Visa ett inlägg
  (#60) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

Reg.datum: Jul 2008
2008-09-30, 14:26

Jag tycker att "småtjejer" är ett förklenande uttryck som används av äldre kvinnor när de känner sig hotade av olika skäl. Men då undantar jag dig från den diagnosen.

Var går f.ö gränsen för småtjej? När är man inte det längre? Eller står det i relation till hur gammal personen som myntar epitetet själv är? Kan en 45 åring kalla en 25-åring för småtjej? Det är intressant ur en rent etnologisk och sociologisk aspekt. Jag kan tänka mig att du inte blev allt för glad om du fick höra det bakom ryggen från en äldre person som kanske var konkurrent om samma anslag/tjänst etc. Och ja, fenomenet förekommer definitivt. När äldre kvinnor skall sätta yngre på plats. Men det är en annan diskussion.
Citat:
Hoppas att du också sitter inne med några tentor från högskolan (provet har jag personligen bara gjort en gång för att komma in). Du verkar vara intresserad av psykologi, så få höra ngn utvecklingspsykologisk tolkning av fenomenet. Det vore spännande.
Jag tror förklaringen är ganska enkel, jag tror att du surnat till på mig och ville passa på att ge mig ett tjuvnyp. Slut på lektionen.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat