![]() |
XP och SATA disk
Som jag tidigare skrev tänker jag sätta ihop en ny dator med bl.a en SATA disk och även en DVD med SATA gränssnitt. Problemet är att jag vill installera XP och vet av erfarenhet att det inte går rakt av på en SATA disk. Har ingen floppy så dom drivisar som krävs i början går ej att använda. Men hur är det med nyare moderkort? Går det kanske att ändra i BIOS och installera som vanligt numera? Vet att det går att fixa med program och lägga in nödvändiga drivisar direkt på installations CDn men orkar inte böka med det tyvärr.:kaffe:
|
Nope, det är i XP felet ligger i, det känner inte av en sATA-disk rakt av, även om moderkortet gör det.
SP2 för XP åtgärdar dock detta problem. Vad du behöver göra är att "slipstreama" SP2 i en befintligt XP-installationsskiva. Du integrerar med andra ord SP2 i en XP-installation, bränner den nya XPt på en ny disk, installerar från den. Det finns massor av guider på internet, ett exempel: http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html Fler guider kan man hitta genom en sökning på Goooooogle: http://www.google.se/search?hl=sv&q=slipstream+xp+sp2 Edit: Jag kom på att jag redan hade skrivit om det: http://www.obsklassen.se/showpost.ph...5&postcount=16 |
Citat:
|
Citat:
För minnesmodulerna kan orsaka symptomen som du beskrev, dvs. inget pip från moderkortet trots att något är galet. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag kör det själv med 4 GB-minne, och är mycket nöjd. :kaffe: |
Citat:
|
Citat:
Jag kan kanske få tag i en "Volume License"-nyckel, för då kan man använda den hur många gånger man vill. :whistle: |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson