Visa ett inlägg
  (#7) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker

Sven Hedins avatar

Reg.datum: Jul 2008
2009-02-11, 14:36

Den nya trenden med öppna kistor, är den jämt fördelad mellan befolkningen eller har siffrorna ökat med invandringen? Bland katoliker, alltså en hel del av våra ex-jugoslaver, och kanske bland andra utländska grupper också, så lär ju traditionen med öppen kista fortfarande vara det som gäller. Varför det försvann i Sverige det vet jag inte, men så sent som på 60- och tidigt 70-tal så var det, vad jag känner till, fortfarande inte helt ovanligt.

Om jag själv skulle hålla i en begravning så hade jag nog vägrat öppen kista. Det är illa nog som det är att behöva begrava en anhörig eller bekant, och att då inte kunna fjärma sig med hjälp av åtminstone ett kistlock det känns nästan som ett frossande i gott sörjande.... Sen så skall man nog ha klart för sig att det arbete som begravningsfirman uför på även en helt oskadd kropp för att få den någorlunda presentabel inte är så värst vördnadsfullt gentemot den döda. Munhålor som fylls upp med träull för att eventuella tandproteser är urplockade, hud som spraymålas, ögonlock som förseglas med snabblim, etc etc.

Senast redigerad av Sven Hedin den 2009-02-11 klockan 15:34.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat