en "brottsling" och då gäller inte samma etikettsregler som om du var "medelsvensson".
En kille hade ju hängt sig på toaletten, personalen upptäckte det men tog inte ner killen som levde. De stängde dörren och ringde ambulans. När den kom fram var killen död. Jag tycker en ryggmärgsreflex om man ser en person dingla, är väl att ta ner personen därifrån och direkt påbörja börjar upplivninsgförsök.