Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Bokmalen och språkliga frågor (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=41)
-   -   Bokklubbare/Vad läser du nu? (sammanfogat) (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=780)

Ulvena 2008-07-07 17:16

Vad läser Du nu?

Ja, en sån tråd måste vi ha tycker jag.
Själv läser jag typisk sommarlitteratur just nu.
"I denna ljuva sommartid" av Mari Ljungstedt.
Jag är rätt förtjust i hennes deckare som utspelar sig på Gotland.

Innan jag började i den så läste jag "Flyga drake", den boken rekommenderar jag alla att läsa, väldigt bra.

Mröff 2008-07-07 17:20

Böcker!!!!! (Svimmis har klagat på mina vokaaaler därför kör jag med utropstecken istället)

Jag läser Primo Levi - Survival i Auschwitz

Är inne i en koncentrationsläger och förintelseperiod efter att ha gaggat för mycket med revisionisterna på FB.

Ulvena 2008-07-07 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1076)
Böcker!!!!! (Svimmis har klagat på mina vokaaaler därför kör jag med utropstecken istället)

Jag läser Primo Levi - Survival i Auschwitz

Är inne i en koncentrationsläger och förintelseperiod efter att ha gaggat för mycket med revisionisterna på FB.

Jag har varit i Auschwitz, som turist alltså.

Fy fan, säger jag. Det var en obehaglig men nyttig upplevelse. :\

Mröff 2008-07-07 17:41

Revisionisterna påstår att gaskammare aldrig existerat och förhållandevis få dog i lägren. Hela förintelsen är bara en myt enligt dom.
Survival i Auschwitz handlar om arbetslägret, och förhållandena samt "gråzonerna" där inne. På svenska heter den Är detta en människa?

Jag läser den på engelska av snikenhet, hittade den för 10 kronor i en utförsäljning på ett bibliotek.

Ulvena 2008-07-07 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1080)
Revisionisterna påstår att gaskammare aldrig existerat och förhållandevis få dog i lägren. Hela förintelsen är bara en myt enligt dom.

Ja, jag vet men de har nog inte varit i något av lägren, inte för att det hade spelat någon roll för deras del om de sett det hade de bara sagt att det inte var sant.
Gaskamrarna i Birkenau blev ju förstörda men i det första lägret, som är kvar i gott skick finns det en kvar. Där visar de även hur de kremerade offren på en löpande-band-princip.
Det var ju i Birkenau som judarna mer systematisk utrotades, de baracker som fortfarande finns kvar får en att inse att dog de inte i en gaskammare så frös de ihjäl.
Läger 1 var mer för de polska krigsfångarna, det är även där man kan se allt hår och saker som de tog med sig till lägret, väldigt obehagligt men en nyttig påminnelse om hur grymt det andra världskriget var.

Mröff 2008-07-07 17:58

Ja, jag läste nyligen en bok som heter Sonderkommando: ett vittnesmål, av Shlomo Venezia. Han arbetade vid Sonderkommando - de judar som skötte hanteringen - i Birkenaus krematorier och gaskamrar.

En mycket läsvärd bok.

Edit: Måste nog läsa ut Primo Levi, har bara några sidor kvar....brb.

Ulvena 2008-07-07 18:01

Tyvärr läste jag mig trött på andra världskriget i tonåren då Leon Uris var en stor favoritförfattare (läser man hans böcker idag :unsure:).

Mröff, har du läst boken jag rekommenderade ovan? "Flyga drake"?
Den var jättebra, verkligen, jag sträckläste den.

Mröff 2008-07-07 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 1087)
Tyvärr läste jag mig trött på andra världskriget i tonåren då Leon Uris var en stor favoritförfattare (läser man hans böcker idag :unsure:).

Mröff, har du läst boken jag rekommenderade ovan? "Flyga drake"?
Den var jättebra, verkligen, jag sträckläste den.

Nix, jag har inte läst den. Såg att den finns i pocket, och är väldigt sugen på den, men har lite annat liggande. Jag är ju ganska förtjust i "mellanöstern/främre orienten/muslimska länder" eller vad nu Afghanistan skall kallas.

Nu börjar jag fantisera om bokmässan i Göteborg. Ojoj...vilken mässa...:banana:

Ulvena 2008-07-07 19:14

Den är bra och man får en ny bild av Afghanistan tycker jag eller det beror ju på vad man tyckte innan.
För mig blev landet mänskligare på nåt vis.

Mröff 2008-07-08 18:18

Skall skriva upp den på min "att läsa"-lista.

Började just på en Isabel Allende - Inés min själs älskade.

Om en stark kvinna som är en del av Chiles historia.

Jag gillar verkligen henne som författare.:love:

Ulvena 2008-07-08 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1592)
Skall skriva upp den på min "att läsa"-lista.

Började just på en Isabel Allende - Inés min själs älskade.

Om en stark kvinna som är en del av Chiles historia.

Jag gillar verkligen henne som författare.:love:

Isabel Allende gillar jag också, mycket bra författare.

Ulvena 2008-07-08 20:31

Jag har läst ut boken av Mari Ljungstedt, jag tror jag ska börja med "En halv gul sol" nu.

Mröff 2008-07-08 20:58

Du och jag Ulvena verkar vara kulturbärarna på detta forum. :kaffe:

Ulvena 2008-07-08 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1671)
Du och jag Ulvena verkar vara kulturbärarna på detta forum. :kaffe:

Vi är de enda som läser böcker? :unsure:

:D

Gullan 2008-07-08 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 1676)
Vi är de enda som läser böcker? :unsure:

:D

Jag brukade läsa böcker. Speciellt under semestern. Men det var något år sedan. Nu när livet börjar stabilisera sig så tänkte jag ta en CD-bok att börja med för att komma igång. Den ligger på köksbordet och jag orkar inte resa mig för att titta vad den heter just nu. :rolleyes:

Ulvena 2008-07-08 21:09

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 1678)
Jag brukade läsa böcker. Speciellt under semestern. Men det var något år sedan. Nu när livet börjar stabilisera sig så tänkte jag ta en CD-bok att börja med för att komma igång. Den ligger på köksbordet och jag orkar inte resa mig för att titta vad den heter just nu. :rolleyes:

Nä, du ser, jag och mröff läser böcker, lyssna pfff, läsandet i sig är en njutning.

Gullan 2008-07-08 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 1680)
Nä, du ser, jag och mröff läser böcker, lyssna pfff, läsandet i sig är en njutning.

Vet jag väl men är det inte bättre att börja någonstans?

Tror att jag måste skaffa nya glasögon också, har haft mina nuvarande i en massa år och jag ser nästan inget längre. Iaf inte i den nedre delen. :no:

Mröff 2008-07-08 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 1680)

Ja, man skall sniffa in doften från boken och smeka sidorna med sin blick.

Men...Gullan. Jag har en cd-bok. Paulo Coehlo - Elva minuter. Den kan du få av mig...

Gullan 2008-07-08 21:17

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 1685)
Ja, man skall sniffa in doften från boken och smeka sidorna med sin blick.

Men...Gullan. Jag har en cd-bok. Paulo Coehlo - Elva minuter. Den kan du få av mig...

Tack, det var snällt men jag tror att överlämnandet blir komplicerat och så finns det ju ett jättestort bibliotekt på internettet. :cool:

Charley? 2008-07-09 15:17

Den som blinker er bang for døden.

Torsten 2008-07-11 07:23

Citat:

Ursprungligen postat av Charley? (Inlägg 2064)
Den som blinker er bang for døden.

Du kan danska? Själv stod jag som ett fån ibland förra sommaren på Bornholm. Särskilt deras myntbenämningar är rena grekiskan.:innocent:

Koolaid 2008-07-11 08:02

Andrew Vachss - "Born bad"

och

Max Hastings - "Harmagedon"

båda inne på andra varvet. Dags att shåppa lite att läsa.:hiya:

Kickan 2008-07-11 08:31

Läser Helene Tursten: "Tatuerad torso".

Själva pusslet i hennes deckargåtor verkar vara av bra kvalitet, men böckerna är så tyngda av klichéer att det är nästan skrattretande.

(jag är ändå jättenöjd, för det var flera år sedan jag klarade av att läsa en bok)

Mröff 2008-07-12 00:05

Nu måste jag fundera på vad jag skall plocka ut för bok och läsa.
En Isabel Allende till eller eller...:hmm:

Kollade in Andrew Vachss....verkar vara en micket intressant filur. Skall kolla in hans böcker.

Christer 2008-07-12 00:08

Så här på sommaren tycker jag det är mysigt att krypa ner i soffan med SoldF - Soldaten i fält, årgång 1965. Där kan man lära sig mycket användbara saker, som att slänga sig under en regnkappa vid ett kärnvapenanfall, till exempel. :)

Ulvena 2008-07-12 18:56

"En halv gul sol" har kommit halvvägs, den är jättebra, läs den.:)

Östen 2008-07-12 22:16

Haynes reparationshandbok har jag läst mycket på sistone, mycket intressant. Sen läste jag en trave Hemmets veckotidning årgång -39-40 förra helgen, mycket spännande läsning det med...fast serierna har inte åldrats med behag

Pomperipossa 2008-07-22 21:25

Just nu läser jag Little Women av Louisa May Alcott (hittade på rea). Har inte hunnit läsa så mycket då jag är inne i en "trög" period, allt tar sådan tid att läsa.

Mröff 2008-07-22 21:39

Jag sitter och förkovrar mig i svensk organiserad brottslighet.

Lasse Weirup & Matti Larsson - Svensk Maffia

Svimfärdig 2008-07-23 06:05

Linda Rosings skitbok. Vann den billigt på Tradera. Riktig kacklitteratur.

pippi 2008-07-23 08:11

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 6610)
Linda Rosings skitbok. Vann den billigt på Tradera. Riktig kacklitteratur.

Haha, den har jag läst.:D
Sån jävla dynga. Köpte även Carolina Gynnings bok i samma veva. Den var bättre. Tänk att två blondiner kan vara så olika va?
Som du och jag svimfärdig. Jag är bra och du är ju skitdålig.

CodeMAN 2008-07-23 08:15

Citat:

Ursprungligen postat av pippi (Inlägg 6658)
Tänk att två blondiner kan vara så olika va?

Sluta fresta mig, jag vill inte köpa deras böcker. :no:

Kan Gynning verkligen vara så annorlunda? Vad skriver dem om, sina livshistorier?

pippi 2008-07-23 08:56

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 6661)
Sluta fresta mig, jag vill inte köpa deras böcker. :no:

Kan Gynning verkligen vara så annorlunda? Vad skriver dem om, sina livshistorier?

Ja.
Ja.

Mröff 2008-07-23 10:58

Jag började läsa Gynnings med ledsnade.

En biografi jag kan rekommendera är Jenna Jameson (Neil Strauss) - Att älska som en porrstjärna. En sedelärande historia.

Läs gärna i kombination med Traci Lords - Nattens barn

Miriam 2008-07-23 12:38

Linda Lovelace skrev också en självbiografi Skärseld den var på många sätt intressantare än både Traci Lords och Jenna jamesons.

En väldigt otäck bok på många sätt men med en svart humor.

Mröff 2008-07-23 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av Miriam (Inlägg 6683)
Linda Lovelace skrev också en självbiografi Skärseld den var på många sätt intressantare än både Traci Lords och Jenna jamesons.

En väldigt otäck bok på många sätt men med en svart humor.

Det visste jag inte. Skall försöka läsa den.

Böckerna ger en inblick i porrbranschen och även om Jenna Jameson är mer nöjd med sitt yrkesval, framskymtar ändå en trasig barndom och drogproblem.

sås på slipsen 2008-07-23 13:02

Långt ner i halsen (Deepthroat) hette den har jag för mig.

Jag tyckte också Jenna Jamesons bok var bra.

Gullan 2008-07-26 18:49

Sen jag köpte min iriver har jag lyssnat på massor av böcker.

Pojke försvunnen - Anna Jansson. Bra. Jag löste inte plotten omedelbart (vilket jag normalt gör)
En helt annan historia - Håkan Nesser. Rekommenderas, bra parallellhistorier.
Lyckans hjul - Kajsa Ingemarsson. Söt historia
Det grovmaskiga nätet - Håkan Nesser. Ok Van Veeteren
Att inte fucka upp - Jens Lapidus. Trist uppföljare till Snabba cash.

Just nu lyssnar jag på Den ryske vännen av Kajsa Ingemarsson också bra.

I pipen finns Mons Kallentofts två böcker Vinterblod och Sommardöden. Vinterblod lyssnade jag på en snutt i början och den kändes jäkligt pretto... Ska ge den en andra chans, kanske lyckas jag då.

Mröff 2008-07-26 18:53

Hmmm....du har väl köpt alla talböcker...:evilgrin39:

Jag läser GW Persson - Faller fritt som i en dröm

...om palmemodet.

Det är alltid lika uppfriskande att läsa om den totala skithögen Bäckström med tvivelaktig människo- och kvinnosyn. Den karaktären skall tydligen vara baserad på en verklig konstapel..:D

Gullan 2008-07-26 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 7079)
Hmmm....du har väl köpt alla talböcker...:evilgrin39:

Jag läser GW Persson - Faller fritt som i en dröm

...om palmemodet.

Det är alltid lika uppfriskande att läsa om den totala skithögen Bäckström med tvivelaktig människo- och kvinnosyn. Den karaktären skall tydligen vara baserad på en verklig konstapel..:D

Naturligtvis. :whistle:

GW har jag inte läst en enda bok av. Kan inte förmå mig riktigt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson