Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   h@XX0r och teknik- och spelstofiler (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=30)
-   -   XP och SATA disk (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1427)

Torsten 2009-08-08 10:34

XP och SATA disk
 
Som jag tidigare skrev tänker jag sätta ihop en ny dator med bl.a en SATA disk och även en DVD med SATA gränssnitt. Problemet är att jag vill installera XP och vet av erfarenhet att det inte går rakt av på en SATA disk. Har ingen floppy så dom drivisar som krävs i början går ej att använda. Men hur är det med nyare moderkort? Går det kanske att ändra i BIOS och installera som vanligt numera? Vet att det går att fixa med program och lägga in nödvändiga drivisar direkt på installations CDn men orkar inte böka med det tyvärr.:kaffe:

CodeMAN 2009-08-08 10:42

Nope, det är i XP felet ligger i, det känner inte av en sATA-disk rakt av, även om moderkortet gör det.

SP2 för XP åtgärdar dock detta problem. Vad du behöver göra är att "slipstreama" SP2 i en befintligt XP-installationsskiva. Du integrerar med andra ord SP2 i en XP-installation, bränner den nya XPt på en ny disk, installerar från den.

Det finns massor av guider på internet, ett exempel:

http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html


Fler guider kan man hitta genom en sökning på Goooooogle:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=slipstream+xp+sp2


Edit: Jag kom på att jag redan hade skrivit om det:

http://www.obsklassen.se/showpost.ph...5&postcount=16

Torsten 2009-08-08 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47241)
Nope, det är i XP felet ligger i, det känner inte av en sATA-disk rakt av, även om moderkortet gör det.

SP2 för XP åtgärdar dock detta problem. Vad du behöver göra är att "slipstreama" SP2 i en befintligt XP-installationsskiva. Du integrerar med andra ord SP2 i en XP-installation, bränner den nya XPt på en ny disk, installerar från den.

Det finns massor av guider på internet, ett exempel:

http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html


Fler guider kan man hitta genom en sökning på Goooooogle:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=slipstream+xp+sp2


Edit: Jag kom på att jag redan hade skrivit om det:

http://www.obsklassen.se/showpost.ph...5&postcount=16

OK tackar för svaret. Tråkigt att det var fel på moderkortet och att behöva vänta 1v innan dom får in ett nytt.:(

CodeMAN 2009-08-08 11:03

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47242)
OK tackar för svaret. Tråkigt att det var fel på moderkortet och att behöva vänta 1v innan dom får in ett nytt.:(

Men är du säker på att det var moderkortet och inte minnesmodulerna?

För minnesmodulerna kan orsaka symptomen som du beskrev, dvs. inget pip från moderkortet trots att något är galet.

Torsten 2009-08-08 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47244)
Men är du säker på att det var moderkortet och inte minnesmodulerna?

För minnesmodulerna kan orsaka symptomen som du beskrev, dvs. inget pip från moderkortet trots att något är galet.

Trots att det får ström så fungerade varken det interna eller externa grafikkortet. Fläkten gick inte heller igång på kortet och den separata strömsladden var även inkopplad. Har tyvärr inga andra minnen att testa med men kan det verkligen vara felet?:kaffe:

CodeMAN 2009-08-08 11:45

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47253)
Trots att det får ström så fungerade varken det interna eller externa grafikkortet. Fläkten gick inte heller igång på kortet och den separata strömsladden var även inkopplad. Har tyvärr inga andra minnen att testa med men kan det verkligen vara felet?:kaffe:

Nja, sannolikheten jämfört med en trasigt moderkort är inte så stor.

Torsten 2009-08-08 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47254)
Nja, sannolikheten jämfört med en trasigt moderkort är inte så stor.

Det trodde dom också på Webhallen. Ska ändå köpa ett par till och få 4Gb totalt så då kan jag testa med dom nya. Visserligen kan XP 32bit bara hantera ca 3 Gb men kommer nog uppgradera till W7 framöver.:kaffe:

CodeMAN 2009-08-08 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47261)
Det trodde dom också på Webhallen. Ska ändå köpa ett par till och få 4Gb totalt så då kan jag testa med dom nya. Visserligen kan XP 32bit bara hantera ca 3 Gb men kommer nog uppgradera till W7 framöver.:kaffe:

Ditt moderkort verkar klara av 64-bitars OS, och Windows 7 finns i x64-version.

Jag kör det själv med 4 GB-minne, och är mycket nöjd. :kaffe:

Torsten 2009-08-08 12:36

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47263)
Ditt moderkort verkar klara av 64-bitars OS, och Windows 7 finns i x64-version.

Jag kör det själv med 4 GB-minne, och är mycket nöjd. :kaffe:

Låter bra men var kan man ladda ned det? Och hur länge fungerar det?

CodeMAN 2009-08-08 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47265)
Låter bra men var kan man ladda ned det? Och hur länge fungerar det?

På TPB finns både RC- och RTM-versioner, och både i 32- och 64-bitar. RC fungerar nog till sommaren 2010, nyckel för RTM blir dock svårt att hitta.

Jag kan kanske få tag i en "Volume License"-nyckel, för då kan man använda den hur många gånger man vill. :whistle:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson