|
2008-09-29, 16:16
Jag läste en artikel nyligen och ställde mig därav frågan. Fenomenet "dagens rätt" är rätt typiskt för just sverige och etablerades under 60-70 talen i och med statssubventionen av måltider i form av riksskuponger. Sedan drogs ju den bort och det är numer arbetsgivaren som bekostar subventionen, om jag har förstått det rätt.
Vi har i Sverige inte riktigt kulturen med affärsluncher, i och med att dessa inte är lika frikostigt avdragsgilla längre. I förlängningen orsakar detta problem för restaurangbranschen, luncherna är ofta ett nödvändigt ont och snarare en marknadsföringsåtgärd för att locka folk till restaurangen vid andra tillfällen. I takt med de ökade livsmedelspriserna drar man ned på råvarukvaliteten och späckar maten med fett istället för proteiner eftersom detta är billigt och ger mättnadskänsla = nöjda kunder. Sedan följer problemen med svart arbetskraft.
Till syvende och sidst blir det faktiskt ett rent folkhälsoproblem. Kanske borde vi införa siesta istället, som latinosen? Man skall inte slafsa i sig maten på 33 minuter.
|