![]() |
Dr Fotpalls vintips
Jag tar mig friheten att starta en tråd där dr fotpall kan ge råd och tips om viner som passar ihop med olika slags anrättningar och tillfällen
Det är bara att fråga om ni har några funderingar kring allt från vad som passar bäst till en bok av Heinrich Böll, en musikstund till Rammsteins Engel: till en bjudning där en laxtartar kan anses vara en lämplig förrätt./frk ------------------------------------- Rövsmör? Tss, vilket språkbruk. Alla med minsta kulinarisk bildning vet att det heter rektalpastej, eller som fransoserna själva säger: Paté de Rectal. Otänkbart utan ett yvigt Rhône-vin. Citat:
|
Citat:
|
Det finns en avgörande skillnad, som man med lätthet lär sig identifiera. Kaviar är något grynig, medan patén är slätare men har en anstrykning åt det feta hållet. Rulla en teskedsstor klutt mellan tungan och gommen, så känner du.
Edit: Först därefter kan man välja vin. Ibland också sällskap. Citat:
|
Det där kommer jag nog aldrig att glömma... :)
|
Finns det någon vin i systembolagets sortiment du rekommenderar, eller blir det beställningsvara?
|
Var lugn. Det är blott smulor från den stora visdomens bord.
Citat:
|
Mycket kan rekommenderas, men just till kaviar skulle jag nog föredra en mycket torr, nästan metalliskt Alsace. Till patén, om den inte är alltför kraftig i smaken, en Bourgogne från en appellation i distriktets norra del, idealt nära Dijon. Är patén kraftigare (eller fetare) bör ett vin längre söderut fungera väl. Vid Lyon-trakten finns flera välrennomerade kommuner.
Citat:
|
Jag brukar sitta och titta på den här musikvideon med Rammstein ganska ofta. Det var Christer här på forumet som tipsade mig om den.
Buck Dich. Om du kollar igenom videon, skulle du kunna ge mig ett lämpligt vintips som passar till denna musikaliska performance. |
Hmm, det var knepigt. Efter fyra sekunders funderande kom jag dock på en briljant kompromiss mellan kraft och spritsighet: en Tattinger kan fungera, om den inte är alltför kall. Det gäller att få till en bra knall. Studera Michael Schumachers teknik.
Citat:
|
Ja, det kan verkligen vara värt att prova. Det kan vara värt att lägga några kronor extra på en champagne. Kanske en brut réserve.
|
En Tattinger är en fullvärdig medlem av Champangernas familj. Lite insmickrande dock, men det kan behövas till musikvideons något sockersöta bildspråk.
Citat:
|
Jag är glad att ha fått god vägledning. Skulle dock tycka att en demi-sec vore intressant, men tyvärr tillhör den Systembolagets beställningssortiment. Känns lite lyxigt att dra hem en hel kartong, den bör i sådana fall även passa till annan musik. Någon musik du kan rekommendera?
|
Denna lilla subtila pärla ur ett belgiskt 80-tal skulle kunna fungera:
http://www.youtube.com/watch?v=wu8ww4wyeQc The Neon Judgement framför här sin finstämda sång Nion. Live, bara en sån sak. Citat:
|
Nu tror jag minsann att jag skall starta min skrangliga cd-spelare och lyssna på Jan G:s Madame Terror.
Behöver vintips. Vad passar till en historia om en rysk attackubåt, Carl Hamilton, en kvinnlig representant för palestinska underrättelsetjänsten- Mouna - och en attack mot det onda Israel. |
Citat:
|
app app app, lugn i stormen. brännvin kommer inte på fråga.
till en rutten Gijjjou kan, om man avhåller sig från lut, desinfektiva medel, tomteskur och svavelsyra, ett portvin, gärna churchill, late bottled vintage från 2001, eller ännu hellre, om pungen är ospräckt, ett 1995. pressa in en liten triangel grönmögelost - helst en len höng&buko grön, eller en kvibille grädd, upp i gomseglet innan portvinet tages. verktyget bör vara eneträ för att inte igångsätta kemiska processer av icke önskvärt slag. skölj sakta, inhalera ångorna och njut. det är sådant livet går ut på. pressa fram underkäken. muttra: fantaschhhischhhkt... sen är du hemma. helt utan sprit. Citat:
|
Citat:
Rekommenderar ett halvtorrt mousserande, och något knaprigt godis med volym och bara lätt sötma. Har du såna där goda risbräck med choklad t ex? Vinet kan vara Törley, eller Prosecco de Robina, eller liknande. Men den rekommendationen skulle jag iofs ge till vilken avkoppling som helst, bok, musik, vänner på besök. |
ett spontant vintips
Såhär i den bleka vinterkvällens kalla och isande ljus känner jag att jag borde inkomma med ett vintips som kan återställa balansen mellan den inre och yttre ångesten.
För en enkel Pot au Feu såhär i diset, kombinerat med en god bok och en varm filt över knäna, alternativt en katt - död eller levande - kan en Dourthe La Grand Cuvée passa bra. Jag vill minnas min senaste avprovade årgång var 05, och den var kanske inte spektakulär, men ändå av gott snitt, om det återhållna, och något strama, men diskreta stil som kännertecknar vin från Graves uppskattas. Rekommenderas inte minst till grytor och varför inte en fin, len svamprisotto med en liten liten liten (obs liten) nypa tärnat lättrökt sidfläsk och en gnutta körvel. Men jag föredrar nog Pot au Feu med en riktigt seg nackbit som fått koka 3, 3 1/2 timme. Var noga med iläggandet av rotfrukterna, så de inte blir alldeles mosiga. Köttet marineras med fördel i en flaska enklare Rhonevin ett till ett och ett halvt dygn innan. Klappa sedan av köttet med en handduk och mjöla lätt innan ni bryner det. Spara vintet (o de enbärsfrön och rosmarinskvistar ni nedlagt i vinmarinaden) för att sedan spä Pot:ten när den väl "kommit igång". Allt brukar gå åt, men nyttja lite åt gången, så blir även den sedaste nacke mör. Kom bara ihåg att lufta er Dourthe La Grand Cuvée innan ni häller upp i era väldiskade Spiegelau. |
Citat:
Så kultiverat. Lät ju finfint det där. :) |
Citat:
ännu mer kultiverat är att prova själv (minns: Totte kan), och undvika att söla ned sin kravatt under tiden ;-) en sådan gryta är hur enkel att göra som helst, och den behöver inte passas under tiden. bott späs då o då. o kryddas upp med jämna mellanrum så den inte glider ut i en menlös periferi. lagerblad, kryddpeppar och en smula vitlök klarar man sig långt med. men lite svartpeppar är inte helt fel heller mot slutet. det viktiga är att få tag på en riktig dålig (läs: grovtrådig) köttbit, som INTE är mörad, och absolut inte utan ben. /dr gandhi |
Citat:
Det lämpar sig ju mycket bättre för långkok. Det blir ju sån häftig köttsmak! Samma med gris. Göra en bogbladsstek i ugnen på låg värme - under 75 grader i 6-8 timmar blir helt sensationellt gott. |
Citat:
|
Citat:
På tal om vin: Vad är doktorns diagnos på Chateau Musar från Libanon? |
eklit
I ala fal den orgong såm fans nu. |
Citat:
/dr |
Citat:
Sicilien? :o Det förknippar jag med syraspäckade pizzaviner med kort men kruttorr eftersmak. :kaffe: Det är alltså bara mina fördomar som talar. Har du förslag på någon sort som bör testas? |
Citat:
Finns ju massor av goda och prisvärda viner från Sicilien, ta vilket som helst som kostar mer än 70 SEK. :yes: |
Citat:
Pizzavin, ja kanske, om man nödvändigtvis inhandlar dyngan som de prånglar ut från mindre erkända vinhus. Betänk att Italiens klassificeringssystem DOC och DOCG är en röra av olika bestämmelser och att många av de bättre vinerna helt saknar klassning, och helt enkelt benämns bordsvin. Men jag skulle rekommendera att dubbla priset, jämfört med föregående talare. En 120-150 kr räcker gott för ett bra vin om man också beaktar att det bör vara ett Nero d'Avola och gärna minst 2, gärna 3 år gammalt. /dr |
För oss med lite skral plånbok. Vilket vin skall jag välja, för att få mest kvalitet för minst pengar?
|
Citat:
Svaret på denna intrikalitet är inte helt enkel att på ett entydigt sätt presentera, då det givetvis har så mycket med personlig smak och vad man ämnar förtära till vinet att göra. Är det så att det är en enklare maträtt, men av ett visst medelhavssnitt - exempelvis en välkomponerad pizza, en fin sallad med tonfisk, eller skaldjur, eller en lättare pastarätt, nåste jag slå ett slag för en Beaujolaise. För nybörjaren känns det som en omogen version av ett enklare Bourgogne, och det är på ett sätt riktigt om man inte fullt ut låter sina smaklökar göra sitt jobb. En Bourgogne är ofta (alltid, nästan, om den är bra) av Pinot Noir-typ, medan en Beaujolaise är baserad på en Gamaydruva, vilket gör den lättare och fruktigare. Men var på er vakt så den inte ligger för länge. Den bör vara av senaste årgången (kommer i disk sen höst), och bör drickas innan sommaren, om den skall vara så prissatt som ni önskar. Man kommer lätt undan med en 70lapp. Kyl den försiktigt till 14-15 grader.. |
Hej Dr Fotpall.
Jag har ett dilemma. Är på gång att beställa en liten fin cognac från ett av de charterbolag som trafikerar vår runda jord. Vilken skall jag välja av dessa varianter? Braastad Cognac VSOP / 100 cl -279 kr. Braastad Cognac X.O /100 cl - 399 kr. Courvoisier Exklusif / 100 cl - 399 kr Larsen V.S / 100 cl - 229 kr Otard V.S.O.P / 100 cl - 329kr Remy Martin V.S.O.P /100 cl - 329 kr. Renault Carte Noire Extra / 100 cl - 389 kr. Devisen är bästa möjliga cognac till billigaste priset. Den jag tjänar mest på i förhållande till butikspris är Courvoisiern som går lös på 850 kr i butik (är däremot en VSOP). Finns en Renault Carte D´argent XO som går lös på 1500 pix i butik men finns för 499 kr /70 cl. Eller en BACHE-GABRIELS X.O. THOMAS PRESTIGE som går lös på 1000 pix i butik men kostar 499 kr/100 cl. Verkar dock ha lite kraftigare smak. Hjälp mig i denna snåriga cognacsdjungel.. Den här kommer jag också beställa... Spoiler:
/mvh Mröff |
Jag skulle utan tvekan ta Renault Carte Noire Extra. Den har en fin komlexitet och är rund på toppen.
Citat:
|
Så du menar att jag skall skita i Courvoisiern...:hmm:
|
El Miracle (cava brut)
71 spänn. Smakar som old style champagne, till en femtedel av priset. Köp! :yes: |
Åh vilket trevlig tråd. Från att inte gilla rödvin alls har jag blivit lite vinsnobb. :cool:
Just nu rekommenderar jag Massimago Valpolicella Superiore 2010. 2011:an finns på systemet, antar att den är helt ok den också. En ripassos med bra, rund smak, inte alls sträv i gommen. Passar utmärkt till pasta eller en bit rött kött. Det enda udda med den är att färgen är ganska ljus. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson