![]() |
Livet beskaffenhet - ett garnnystan?
Det verkar finnas starka argument för att livet är ett garnnystan.
Ofta säger människor att "livet har trasslat ihop sig", "man måste följa den röda tråden", "vi är en del i livets väv" "nu gäller det att nysta upp denna knepiga situation", "vi snurrade ihop oss med varandra", "det här måste vi spinna vidare på", "få ihop trådarna"....etc etc. Enligt en äkta foliehatt (mig inräknad) skulle då språket beskriva livet på jorden och dess beskaffenhet. Hittar ni några andra förklaringar. Naturligtvis har naturvetenskapliga förklaringar noll bevisvärde i detta sammanhanf. Här snackar vi om att förklaringen till livet finns i språket. En del "hardcore-anhängare" menar också att Gud gestaltar sig i orden och språket. |
Själv kör jag ju med trådlös router, vilket är en indikation i rätt riktning. Dessutom tappar jag stundtals tråden när jag håller presentationer.
Bara slumpen? :unsure: |
Själv är jag fd. programmerare, och därför kan en del om "trådning" (inom kodexekvering).
Sedan har vi sk. "slingor" eller "snurror" i programkod, kod som upprepar samma procedur. |
Knut knöt en knut så var knuten knuten.
FATTA! |
Livet ses gärna som en tråd som spinnes, ni vet "jag har sett spinnerskornas fingrar" och annat flum ur de gamla urkunderna. Nå, denna tråd skall ju löpa fram otrasslad och hel. Så metaforen att det trasslat till sig är djupare än vad man först tror. :detektiv:
|
Jag känner en kille som gärna pratar om tråd-tattarna i lumpen.
|
Vad menade han med det, var är en tråd-tattare?
|
Jag tror det är telegrafister eller såna som lägger ut ledningarna till dessa. Sen så har jag alltid inbillat mig att killarna i den svartvita informationsfilmen som det skrattas åt i filmen Repmånad är såna där tråd-tattare.
|
Jag försökte komma på nåt jävligt kul och fyndigt här, men det gick åt helvete. :kaffe:
Kabeltattare heter det förresten. :tjurig: |
Men jag var ju frikallad...
Fan... Nu får jag ju inte vara med i tråden. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson