Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Volvo 245 (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Flygtråden (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=94)

Mröff 2008-07-08 15:15

Flygtråden

Hur kunde jag glömma att genast starta en sådan här viktig tråd. Även om det bara är jag själv som kommer skriva i den. :veryhappy:

Kan meddela att jag senast i lördag tillbringade en eftermiddag med att sitta i en solstol vid Bålsta och titta på flyg som brummade förbi vid Arlanda.

Det var Boeing 737, Airbus 310 och 320 serien.
En långdistans flög också förbi, kunde däremot inte se om det var en Airbus 330 eller en Boeing 757, 767 eller den sk. trippelsjuan.
Att jag inte exakt kunde se vilken det var stör mig något enormt.

KrämigaBajsTjyven 2008-07-08 16:36

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1521)
Hur kunde jag glömma att genast starta en sådan här viktig tråd. Även om det bara är jag själv som kommer skriva i den. :veryhappy:

Kan meddela att jag senast i lördag tillbringade en eftermiddag med att sitta i en solstol vid Bålsta och titta på flyg som brummade förbi vid Arlanda.

Det var Boeing 737, Airbus 310 och 320 serien.
En långdistans flög också förbi, kunde däremot inte se om det var en Airbus 330 eller en Boeing 757, 767 eller den sk. trippelsjuan.
Att jag inte exakt kunde se vilken det var stör mig något enormt.

Gillar du flyg? Jag gillar också flyg. Jag har tagit massor av flygbilder. Jag har bilder på helikopeter också. En gång kom det en helikopeter här som jag tog massa bilder på. ISO-talet i kameran var felinställt. Det blev en mörk helikopeter och bilden blev kornig. Vill du se den bilden Mroeff, vill du det?

Mröff 2008-07-08 17:35

Ja, visa gärna helikoptern.

Ragnar 2008-07-08 18:39

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1521)

Jag är inte mer än normalbegeistrad över flygande manicker, men tjejer med bizarra intressen fascinerar mig mycket.

Kan man kombinera planespottingen med öldrickande eller ser man för många plan då?

KrämigaBajsTjyven 2008-07-08 18:56

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1582)
Ja, visa gärna helikoptern.

Här är helikopeter. Som du ser har den även barbastickan ute, ifall att den skulle flyga på någon helikopetra att penetrera i rotorn.

Ulvena 2008-07-08 20:16

Jag, som flyger oftare än vad jag vill, lovar att meddela varje typ av flygplan jag blir ombordtvingad på.
Nu ska jag inte flyga förrän i augusti, tack och lov.

Mröff 2008-07-08 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av Ragnar (Inlägg 1597)
Jag är inte mer än normalbegeistrad över flygande manicker, men tjejer med bizarra intressen fascinerar mig mycket.

Kan man kombinera planespottingen med öldrickande eller ser man för många plan då?

Jag har ett bizarrt intresse...:veryhappy:

Planespotting går att kombinera med vad som helst, det är en fantastisk sysselsättning. Kombinerar du det med öl, och tar en bild, kanske inte planet kommer med. Men då har du med inflygningsrutten, och det kan vara lika spännande.

Ulvena:
Jag förväntar mig flygplansmodell, flygbolag, rutt och bilder på alla flyg du åker med...:D

Ragnar 2008-07-08 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1651)
Men då har du med inflygningsrutten, och det kan vara lika spännande.

Försöker komma på nåt vettigt att skriva men kan inte sluta skratta.

Kristen Etik och Moral 2008-07-08 21:24

Mroeff är som kvinnan med Berlinmuren-fetischen. Fascinerande men säkrast studerad på behörigt avstånd.
Jag hade kunnat acceptera fixeringen om det fanns en förklaring till den. Exempelvis far som var pilot, påbörjade flyglektioner eller någonting annat yrkesrelaterat. Med den information vi har idag rörande Mröff's intresse så snackar vi dock ren freakyness.
Ungefär som en man som uppvisar ett fanatiskt intresse för havandeskapets olika aspekter.

Ulvena 2008-07-08 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1651)

Ulvena: Jag förväntar mig flygplansmodell, flygbolag, rutt och bilder på alla flyg du åker med...:D

Jag kommer självfallet rapportera exakt hur, var, med vem och vilken flygplanstyp jag flyger.
Sånt brukar jag ha stenkoll på, samt hur ofta de störtar och hur många som dör.
Jag är inte så förtjust i att flyga men jag gör det.

Mröff 2008-07-08 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av Kristen Etik och Moral (Inlägg 1698)
Mroeff är som kvinnan med Berlinmuren-fetischen. Fascinerande men säkrast studerad på behörigt avstånd.
Jag hade kunnat acceptera fixeringen om det fanns en förklaring till den. Exempelvis far som var pilot, påbörjade flyglektioner eller någonting annat yrkesrelaterat. Med den information vi har idag rörande Mröff's intresse så snackar vi dock ren freakyness.
Ungefär som en man som uppvisar ett fanatiskt intresse för havandeskapets olika aspekter.

Men...du och Lasse Anrell är ju blomsterodlare. Är inte det lite freaky. :cool:

Gullan 2008-07-08 21:36

Jag kom på att jag har ett fint flygplan speciellt för dig. :)

Ragnar 2008-07-08 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av Kristen Etik och Moral (Inlägg 1698)

Vi får vara glada att hon inte gillar dammsugare och tvättmaskiner också för då hade det kunnat bli riktigt illa.:D

Mröff 2008-07-08 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 1718)
Jag kom på att jag har ett fint flygplan speciellt för dig. :)

Ahhhhhh....ett praktfullt exemplar...:w00t: Såg ett sådant på JFK en gång. Det såg pyttelitet ut bredvid en 747:a.

Gullan 2008-07-08 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1723)
Ahhhhhh....ett praktfullt exemplar...:w00t: Såg ett sådant på JFK en gång. Det såg pyttelitet ut bredvid en 747:a.

Taget av yours truly på Charles de Gaulle-flygplatsen. Det är ju också rätt viktig info, att den befinner sig i rätt miljö.

Mröff 2008-07-08 21:43

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 1727)
Taget av yours truly på Charles de Gaulle-flygplatsen. Det är ju också rätt viktig info, att den befinner sig i rätt miljö.

Ja, precis.
Det är inte samma sak att se Eiffeltornet i Paris som kopian i Tokyo.

Nästa år är det 100-årsjubileum på flygmässan Le Bourget i Paris. Då måste jag ju bara dit.

Christer 2008-07-08 21:44

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 1727)

Du fattar väl att det du lade ut nu till Mröff är som att ge en porris till en sexmissbrukare eller sprit till en alkis...

Kristen Etik och Moral 2008-07-08 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1708)
Men...du och Lasse Anrell är ju blomsterodlare. Är inte det lite freaky. :cool:

Nej det är det inte. Jag är en helt vanlig stonerslusk som odlar maja. Helt acceptabelt normmässigt för en man. Du bryter emot normen med din flygplansfixering.
Ge oss bakgrunden.

Gullan 2008-07-08 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av Christer (Inlägg 1734)
Du fattar väl att det du lade ut nu till Mröff är som att ge en porris till en sexmissbrukare eller sprit till en alkis...

Ja... och? :unsure: Jag kom på att jag hade bilden på en CD som tillhör en resedagbok jag och sonen förde när vi var i Paris härom året. Självklart ser jag då en möjlighet att smöra arslet av mig måste då Mröffan få den. Problem med det?

Christer 2008-07-08 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 1742)
Ja... och? :unsure: Jag kom på att jag hade bilden på en CD som tillhör en resedagbok jag och sonen förde när vi var i Paris härom året. Självklart ser jag då en möjlighet att smöra arslet av mig måste då Mröffan få den. Problem med det?

Närå, inte alls egentligen. Jag är rätt flitig med att smöra för Mröffan själv faktisk... :rolleyes:

sås på slipsen 2008-07-09 01:10

Jag har 1562 flygtimmar.

Men jag har aldrig flugit ett sjöflygplan. :(
Det är någon lycklig jävel som har en Cessna med pontoner i närheten och på helgerna är det ett jävla flygande. Antingen har han kursverksamhet, eller så har han mycket vänner och släktingar som vill upp eller också är det helt enkelt lika jävla kul som det ser ut.
Sån här ungefär är det:

http://i19.photobucket.com/albums/b2...n/642_ubde.jpg

cAPS LOCK 2008-07-09 01:22

eN 185 sKYDRAGON VORE NAJS ATT FÅ RATTA EN STUND. jAG UNDRAR DOCK IFALL PONTONERNA GER NÅGOT KÄNNBART LUFTMOTSTÅND DÅ DE ÄR MONTERADE. mÅSTA MAN BERÄKNA KURSAVVIKELSER ANNORLUNDA VID SIDVIND ETC?

Gullan 2008-07-09 08:21

Tänk om jag haft kameran med när det kom ett stooooooort transportflygplan, ett ryskt och landade på F16 för några år sedan. Jag såg när det lyfte och maken till lååååååååångsam avfärd. Tungt som fanken. Kommer inte ihåg vad typen heter, ska fråga Dagge senare.

Eftersom jag har sett det så har du nästan sett det, Mröffan. :yes:

sås på slipsen 2008-07-09 08:36

Citat:

Ursprungligen postat av cAPS LOCK (Inlägg 1902)
eN 185 sKYDRAGON VORE NAJS ATT FÅ RATTA EN STUND. jAG UNDRAR DOCK IFALL PONTONERNA GER NÅGOT KÄNNBART LUFTMOTSTÅND DÅ DE ÄR MONTERADE. mÅSTA MAN BERÄKNA KURSAVVIKELSER ANNORLUNDA VID SIDVIND ETC?

Avdriften vid sidvind med avseende på navigering är alltid konstant oavsett flygplanets utformning - planet bärs ju av lufthavet och följer därmed vinden.

Däremot - vid landning kanske man får passa sig lite om man måste gå ner på fast mark vid sidvind...landar man på sjön kan man ju nästan alltid välja en riktning som ger maximal motvind.

En 185:a är nästan exakt samma upplevelse som en 172:a. Skillnaden är att de lite äldre (har jag för mig), är aningens större och har constant speed propeller, dvs du kan ställa skjuvningen på propellerbladen.

Mröff 2008-07-09 10:38

Såsen: Har du 1562 flygtimmar...:veryhappy:
Då måste du lära mig lite flygtermer i den här tråden.

Gullan:
Wow...hur många motorer?

Gullan 2008-07-09 10:44

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1957)

Gullan:
Wow...hur många motorer?

Du får vänta till Dagge vaknar! Tåla dig! Han vet, lovar. :yes: Då kan jag nog tom ragga en bild på den världsomspännande vida väven.

cAPS LOCK 2008-07-09 12:19

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 1916)
... Skillnaden är att de lite äldre (har jag för mig), är aningens större och har constant speed propeller, dvs du kan ställa skjuvningen på propellerbladen.

jAG TROR BANNE MIG DE HAR OLIKA LUFTINTAG TILL MOTORN OCKSÅ.

Kristen Etik och Moral 2008-07-09 12:55

Du den där capslock-idén såg nog roligare ut på ritbordet än vad den blev i själva genomförandet. Du har inte funderat på att registrera om dig?

CodeMAN 2008-07-09 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av Kristen Etik och Moral (Inlägg 1987)
Du den där capslock-idén såg nog roligare ut på ritbordet än vad den blev i själva genomförandet.

:D

Mröff 2008-07-09 13:13

Citat:

Du den där capslock-idén såg nog roligare ut på ritbordet än vad den blev i själva genomförandet. Du har inte funderat på att registrera om dig?

Det kanske är fel på tangentbordet..:unsure:

Ödmjukhet KEM, Ödmjukhet...

sås på slipsen 2008-07-09 13:30

Citat:

Klockrent. :D

Gullan 2008-07-09 13:32

Citat:

Gullan:
Wow...hur många motorer?

Nu har vi diskuterat och det jag kommer ihåg var att det INTE var en Herkules. Vingarna hängde neråt och den såg otroligt seg ut när den startade, långsamt liksom, väldigt tungt. En Antonov med allra största sannolikhet men jag är tveksam till att AN-225 eller 226 skulle ta sig upp från F16 startbana så förmodligen var det AN-124. Dvs fyra motorer.

http://www.wingweb.co.uk/wingweb/img...124_Condor.jpg

Mröff 2008-07-09 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 1999)
Nu har vi diskuterat och det jag kommer ihåg var att det INTE var en Herkules. Vingarna hängde neråt och den såg otroligt seg ut när den startade, långsamt liksom, väldigt tungt. En Antonov med allra största sannolikhet men jag är tveksam till att AN-225 eller 226 skulle ta sig upp från F16 startbana så förmodligen var det AN-124. Dvs fyra motorer.

Ohhh....det ante mig...får nog ta en sväng förbi den flygplatsen någon dag.:w00t:

Ryska motorer brukar skrika så in i helskotta.

sås på slipsen 2008-07-09 13:35

Citat:

Såsen: Har du 1562 flygtimmar...:veryhappy:
Då måste du lära mig lite flygtermer i den här tråden.

Gullan:
Wow...hur många motorer?

Jag kan ju ge lite privatlektioner. Jag har flyglärarcert för enmotor, flermotor, instrument + instruktör mark utöver mina kommersiella cert.

Vi kan börja med att lära dig flaxa med vingarna! :crazysmile:

sås på slipsen 2008-07-09 13:37

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 1999)

Kanske var en amerikansk Galaxy?
Ett stort as som påminner om ovan.
Rätt kul att se dem starta - vingar slokar ordentligt i början för att sedan ståndaktigt resa sig mot skyn efter ungefär halva startsträckan. :)

Gullan 2008-07-09 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 2000)
Ohhh....det ante mig...får nog ta en sväng förbi den flygplatsen någon dag.:w00t:

Ryska motorer brukar skrika så in i helskotta.

Ingen större idé det där med svängen. Once upon a time there was someting called ett svenskt försvar. De har skrotat det nu. Snipp, snapp, snut och så var sagan slut.

Men annars var adressen F16, Ärna flygfält, Uppsala.

Mröff 2008-07-09 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 2002)
Jag kan ju ge lite privatlektioner. Jag har flyglärarcert för enmotor, flermotor, instrument + instruktör mark utöver mina kommersiella cert.

Vi kan börja med att lära dig flaxa med vingarna! :crazysmile:

Perfekt...jag har en flygkarta över den östra hemisfären så jag inte flaxar vilse när jag får upp farten.

The Pilots Free Flight Atlas. Ett måste i alla bokhyllor.

:veryhappy:

Ulvena 2008-07-09 13:39

Jag har flugit i en Hercules en gång, det var inget vidare faktiskt men kul att ha provat.

Gullan 2008-07-09 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 2003)
Rätt kul att se dem starta - vingar slokar ordentligt i början för att sedan ståndaktigt resa sig mot skyn efter ungefär halva startsträckan. :)

Skulle det mycket väl ha kunnat vara. Det som har stört mig när jag nu googlat som besatt är att planet var helgrått. De Antonov jag har sett har blåa streck lite överallt.

http://www.aviationexplorer.com/airc...humbs/c5_3.jpg

sås på slipsen 2008-07-09 13:41

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 2003)

Här är en bild på åbäket:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson