![]() |
Effektiv matlagning?
Funderingar kring fungerande matlagning i största allmänhet:
Har börjat sluta (kan man säga så?) att storhandla och att laga "storkok". Det har faktiskt varit en höjdare. Små tillagningskärl som är lättare att hantera. Och diska. Små lyxiga uppläggingskärl. Lagoma portionsstorlekar, allt går åt, färsk och nylagad mat. Bara en tanke.:| |
Effektiv matlagning är en sak
Där du gör tex stora anrättningar eller andra rätter som kan spara in tid eller 'besvär'. Effektivt inköp av matvaror är en helt annan femma Enligt mig så är det väldigt få tillfällen det lönar sig att storhandla. De kan vara tex inköp av torrvaror och andra konserver eller att man har extremt besvärligt att ta sig till en affär. Storhandling har mer nackdelar i form av en övertro på sin konsumtion varvid man oftast handlar för mycket vilket resulterar i just överproduktion (stora 'kok') som också ofta då leder till överkonsumtion. Utöver det så slänger vi resten. Ibland kan det kännas som att man slänger mer än man äter. Jag väljer, så långt det är möjligt, ekologiska/miljövänliga produkter. Jag får bättre produkter. Jag äter mindre. Jag äter sundare. Jag mår bättre både fysiskt och psykiskt. Om jag tolkade dig rätt så gör du 'småkok' nuförtiden <- håller med, bättre idé. |
Ja precis så menade jag, man handlar för mycket, det blir bara jobbigt, man behöver inte så mycket.
En annan grej är, att åtminstone jag klarar av att laga godare/bättre/omsorgsfullare, om jag inte tyngs av att det hela tiden skall vara så mycket, och frysas in osv. Och stora satans tillagningskärl som är jobbiga både att lyfta och diska. Den enda grej jag tycker är vits att göra mer av än som går åt direkt, är kokt potatis. De sparar jag i kylen, och använder till pyttipanna inom ett par dar. |
Jag tycker det är lite bekvämt om det blir en portion över till lunch dagen därpå. Annars storkokar jag aldrig, skulle vara helt meningslöst.
Glömmer alltid bort vad jag har i frysen. |
Citat:
Jag köper alltid mycket mat, dels för att jag har långt till affären och inte vill åka och handla så ofta men också för att det äts kopiöst här hemma, två tonårssöner och en matglad man. Jag och dottern är lite mindre i maten. Att göra köttfärssås på mindre än 8 hg. är dömt att misslyckas, då blir de inte mätta och till t.ex. tacos krävs åtminstone 1 kg. för att alla ska bli nöjda, då brukar jag ändå ha mängder med sallad och grönsaker till. |
Ni kanske märkte att jag var borta en stund nu. Fem minuter.
Jag bakade. Ett dinkelbröd med hackade valnötter. Vi kommer att vakna till doften av nybakat bröd kl. 0630 imorron bitti. Bakmaskin rockar. |
Citat:
|
Citat:
Den går att ställa på halvtio också :unsure: |
Citat:
Bakmaskin. Jo jag för upp det på listan av effektivitet, vid sidan av små inköp och småtillagningar. |
Citat:
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson