Formen kommer nog inte att bli problem, de utvecklas ju hela tiden och kommer säkert att passa i Sven Hedins lampskärmar så småningom. Likaså spektrat, tycker själv att det inte är blåaktigt längre.
De går inte att ljusreglera med vanlig dimmer.
Citat:
|
Ett lysrör består av ett glasrör fyllt med ädelgas och lite, lite kvicksilver. I vardera änden finns
en elektrod, en kort tunn metalltråd, med vars hjälp man kan få en elektrisk ström att flöda
genom gasen i röret. Rörets innervägg är täckt med ett vitt fluorescerande lyspulver, som
lyser vitt när det bestrålas av ultraviolett ljus. Det ultravioletta ljuset uppkommer när
strömmen av elektroner kolliderar med kvicksilveratomerna. När detta ljus träffar det
fluorescerande lyspulvret, omvandlas det till synligt ljus och lysröret lyser vitt.
Ett lysrör omvandlar 25-30 procent av den elektriska energin till synligt ljus. Vanliga
glödlampor omvandlar bara 5-8 procent. Resten blir till värme. Lysrör har tillverkats sedan
1940-talet, men trots det återstår det detaljerad kunskap om hur de verkligen fungerar. Man
kan säga att man vet vilka processer som ingår, men inte hur stor roll var och en av dessa
processer spelar. Om man visste mer skulle man kanske kunna tillverka bättre och effektivare
lysrör, vilket skulle spara både energi och miljö.
|