Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Bokmalen och språkliga frågor (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=41)
-   -   Hur stavas pansjis? (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1280)

Gullan 2009-04-26 13:27

Hur stavas pansjis?

Ja, just det. Hur fan stavas det? Pansjis fick några fler träffar på google än pensjis men det är ändå så få träffar att ordet nästan inte finns. Ska man snajda till det med ett sch kanske? :unsure:

Torsten 2009-04-26 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 43174)
Ja, just det. Hur fan stavas det? Pansjis fick några fler träffar på google än pensjis men det är ändå så få träffar att ordet nästan inte finns. Ska man snajda till det med ett sch kanske? :unsure:

Det är väl ett slangord så det stavas väl som det låter. Har dock aldrig hört någon använda det ännu. Det stavas ju pensionär så pensjis låter troligast.

CodeMAN 2009-04-26 14:57

"Penschis" får nästan lika många träffar.

Man ska dock inte alltid utgå från Google. T ex ordet "schyst", som rekommenderas av SAOL, får bara en tiondel träffar jämfört med "schysst". Man får nog använda den stavning som man trivs bäst med (läs: enklare att stava).

Östen 2009-04-26 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 43176)
"Penschis" får nästan lika många träffar.

Man ska dock inte alltid utgå från Google. T ex ordet "schyst", som rekommenderas av SAOL, får bara en tiondel träffar jämfört med "schysst". Man får nog använda den stavning som man trivs bäst med (läs: enklare att stava).

Jag har alltid stavat det juste.

Ulvena 2009-04-26 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 43180)

Fast då blir det ju ett annat ord (eller två) just det drar man ju ihop till juste. :unsure:

Jag stavar schyst så här men hur jag stavar pensjo vet jag inte men jag chansar på det jag skrev, det är inget ord jag använder så ofta.

CodeMAN 2009-04-26 18:57

Citat:

Det gjorde jag också i början, eftersom själva ordet kommer från franskas "juste". Men blev lite orolig för missförstånd, så jag började med "schysst" i stället.

Gullan 2009-04-26 20:32

Citat:

Jag också som den frankofil jag är och tänker inte ändra mig. :pippi:

Gullan 2009-04-26 20:33

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 43182)
Fast då blir det ju ett annat ord (eller två) just det drar man ju ihop till juste. :unsure:

Jag stavar schyst så här men hur jag stavar pensjo vet jag inte men jag chansar på det jag skrev, det är inget ord jag använder så ofta.

Vänta du bara... :tihihi:

Svimfärdig 2009-04-26 21:43

Det är lika kasst ord som "tisha". Jag anv. alltså inte nåt annat är "PRO:are" eller "pensionär" så jag vet fan inte hur skiten stavas. BARA SÅ NI VET FÖR FAN!

:cool:

Gullan 2009-04-26 22:02

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 43197)
Det är lika kasst ord som "tisha". Jag anv. alltså inte nåt annat är "PRO:are" eller "pensionär" så jag vet fan inte hur skiten stavas. BARA SÅ NI VET FÖR FAN!

:cool:

:whistle:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson