Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Om det fattiga landet totalt sett får mer betalt för det de exporterar, pga att vi inte accepterar usla produktionsförhållanden utan är beredda att betala mer, så får ju landet som helhet en högre inkomstnivå per capita.
|
Okej, men om landet inte kan exportera något annat än arbetskraft så blir det svårare, det finns alltid företag som söker länder med billig arbetskraft, på gott och ont.
Senegal t.ex. har i princip ingenting som de producerar själva, de exporterar jordnötter och det är väl typ allt.
De har fått ett stort ekonomiskt bidrag från EU mot att de accepterar att EU-länder fiskar på deras vatten. Detta har lett till att de som tidigare försörjde sig på fiske (och de var många) har sett sina fångster blivit mindre och mindre.
EU-båtarna suger upp enorma mängder fisk och de små fiskebåtarna får inte mycket i sina nät längre.
Det blir liksom alltid de fattiga som får betala i slutändan.
Jag är självfallet emot barnarbete, slaveri och allt som suger ut de redan fattiga människorna i världen men hur ska man göra för att hjälpa dem till självhjälp, om du förstår hur jag menar.
Just nu är ett projekt i just Senegal (

) på gång för att försäkra dem bättre energitillgång, då finns det folk som protesterar mot det eftersom det ska drivas med kol och det är inte miljövänligt, att de själva bor i länder med kärnkraft är naturligtvis en annan femma, många gånger hindrar den västerländska världen u-länder saker av principskäl, samtidigt som de tvättar håret i rent vatten 3 ggr. om dagen.
Nu menade jag inte dig utan mer generellt, vill jag påpeka.