![]() |
Dr Fotpalls vintips
Jag tar mig friheten att starta en tråd där dr fotpall kan ge råd och tips om viner som passar ihop med olika slags anrättningar och tillfällen
Det är bara att fråga om ni har några funderingar kring allt från vad som passar bäst till en bok av Heinrich Böll, en musikstund till Rammsteins Engel: till en bjudning där en laxtartar kan anses vara en lämplig förrätt./frk ------------------------------------- Rövsmör? Tss, vilket språkbruk. Alla med minsta kulinarisk bildning vet att det heter rektalpastej, eller som fransoserna själva säger: Paté de Rectal. Otänkbart utan ett yvigt Rhône-vin. Citat:
|
Citat:
|
Det finns en avgörande skillnad, som man med lätthet lär sig identifiera. Kaviar är något grynig, medan patén är slätare men har en anstrykning åt det feta hållet. Rulla en teskedsstor klutt mellan tungan och gommen, så känner du.
Edit: Först därefter kan man välja vin. Ibland också sällskap. Citat:
|
Det där kommer jag nog aldrig att glömma... :)
|
Finns det någon vin i systembolagets sortiment du rekommenderar, eller blir det beställningsvara?
|
Var lugn. Det är blott smulor från den stora visdomens bord.
Citat:
|
Mycket kan rekommenderas, men just till kaviar skulle jag nog föredra en mycket torr, nästan metalliskt Alsace. Till patén, om den inte är alltför kraftig i smaken, en Bourgogne från en appellation i distriktets norra del, idealt nära Dijon. Är patén kraftigare (eller fetare) bör ett vin längre söderut fungera väl. Vid Lyon-trakten finns flera välrennomerade kommuner.
Citat:
|
Jag brukar sitta och titta på den här musikvideon med Rammstein ganska ofta. Det var Christer här på forumet som tipsade mig om den.
Buck Dich. Om du kollar igenom videon, skulle du kunna ge mig ett lämpligt vintips som passar till denna musikaliska performance. |
Hmm, det var knepigt. Efter fyra sekunders funderande kom jag dock på en briljant kompromiss mellan kraft och spritsighet: en Tattinger kan fungera, om den inte är alltför kall. Det gäller att få till en bra knall. Studera Michael Schumachers teknik.
Citat:
|
Ja, det kan verkligen vara värt att prova. Det kan vara värt att lägga några kronor extra på en champagne. Kanske en brut réserve.
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson