Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Äta, dricka och träna (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Finns det ngn mening med varm mat? (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=464)

Mröff 2008-08-22 20:47

Finns det ngn mening med varm mat?

Detta är en fråga som jag funderar på. I vårt land skall det helst käkas varm mat till lunch och middag.

Finns det egentlingen ngn mening med varm mat, om man undantar sådant som måste koka/stekas för att inte döda en eller eller bli jobbigt att käka.

Exempel på det är kyckling, griskött och spagetti.

Varför koka en potatis när den går att käka rå.

Skulle det inte fungera att käka mest kall otillredd mat. Det käkar jag, så det är förmodligen bäst...:proud:

LillaLasse 2008-08-22 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 14049)
Detta är en fråga som jag funderar på. I vårt land skall det helst käkas varm mat till lunch och middag.

Finns det egentlingen ngn mening med varm mat, om man undantar sådant som måste koka/stekas för att inte döda en eller eller bli jobbigt att käka.

Exempel på det är kyckling, griskött och spagetti.

Varför koka en potatis när den går att käka rå.

Skulle det inte fungera att käka mest kall otillredd mat. Det käkar jag, så det är förmodligen bäst...:proud:

Såg nån blänkare i aftonhoran för ett tag sen om hollywodd-mupparnas senaste inne-pryl "raw food".

Är det den grejen du pratar om?

Pomperipossa 2008-08-22 21:24

Jag inbillar mig att jag bli mättare av varm mat. Sen är det ju mysigt att äta en varm gryta när det blåser kallt ute.

Mröff 2008-08-22 21:28

Jag har egentligen ingen strategi bakom mitt matintag annat än att det är bekvämt att tillaga och gott.

Gillar rå potatis mer än kokt potatis, rå kålrot mer än tillagad, rå blomkål mer än tillagad etc etc.

Kom bara att fundera på varför vi alltid skall tillaga det mesta, så det blir varmt.

sås på slipsen 2008-08-22 21:50

Många råa livsmedel kan vi helt enkelt inte bryta ner och ta tillvara näringen i. Potatis t.ex.

Dessutom tycker nog de flesta rent subjektivt att varm mat smakar mer och bättre.

Kickan 2008-08-22 22:07

Många livsmedel blev tillgängliga när vi kom på att vi kunde denaturera dem med upphettning. Muskelkött av stora djur t ex...vissa rotfrukter och frön,
och varför skulle man låta det svalna först? Förmodligen var man jättehungrig.

Mröff 2008-08-22 22:23

Nu skulle jag aldrig få för mig att laga en varm brakmiddag och spara den till den blev kall.

Men...varför laga till så många råvaror om man tycker de är lika goda/godare otillagade. Som t.ex. kålroten och blomkålen. Det borde gå att föda sig ganska fint utan varm tillagning. Eller?

Kött har man ju också torkat/rökt kött under lång tid, vilket inte innebär tillagning varje dag och kall servering.

Pomperipossa 2008-08-22 22:28

Tillagad potatis och blomkål är mildare för magen. Men om någon hellre äter den rå, varsågod. Det är ju inget man blir sjuk av.

Mröff 2008-08-22 22:37

Men om alla djur förutom människan lever på 100% mat som inte är varm, varför skall vi göra det?

Om man kokar potatis, förändras näringsinnehållet.

http://www.smak.se/website1/1.0.1.0/33/1/index.php

LillaLasse 2008-08-22 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 14087)
Nu skulle jag aldrig få för mig att laga en varm brakmiddag och spara den till den blev kall.

Men...varför laga till så många råvaror om man tycker de är lika goda/godare otillagade. Som t.ex. kålroten och blomkålen. Det borde gå att föda sig ganska fint utan varm tillagning. Eller?

Kött har man ju också torkat/rökt kött under lång tid, vilket inte innebär tillagning varje dag och kall servering.

Innebär inte röka kött att "tillaga"? Det trodde jag. Att torka kött osv gjorde man väl snarare för hållbarhetens skull och den förmodade bristen på mat framöver snarare än för att man ogillade tillagad varm mat?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson